Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,895
    Bonuspoeng:
    293
    Det værste du får er nei. Ringer du ikke, er det garantert nei.
    Men, det finnes vel ikke gulltelefon lenger?

2. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    upload_2021-12-29_12-43-43.png

Noen som har reist til USA nylig? Kan jeg teste meg kl. 1000 dagen før avreise hvis flyet går kl. 1600 dagen etter?
    Eller må man være teste innenfor 24 timer før avreise?

Tolker 1 calendar day som at det kan være mer enn 24 timer siden, så lenge det er gjort dagen i forveien.

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,167
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det ser sannelig ut som vi er enige i den tolkningen :)

Nesten merkelig, når de fleste land opererer med et gitt antall timer i disse tider.

markus liker dette
  4. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    43
    Dubai:

Flyr med Finnair via Helsinki til Dubai i starten på januar. Finland krever negativ PCR eller Antigen test tatt senest 48t før ankomst. Noe uklart hva som gjelder for transit, men vi har 8 timer der så vurderer en tur inn til sentrum.

Dubai krever negativ RT-PCR test tatt senest 72t før avreise. Ser fra ulike forum at standard PCR man tar hos kommunen har fungert for innreise DXB, men ser at feks Emirates er veldig tydelig på at det må være RT-PCR. Min forståelse er at disse to er like, men man vet jo aldri hvem man møter på i innsjekkingen og hvor detaljerte de kan være.

Noen som har erfaring med reise til DXB og om vanlig PCR godtas uten spørsmål?

5. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,366
    Bonuspoeng:
    93
    Fra CDC sine sider:

The 1-day period is 1 day before the flight’s departure. The Order uses a 1-day time frame instead of 24 hours to provide more flexibility to the air passenger and aircraft operator. By using a 1-day window, test acceptability does not depend on the time of the flight or the time of day that the test sample was taken.

For example, if your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Thursday.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,017
    Bonuspoeng:
    293
    Det var ikke noe problem med kommunal PCR til og fra Dubai i november. De ble såvidt gløttet på var mitt inntrykk.

https://insideflyer.no/forums/threads/corona-tråden.15336/page-88

flexitravel liker dette
  7. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,411
    Bonuspoeng:
    183
    Oslo Helse har et godt tilbud på antigen med alle papirer når man skal fly med SAS. Noen som vet om man får rabatt noe sted når man skal fly med BA eller Finnair?

8. emilrossing

emilrossing Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Snakket med SAS på telefon idag, har 3 alternativer med denne turen 26. januar. Bestilte nettopp denne turen på friends and family for å klare gullkort før 4x kampanjen går ut.

Alternativ 1 - Ta covid test privat i Tromsø (Reiser fra Tromsø 25. januar) Til den nette sum av 2500kr inkludert attest. Test på Oslo Lufthavn rekker jeg ikke da jeg bare har 1 time og 15 minutter der før neste fly.

Alternativ 2 - Betale 5-600kr som det ville koste å endre ruten til OSL- LPA direkte (mister da ett leg på 4x kampanjen)

Alternativ 3 - Se an kravet til Sverige når turen nærmer seg.

Noen som har noe tips?

Attached Files:

9. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er ikke nødvendigvis et svar til akkurat ditt spørsmål, men jeg har et triks for å få rabatten hos Oslo Helse - selv om man ikke flyr SAS. :rolleyes: Dette gjelder (så vidt jeg vet) kun *A flyvninger som også dukker opp i SAS appen. ;)

På lik linje som mitt tidligere triks om å omgå feilmeldingen som kommer når man prøver å booke tur med for kort tid mellom inn- og utreise, så ønsker jeg ikke å dele dette her. PM meg heller for instruksjoner. :oops: :D

PS! Dette gjelder kun for de som ønsker å benytte seg av PCR Fast Track testen til 1500,- (istedenfor 2500,-)

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,167
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe tilsvarende tilbud for BA, men jeg betalte omtrent samme pris som i SAS tilbudet ved teststasjonen på Storo i går før dagens BA flight.

https://storotest.no/

De leverte svar på antigen/hurtigtest/lateral flow (kjært barn, mange navn) på 85 minutter til helsenorge. Og har garanti på 120 minutter max.

Lange åpningstider og absolutt null kø da jeg kom kl 21. Drop-in og timebestilling mulig.

