Det ble plutselig veldig mye mindre trivelig å reise. Det blir jo rimelig komplisert å planlegge reiser når man ikke vet hvordan helsa er om et halvt år, eller ei uke for den saks skyld. En slik utvikling må jo få konsekvenser for reiselivsnæringen.
Nå ser det ut som krav til negativ test for innreise til Sverige(og da også transit) forsvinner igjen, hvor lenge varte det 2-3 uker? Inresor. Kravet på att utländska medborgare över 12 år ska uppvisa ett max 48 timmar gammalt negativt covidtest vid inresa till Sverige tas bort, men covidpass återinförs som krav för inresa från 18-års ålder.
Jeg håper og tror at SAS forsøker å strekke seg så langt som mulig i å gi korrekt info, for til slutt er det SAS og bransjen som taper på slike oppslag i media. Av det jeg hører både på jobb og privat nå så er det stor vegring mot å booke turer, nettopp fordi man ikke helt vet hva man snuble over mer enn et par dager frem i tid. Og så et viktig poeng, myndighetenes sier at man er pliktig til å sette seg inn i alle regler. Dersom man da har henvendt seg til SAS og spurt, og fått et svar, så vil det nok for de aller aller fleste tolkes som at man har overholdt sin plikt. Det hadde vært bedre at SAS ikke svarte eller henviste til nøytrale kilder. Det er heller ikke gitt at folk flest kobler det at man har en mellomlanding (i.e. transit) som at man entrer et land og må holde seg til deres regler.
Tviler ikke på at SAS har prøvd å svare så riktig som mulig. Enig i det som jeg satt strek under. SAS kan ikke vite alt og siden det er så mange forbehold om de ene og det andre blir det vanskelig å gi et korrekt svar. Ikke svare oppleves nok som veldig lite kundevennlig... "Vår forståelse er at du kan reise, men det er din plikt og ansvar å undersøke selv om det virkelig gjelder for ditt tilfelle. -liste med relevante lenker-" kan være en fin mellomting.
SAS/Flyselskapene burde jo i det minste opplyse om hva som kreves av de for å kunne få lov til å boarde
... og er det noe SAS burde ha kontroll på så er det innreiseregler i hjemmemarkedet sitt. Det hele virker litt som at gjengen i Frösundavik har sett at svenske innbyggere er unntatt testkrav og dermed ikke sett noe behov for å oppdatere resten av organisasjonen.
Enig. For min del gjelder nå kun steder hvor jeg slipper testing. Orker ikke å forholde meg til det. Blir nok EU og Norge fremover for min del. Håper ting har normalisert seg innen september når jeg skal til Tanzania.
Tror det er 3 avtaler i spill her: Mellom flyselskapet og den reisende, den reisende og transitt- og destinasjonsland og mellom flyselskapet og landet. Jeg jobber ikke i bransjen og er ingen advokat, men kan dele hva jeg tenker. • I førstnevnte så tipper jeg SAS har alt på sitt tørre. Reisedokumenter er ditt ansvar. Muligens dårlig kundeservice og at en tredjepart eller forsikringsselskapet ditt vil vurdere det annerledes, men juridisk har SAS lagt alt ansvaret på den reisende. Om du surfer gjennom kontrakten din med SAS; Terms & Conditions - General Conditions of carriage, åpner alle feltene og søker på ordet «documents» så er det helt tydelig. SAS har også gjentatte ganger forklart dette på: https://www.sas.no/traffic-information/message/ (søk på responsibility). • Mellom deg og myndighetene i et land er det enkelt. De har alltid rett, de vinner uansett og du sitter med problemet. Slik er det selv om informasjonen var godt gjemt bort på en nettside, i et språk som du ikke forstår og ikke oppdatert. Her er det bare å være ydmyk, svelge en kamel, vise respekt og fleksibilitet. • Mellom flyselskapet og landet er det myndighetene ved destinasjon som er den sterke part. Operating carrier har plikt til å kun ta med passasjerer på flyvningen som tilfredsstiller innreise- eller transittkrav. Dette gjelder også cargo/bagasje og uavhengig av hvem som har utstedt billetten eller hvor den reisende kom fra før boarding. Både på visum, pass, helse og andre områder må flyselskapet vite hva siste versjon av kravene for entry er og overholde disse. Vet ikke helt hvor denne plikten/avtalen står, men det er standard practice og er nedfelt i trafikkrettighetene som gis flyselskapet på en rute. «Vil du fly til oss, må du levere og overholde …» I dette tilfellet bommet SAS på dokumentsjekk av pax ved departure og er ansvarlige overfor Svenske myndigheter. Dersom Sverige sier så, må SAS ordne retur av pax til USA. Det samme gjelder dersom den reisende hadde hatt andre ugyldige/utilstrekkelige papirer for innreise til eller transit i Sverige. SAS må også dekke care for pax. Noen steder i verden vanker det saftige bøter til carrier for en slik bomtur. Merkelig feil når Timatic i sin første setning viser kravene for covidtest ved ARN. I strengere land som f.eks. Hong Kong har flyselskaper fått suspendert flyruta i en periode grunnet feil eller brudd på covidkrav for inbound passasjerer. Flyselskapet har ingenting å si i et slikt tilfelle, lokale myndigheter bestemmer. Er enig i at det er krevende for normale folk å følge med på reiserestriksjoner i disse tider og kildene der reisekrav oppgis ikke er tydelige nok eller synkroniserte.
Timatic for transit CPH og pre-departure test er oppdatert. This does not apply to passengers departing from Denmark within 24 hours after entry.
Slike unntak sliter jeg med å se logikken i, det er jo nok at du smitter en, så er det i gang. Og det kan du gjøre hva enten du er der i 2 timer eller 24 eller 48. Kunne like gjerne latt være å ha kravene det er unntak fra.
Hvis en tester positivt på PCR-test lenge etter en er "frisk", vil det hjelpe med en legeattest? Tenker på flyreise til f.eks Thailand
Reglene for innreise på recovery varierer med land. For Thailand viser Timatic i dag at du kan reise med positiv PCR-test og recovery certificate utstedt 15-90 dager før ankomst. EUDCC kan brukes, ingen krav til legeerklæring. Koronasertifikatet viser status for gjennomgått sykdom i perioden 11-180 dager etter test.
Takk @Edvard! Så da gjelder det å få tatt/registrert positiv PCR-test hos helsenorge, og så kontakte fastlege når en er frisk for å få utstedt recovery certificate?
Recovery dukker automagisk opp på side 3 av EUDCC 12 dager etter positiv covidtest. PCR-72 må du ta som vanlig. Den kan du da reise på med både positivt og negativt resultat.
Andre tilbud i Oslo-området som kan være verdt å notere seg: * Storotest (kr 590): https://storotest.no/ * Hjemmelegene, gratis for Obos-medlemmer: https://hjemmelegene.no/obos-test
Ja, det må det være. Og det bryter sammen når mange oppdager tilbudet Ser ut som et marketing plot som kan kutte ut når som helst: rabattkoden er midlertidig, tjenesten er gratis, og OBOS betaler neppe noe annet enn at de stiller medlemmene til disposisjon for fri markedsføring. Bruk det mens det finnes!! "Alle" er jo medlem av OBOS.
Syns jeg ikke skal dra før vinterferien, vil testene til hjemmelegene være gyldig for reise helt til da?
Min lokale rt-pcr pusher skal ha 2500,- (!) for en test, men får gratis pcr testing gjennom jobb. Er det tilstrekkelig å ha test-svar på siste siden av vaksinepasset for land som krever neg.test før avreise?