Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Vet du hva @Edvard ? Jeg forbeholder meg retten til å stille spørsmål her inne uavhengig av om du liker det eller ikke.
     
    Fra190, tobeornot999, furlong and 3 others like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Takk. Skylder deg et glass bobler neste gang vi møtes. :)
     
    Travellingalf liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ikke poenget mitt. Du må tilfredsstille Timatic reglene på reisedagen og landets regler ved ankomst eller transit. Jeg leser de reglene som best jeg kan, så får du lese dem som best du kan.
     
    NoLimit and trygveat like this.
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,641
    Likes mottatt:
    7,618
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du søker Chicago-Oslo hos IATA Timatic og legger inn Danmark som transit så får man ikke opp at man trenger test(noe som skal være riktig)
    Hvis man sjekker Sverige, får man også opp at man ikke trenger test(men det gjør man jo). mens UK virker være oppdatert

    Så da lurer jeg litt på hvordan agentene sjekker reglene.. dette blir jo tydligvis helt bingo..

    Screenshot from 2022-01-08 19-29-38.png
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Passengers entering or transiting through Sweden must have a negative COVID-19 test taken at most 48 hours before arrival. Tests accepted are: antigen, LAMP, NAAT, PCR and TMA. link

    Datasystemene prøver så godt de kan. It is not an exact science, ref. tegning.
    Du må sjekke flere steder, inkl. hos myndighetene i landet du skal til og flyselskapet.
     
    Lars J liker dette
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,641
    Likes mottatt:
    7,618
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men til syvende å sist så er man vel prisgitt hva systemet agenten på insjekk eller boarding sier?
    "The computer says no.."
     
    paron and Edvard like this.
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer. Det er hovedregelen. Men de har tilgang på andre systemer enn vi har. Ofte har jeg sett agenten sitte med papirutskrift og sjekkliste for "dagens regler" ved check-in desk.

    Pass og visumkrav sjekkes manuelt, maskinen leser ID-side.

    Problemet med å følge andres erfaringer og ikke det som står i klartekst blir som med carry-on og for stor vekt/størrelse. At de 207 passasjerene før deg slapp unna, hjelper ikke deg den dagen det er gate check med streng håndhevelse.
     
    Last edited: 08. jan 2022
    paron, Eddie47 and Lars J like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være noen kroner å spare på å ikke ta en test hvis man har transitt før siste flygning hjem til Norge, men er det verdt å balansere på eggen hvis det er en bitteliten risiko for å bli nektet å få være med flyet?

    Noen ganger kan det være smart å ta på både bukseseler og belte, selv om det teoretisk er godt nok med en av delene.
     
    Edvard and paron like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,218
    Likes mottatt:
    17,298
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig denne kan hjelpe bedre enn et bilde:
    https://reopen.europa.eu/en/from-to/DEU/NOR/DNK
     
    Jeanette, Edvard and paron like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kjernen i dette er jo at det er en labyrint å finne ut av. Ikke rart at man søker så mange råd som man kan.
     
    Edvard, Eddie47, holmen and 4 others like this.
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Enig her. Ikke rart folk gjerne vil ha andre sine erfaringer og gjerne en bekreftelse og 10 når man leser om folk som blir nektet ombordstigning, havner i isolasjon i både Thailand og Oslo sentrum og gudene vet hva annet folk har havnet oppi. Tror uansett folk flest kommer seg greit avgårde, men som sagt så er det nok greit å ta en ekstra sjekk....
     
    RoadKing liker dette
  12. vanillacoke

    vanillacoke Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Spesifiseres det i covidsertifikatet (EU) at man har negativ RT-PCR test slik at man kan bruke det til Thailand? Evt. kan man bruke testresultatet fra helsenorge?
     
  13. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på om gate agent skjønner at "COV-Sars2-RNA" betyr "PCR". Jeg ville ikke tatt sjansen.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Thailand er koblet på EUDCC-systemet. Norsk Koronasertifikat kan brukes.

    tstone har et poeng, men formatet har blitt godt kjent rundt om i verden. For avreise fra Europa eller et av de 60 landene som bruker EUDCC, trenger du ikke annet.

    De fleste store flyselskap og flyplasser vet i 2022 at ordene brukt på testresultatet "Nucleic acid amplification with probe detection" betyr NAAT og likestilles med RT-PCR.

    Dog ville jeg valgt å ha et testresultat der det står PCR og Negative, som du får fra Fürst, Dr.Dropin eller Oslo Helse. Hver gang jeg har brukt et testresultat fra Oslo for utenlandsreise har jeg hatt utskrift fra én av de tre.

    Men jeg har flere ganger kun vist EUDCC som bevis på PCR-test. Husk at det kan være dokumentkontroll på transittflyplass.

    Oslo Helse gir deg ved betalte tester imponerende bra papirer, 3 sider med alt av detaljer. Det beste jeg har sett på alle mine testresultat siden våren 2020.

    Jungelloven under covid: Bedre med mye dokumentasjon, enn lite.
     
    Last edited: 09. jan 2022
  15. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Berlioz and Edvard like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det blir mer bruk av for Fit-to-Fly sertifikat framover. Covid-19-infeksjon blir vanlig blant alle, inkludert reisende – og i en periode etter at du er friskmeldt, vil du ikke kunne fly noe sted dersom kravet er negativ PCR.

    Dermed kommer unntak for Recovery inn, og disse reglene finnes allerede hos mange flyselskap og land. Sammen med bevis på Recovery (EUDCC) eller tilsvarende og et visst antall dager siden positiv test, vil du ofte trenge en legeerklæring for check-in og boarding.

    Denne navngis “Cleared to travel, Fit-to-Fly, Medical certificate for flight” etc. Kanskje tjenester som IATA Travel Pass og Amadeus Traveler ID vil ha en del for å dokumentere dette.

    Test deg alltid med PCR ved en offentlig teststasjon etter positivt resultat på en antigen selvtest, både i Norge og i utlandet. Ellers så har du ingen offisiell dokumentasjon på at du har gjennomgått COVID-19.

    Den trenger du dersom PCR fortsetter å vise positivt og du vil ut og fly i den store verden.
     
    Last edited: 10. jan 2022
    paron, Insomnia4u, holmen and 2 others like this.
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    furlong, Flyingdutchman and Edvard like this.
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Flyingdutchman and holmen like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,518
    Bonuspoeng:
    293
    Jeanette, Earl, trygveat and 2 others like this.
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,214
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt. Men her har de reisende prøvd å innhente info, fikk OK (stempel på boardingkort) av SAS i USA, men samtidig sier SAS at de ikke tar ansvar. Det skurrer i grunn litt.
    Covidregler er nesten like volatil som kryptovaluta :p
    Det er ikke alltid like lett å ha oppdatert info og jeg vil tro at de færreste [av de som ikke vanker på sider som IF] har kunnskap om timatic og sherpa som kilder.
    Jeg er veldig glad for at jeg vanker her og får med meg både relevante og irrelevante ting, samt har mulighet å få bekreftet eller avkreftet ting jeg lurer på (men selv da er det ut/innreiselandet som bestemmer...).
    Tar heller et utskrift for mye enn for lite, og en covidtest dersom det er tvil [for ikke alle covidregler er skrevet i like klart språk, samt at det er en del unntak].
     
    Jeanette, paron, furlong and 5 others like this.

Del denne siden