Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    stekus liker dette
  2. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    820
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var fullvaksinert før det ble snakk om booster, håper jeg slipper inn på flyet i morgen da

3. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan løser man testing når man må ha svar på en PCR-test senest 48 timer før reisen starter og reisen starter en mandag morgen?

4. Meursalt

Meursalt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Da kan du ta en gratis offentlig test hvor du ikke er garantert svar innen avreise eller du kan ta en PCR-test med svargaranti hos en privat aktør. PCR-tester hos private er ganske dyrt, men det er jo digg å få svar før man skal dra.

Jeanette liker dette
  5. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    496
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger man kun koronapass til sverige med transit i Nederland? Slik jeg tolket det via klms skjema, må sende 2 familiemedlemmer avgårde på kort varsel pga sykdom, så hodet er ganske kokt.

6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Må man ha negativ test for innreise/transit i/til Tyskland (har en BGO-FRA, overnatting og en FRA - SJO dagen ettepå¨; under 24t) når man har 3 doser?

7. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Let me google that for you: https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=BGO&destination=FRA&search-enabled=false

Korte svaret er nei, hvis du er fullvaksinert 14 og 270 dager før avgang og reglene ikke endrer seg før din avreise

Passengers entering or transiting through Germany must have:
    • a negative COVID-19 antigen test taken at most 48 hours before arrival; or
    • a negative COVID-19 LAMP, NAAT, PCR, RT-LAMP, RT-PCR or TMA test taken at most 48 hours before departure from the first embarkation point.
    • The test result must be in English, French, German, Italian or Spanish.
      • This does not apply to passengers younger than 6 years.
      • This does not apply to passengers with a positive COVID-19 LAMP, NAAT, PCR, RT-LAMP, RT-PCR or TMA test taken at least 28 days and at most 90 days before arrival.
      • This does not apply to passengers with a COVID-19 vaccination certificate showing that they were fully vaccinated at least 14 days and at most 270 days before departure and must be in in English, French, German, Italian or Spanish. Vaccines accepted are: AstraZeneca (Vaxzevria), Janssen, Moderna (Spikevax), Nuvaxovid (Novavax) and Pfizer-BioNTech (Comirnaty). Passengers who received one dose of Janssen must also receive a booster dose of Janssen, Moderna (Spikevax) or Pfizer-BioNTech (Comirnaty) at least 14 days before departure.

Jeanette liker dette
  8. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Skal til USA i mars og har gjennomgått Corona for ikke lenge siden. Noen som vet hvor fersk fit-to-fly dokumentet må være for å unngå å måtte ta test for å få komme inn i USA?

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    mrt and haifinn like this.
  10. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for link, har tittet selv, men fant ikke hvor nærme avreise en fit-to-fly må være utstedt, så jeg regner med at den kan utstedes rett etter at man har kommet seg etter smitten… :rolleyes:

«If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country anda letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel).»

11. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Det er helt riktig det du regner med, "fit-to-fly" kan utsedes så fort en lege mener du trygt kan fly, og vil vare helt til det har gått 90 dager etter positiv PCR-prøve.

mrt liker dette
  12. Akira

Akira På jakt etter status

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    18
    Skal snart til Vietnam. Et av landene som krever at testen 72t før må spesifiseres RT-PCR eller RT-LAMP på, men jeg ser på tidligere prøvesvar på min helsenorge at det står kun PCR, ikke med "RT". Noen som vet om helsenorge kan legge til RT i sin utskriftvennlige side? Private aktører til testing regner jeg med at de legger til utfyllende testmetode?

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Det som havner på helsenorge.no er helt avhengig av de som analyserer testen. Noen skriver masse tekst (feks labben på Ullevål sykehus), mens andre (feks Volvat/Unilabs) skriver nesten ingen ting annet enn at testen var negativ.

Helsenorge er i denne sammenhengen bare "informasjonskanalen" som viser det som andre har lagt inn der.

Mange, inkl meg selv, har gode erfaringer med test-steder som sender inn prøven til Furst laboritorium. Der kan man logge på Furst sin egen pasientwebb og skrive ut det komplette resultatet uavhengig av Helsenorge.

