Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Byråkratiet lenge leve.

mariusberg89, Lillegutt and furlong like this.
  2. Leknes

Leknes Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Det stemmer. Betyr at du kan ta en gratis test tre dager før, og så skrive ut hele koronapasset fra helsenorge. Der er det en egen side som viser alt usa krever som dokumentasjon for test.

awt and Insomnia4u like this.
  3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
  4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig, men viss de hadde fått de sammme vaksinene i UK så hadde de slik jeg forstår det sluppet karantene og det var det som var poenget mitt. Og dette er jo helt ute av vår kontroll, uansett hvor godt du er forsikret.

tobeornot999 liker dette
  5. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,189
    Bonuspoeng:
    183
    Synes dette er nok et eksempel på at Boris' håndtering av pandemien fremstår som underlig tilfeldig. At man mener vaksiner satt utenfor UK er OK ved innreise, men utilstrekkelig dersom en tilfeldig medpassasjer tester positivt… det virker ikke veldig konsekvent.

Har ikke hørt lignende fra andre europeiske land (ennå). Håper balløya er et dårlig unntak og at de kommer til sans&samling snart. Har booket tur i desember, og om man blir sittende 10 dager i karantenehotell pga. noe slikt, er betaling av hotellet det minste problemet…

Eddie47 and Travellingalf like this.
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å merke seg at det er kun enkeltforsikringen fra Gouda som dekker dette, ikke helårsforskikringen fra Gouda. Sjekket det nettopp siden jeg skal utenlands, og endte opp med enkeltforsikringen.

Kortbanetraver liker dette
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk også (omsider) ut ekstra dokumentasjon fra Tryg (hvor jeg har min vanlige reiseforsikring), men etter som jeg kan se er det ingen av de vanlige reiseforsikringene som dekker hotellkarantene enten som smittet, eller som nærkontakt. Takk til @Edvard for tips der altså.

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men det er fortsatt snakk om å betale ca 1500 kroner for en uke (3000 utenfor EU) for å forsikre seg mot en utgift på kanskje 10-20000. Man føler seg smart i ettertid, men sannsynligheten for at man ender opp i situasjonen er såpass lav at det ikke er verdt kostnaden. Det forutsetter såklart at det ikke er noen andre dekninger hos Gouda man ikke har i sin vanlige helårs reiseforsikring. Og at man ikke skal et sted der hotellrommene koster mangfoldige tusen per natt :D

Elmo liker dette
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,924
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg booket CUN - CDG - OSL - KRS 12 Des hjemme kl 20:45, også skal jeg reise til KRS - OSL - FRA - IST - KTM den 14 Desember Kl 15:35. Det betyr at jeg skal være hjemme i min leilighet i 18 timer altså natt den 13 - 14 Desember.

Hvis jeg tar testen i Cancun er den gyldig når jeg flyr videre fra KRS, mot Kathmandu siden den er tatt innenfor 72 timer, eller må jeg ta test i Kristiansand på formiddagen da?

10. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Når regnes slutten på de 72 timene som man skal ta en covid-test for reise til USA? Når man starter reisen (depature)? Og isåfall hvor er det fra - CPH, om man mellomlander der?

11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,437
    Bonuspoeng:
    113
    Du må sjekke inviduelle regler for alle land du skal innom. Noen land opererer med før ankomst, noen land opererer med fra reisens start og noen land opererer med fra siste direkte flyging. For å gjøre alt litt mer komplisert så er det ikke sikkert at PCR er nødvendig på kun transitt. @Edvard har linket til en veldig informativ side:
    https://apply.joinsherpa.com/map
    Denne hjalp oss på vår nåværende tur til Seychellene.

Edvard, MrBister and Jeanette like this.
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Om noen har planer mot Santiago de Chile, så send inn dokumenter for innreise i god tid. Bekreftelse på vaksinasjon kan ta godt over én uke via mevacuno.gob.cl

https://www.chile.travel/en/traveltochileplan/

Kryssing av landegrensen med Argentina er for tiden ikke mulig for turister.

paron, Eddie47 and Kristian like this.
  13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap og handling agents har normalt en liste med betegnelser og ord som bør dukke opp på dokumentasjon. Eksempel fra CDC i USA:

TYPE OF TEST: The test must be a viral test. The following types of viral COVID-19 tests can be used: Nucleic acid amplification tests (NAAT)

In addition to NAAT, phrases indicating a NAAT could include, but are not limited to:

• Reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR)
    • Quantitative PCR (qPCR)
    • Reverse transcription loop-mediated isothermal amplification (RT-LAMP)
    • Transcription-mediated amplification (TMA)
    • Molecular test or molecular diagnostic test
    • Isothermal amplification
    • Droplet Digital PCR or digital droplet PCR (ddPCR)
    • Clustered regularly interspaced short palindromic repeats (CRISPR) Antigen tests

Antigen tests
    Phrases indicating an antigen test could include, but are not limited to:
    • Rapid antigen test
    • Viral antigen test
    • Also, could be noted as Antigen Chromatographic Digital Immunoassay, Antigen Chemiluminescence Immunoassay, or Antigen Lateral Flow Fluorescence.