Trent600 and trygveat like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,167
    Bonuspoeng:
    183
    Fra BA763 kan jeg melde om tilbud på dag0-2 testen (PCR) man må ta om planen er å bli i England, dog.

Jeg hadde på forhånd bestilt en dag test hjemmefra selv, men man kan altså ta testen med en gang etter man lander, og må karantene seg selv på hotellet til svaret kommer.

Mange leverandører har 1-3 timers svar garanti til rundt £80, så opplegget er ikke altfor ille.

Her er BA sine rabatterte test-steder:
    https://www.britishairways.com/en-gb/information/incident/coronavirus/covid19-tests

12. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    342
    Bonuspoeng:
    63
    Har samme mellomlanding på ARN i midten av januar. Finner ingen plass der det står tydelig hva som gjelder ved transit så håper noen andre har erfaringer her. Man skal jo teknisk sett ikke inn i Sverige.

Om det er krav med negativ test ved ARN transit så hadde jeg gått for alternativ 2. Regner med det er legs du tenker å kvalifisere på? Bestill en billig t/r innenriks før den tid, det bør være plenty av muligheter til en ok penge nå.

13. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Har lurt på det samme selv da jeg har transit på ARN fra Miami i januar, men kan heller ikke finne noen spesifikk info. I tråden https://insideflyer.no/forums/threads/transit-ved-arlanda.17271/ ser siste erfaring ut til å være fra 11.12. og ting kan jo ha endret seg siden da.

14. emilrossing

emilrossing Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    problemet er at jeg kommer hjem fra jobb 18 januar og har 4 turer før denne til LPA 26, så trenger dette legget for å opprettholde gull.

Har fått høre fra folk som har reist med bil over til Sverige at det holdt med vanlig testsvar på Helse-Norge. Så jeg tenker jeg prøver meg på en vanlig test i Tromsø før jeg drar nedover.

15. emilrossing

emilrossing Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Ser polisen i Sverige har oppdatert informasjonen sin, der står det at de godtar Eu sertifikat (Helsenorge) så lenge det er grønt pga en test og ikke pga vaksine/tidligere covid smittet.

viser til skjermbildene jeg har lagt ved :) A4316BC4-73D2-4D50-87B5-B06AD5CB8B18.png

Attached Files:

16. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,475
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, selvsagt godtar Sverige dokumentasjon på test fra HelseNorge / EU sitt system. Det eneste man på passe på er at testen ikke er mer enn 48 timer gammel når man reiser inn i Sverige.

Det er også samme krav om test (antigen eller PCR), og ikke eldre enn 48 timer ved transitt i Sverige.

jgroneng liker dette
  17. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,178
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville booket time for test så snart du kan. Det har vært fullbooket opp til 2 uker frem i tid hos CVS og Walgreens alle steder jeg har sjekket i Florida (inkl. Miami, Orlando, Tampa, Ft. Lauderdale).

Vi fant et sted som hadde drop-in i Orlando og måtte vente i kø 5-6 timer, og da var vi der 1 time før de åpnet.

Edvard and Travellingalf like this.
  18. Fra190

Fra190 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    18
    Har prøvd å finne svar på følgende problemstilling, men har ikke klart å se at dette har vært besvart tidligere, så jeg kan bare beklage til de som irriterer seg over forumister som spør om ting som har vært omtalt tidligere. Godt mulig jeg spør om noe som har vært omtalt tidligere.

Jeg skal på en bonusreise til USA om 6 dager, og det kreves som kjent negativ test før avreise. Hva skjer dersom jeg skulle teste positivt før avreise? Testen må jo tas senest en dag før avreise, så avbestilling av reisen ville vært for seint. Vil jeg da risikere å miste bonuspoengene brukt til denne reisen?

Setter pris på erfaringer/gode svar;)

19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,729
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.flysas.com/en/help-and-contact/faq/?faq-category=corona-eurobonus

Can I rebook my SAS Bonus trip if I have tested positive for COVID-19 within 24 hours before departure?

Yes, if you have tested positive for COVID-19 within 24 hours before scheduled departure you can rebook your SAS bonus trip, except for domestic flights within Denmark, Norway and Sweden.

Contact SAS Customer Service for rebooking options.

Note: Your test result for COVID-19 must not be older than 4 days.

Maggie, RoadKing and Fra190 like this.

Del denne siden