Om du er i Oslo-området, er meldingen fra Ullevål-labben den aller mest komplette av alle de haugevis av testene jeg har i min egen liste (som nå er ganske lang):

Analysen er gjort ved hjelp av nukleinsyreamplifikasjon/RT-PCR-metode. Resultat «Ikke påvist» betyr at prøven er NEGATIV for SARS-CoV-2 («koronavirus»). Se www.ousmik.no for ytterligere informasjon. The analysis was performed using nucleic acid amplification/RT-PCR technique. «Ikke påvist» means that the sample is NEGATIVE for SARS-CoV-2 («coronavirus»). See www.ousmik.no for further information.

Og da jeg var smittet, og syntes det var lurt å ta testen en ekstra gang for å få bekreftet resultatet offisielt inn i covid-passet (Ullevål, dette også):

Analysen er gjort ved hjelp av nukleinsyreamplifikasjon/RT-PCR-metode. Resultat «Påvist» betyr at prøven er POSITIV for SARS-CoV-2 («koronavirus»). Se www.ousmik.no for ytterligere informasjon. Funnet er meldepliktig til MSIS. Laboratoriemelding er sendt MSIS. Hvis ikke klinikermelding er sendt tidligere, skal rekvirerende lege sende elektronisk klinikermelding (https://klinikermelding.fhi.no) eller utfylt meldingsskjema per post. Skjema finnes i elektronisk pasientjournal eller på https://www.fhi.no/msis. The analysis was performed using nucleic acid amplification/RT-PCR technique. «Påvist»means that the sample is POSITIVE for SARS-CoV-2 («coronavirus»). See www.ousmik.no for further information. The result has been reported to the Norwegian Institute of Public Health

Insomnia4u liker dette
  14. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Dette hørtes jo supert ut! :) Kan man altså trappe opp på Ullevål Sykehus og be om å få tatt en koronatest? Man får vel spørsmål om det er mistanke om smitte eller hva som er grunnen til å ta testen? Fit-for-fly er vel ikke veldig godt mottatt etter det jeg har forstått?

15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, du kan ikke bare trappe opp på OUS og be om en test. Men det du kan gjøre er å bestille test på egnet testsenter som bruker Labben på Ullevål.

trygveat liker dette
  16. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var vel egentlig det jeg tenkte. ;) Men da gjenstår spørsmålet om hvilke testsenter som benytter tjenestene hos Ullevål?

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er labben på Ullevål som analyserer testene - men ikke dem som stikker pinnen i nesen din :)

Det gjør derimot Storo testsenter (som er "halvkommunalt" og ikke tullete dyrt), Legevakt vest, fastleger i vestlige deler av Oslo, og mange andre inkl Dr Dropin, OsloHelse testsentrene og sikkert mange flere. Da får du en fin og flott utskrift fra Helsenorge som forteller detaljene om at det er en RT-PCR som er gjort.

Om du trenger et fit-to-fly brev i hånden (som de aller fleste land ikke krever for innreise) så er nok de hel-private eneste mulighet: Volvat, Dr Dropin, OsloHelse osv.

vanillacoke and spacecosmos like this.
  18. Akira

Akira På jakt etter status

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    18
    Hei. De av dere som har tatt RT-PCR hos Oslo Helse, er de veldig utfyllende informasjon åssen testen er utført, osv?

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Ja.

Og et offisielt brev på brevark og undertegnet + stemplet av legen følger med på kjøpet. Da jeg trengte det for et halvt år siden. Men antagelig samme fortsatt.

20. vsh

vsh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    "Rapid antigen test with fit-to-travel certificate"

https://drdropin.no/en/oslcovidtest/

Noen som vet om denne testen hos dr.dropin på Gardermoen vil være tilstrekkelig for å komme inn i Brasil?

Kayak har denne informasjonen, men å dobbelsjekke før jeg evt kaster bort ferien er nok lurt ;)

"Visitors must present a negative RT-PCR (NAAT) or Antigen (quick-test) test taken within 72 hours for RT-PCR (NAAT) and 24 hours for Antigen (quick-test) before departing to Brazil."

Del denne siden