Samme med testresultat:

NEGATIVE: The test result must be negative. Results marked “invalid” are not accepted. Words or phrases describing a negative test could include, but are not limited to:

• NEGATIVE
    • UNDETECTABLE
    • SARS-CoV-2 RNA NOT DETECTED
    • SARS-CoV-2 ANTIGEN NOT DETECTED
    • COVID-19 NOT DETECTED
    • NOT REACTIVE

https://www.cdc.gov/coronavirus/travelers/Airline_Testing_Order_Checklist.pdf

Last edited: 09. des 2021
  14. mariusberg89

mariusberg89 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    haha, hvor pokker er logikken der :p evig sirkus

15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,924
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg kommer hjem så kommer jeg til å nekte test på Gardermoen, og hvis de pålegger meg hotel så stikker jeg denne gangen. Forskjellen fra sist gang er at alle som har lyst til å vaksinere seg har fått muligheten og omicron kan ikke stoppes uansett. Derfor gir ikke testen noen mening ut i fra det utgangspunktet der, så da drar jeg hjem med god samvittighet.

16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet til covidtest står i IATA Timatic.

Det er samme krav for transit og entry UK; prøve 2 dager før avreise til England.

OSL-LHR-SEZ. Transit is allowed with restrictions: Sherpa link.

https://www.gov.uk/covid-19-testing-for-people-travelling-to-england

https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=LHR

Du finner samme info hos SAS, men Heathrow.com er ikke oppdatert på transit.

Last edited: 12. des 2021
    artanis liker dette
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.nrk.no/osloogviken/presset-kapasitet-for-koronatesting-over-hele-landet

Nesten halvparten av omikrontilfellene er i Oslo. Kommunen skal fra i morgen av fjerne drop-in-mulighetene på flere teststasjoner. Testkapasiteten er foreløpig ikke sprengt, men man må beregne lenger ventetid og at folk kler seg etter været hvis de skal teste seg.

Høy oppbemanning

På Oslo lufthavn Gardermoen måtte de bemanne opp da det ble bestemt at alle som kommer fra utlandet skal teste seg.

– Med omikron så vil det være uklokt å ikke være noe bekymret for leverandørsituasjonen, men akkurat nå, og for de neste ukene, har vi det vi trenger, sier daglig leder og medisinansvarlig på dr. drop-in på Gardermoen Daniel Sørlie.

Noen må til og med sendes hjem for å teste seg på grunn av lange køer.

Administrerende direktør Håvard Selby Ebbestad i Norges største laboratorium, Fürst, bekrefter at situasjonen er krevende. De har måttet bemanne opp for å møte kravet om at koronatestene må svares ut innen 24 timer.

– Vi er et laboratorium som egentlig er oppe fem dager i uken, men siden pandemien startet, har vi måttet holde åpent lørdag og søndag. Det er slitsomt for folk, men vi leverer det vi skal, sier Ebbestad.

Bare forrige uke analyserte de over 20.000 prøver, det utgjør om lag tolv prosent av alle koronatestene i landet. link

Last edited: 13. des 2021
    holmen liker dette
  18. Ldalsgard

Ldalsgard Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke lett å få oversikten, hvilke tester er det som er godkjente for reise til USA? Prøvde å sende epost til Dr Dropin, men fikk bare svar hvilke de tilbydde generelt og at de ikke tok ansvar om en hadde valgt feil test...

19. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Står et enormt utfyllende svar en side bak, inkludert kildehenvisning.
    Krav til testing er godt beskrevet på CDC sine sider, og min egen vurdering er at det ikke er vanskelig å ta en test som oppfyller dette.

Enkelte flyselskaper har også samarbeid med testklinikker som gir en sympatisk pris, f.eks. SAS sitt samarbeid med Oslo Helse som gir deg antigen med Fit to Fly-attest for 645 kr, eller PCR med Fit to Fly for 950 kr (svar samme dag/dagen etter), alternativt PCR med svar innen maksimalt 5 timer for 1500 kr.

Baldrick, NoLimit, Edvard and 4 others like this.
  20. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen som har reist med barn innen EØS i der siste og vet noe om ventetid for testing ved ankomst? Egen familiekø eller lignende?

Del denne siden