Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    955
    Likes mottatt:
    6,359
    Bonuspoeng:
    163
    Noen som har en anbefaling på antigentest med papirer i Chicago? Har funnet noe på ORD til USD 120, men hadde vært mer praktisk med noe inne i byen.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    EUDCC Testsertifikat inkluderer ikke ordene PCR og Negative. For noen land ville det være fornuftig å ha et testresultat der dette er med. EUDCC brukes av 60 land, så det er inget ukjent format på flyplassen eller for helse- og immigrasjonsmyndigheter.

    Når det er sagt så er hinderet på dokumentasjon ikke ved ankomst i landet, men ved innsjekk/transit/boarding tidligere på turen. Kommer du med siste flyet går det normalt greit ved innreise.

    Jeg har aldri brettet Koronasertifikatet, tar med alt av pairer i A4.
    [​IMG]
     
    Leon and Insomnia4u like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Ta kontakt direkte med hotellet du skal bo på og spør hvor nærmeste lokale teststasjon er for oss "uten forsikring". For min del har det vært i nærområdet på dagtid der jeg har sjekket.
     
    Edvard and Flymunda like this.
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Om man bretter, er sjansen enda mindre for at noen gidder å brette ut for å se innholdet ;)

    Dette er ikke bare en spøk, men jeg har nylig erfart flere steder (dog i Europa) som ikke bretter ut men er happy med å se EU-stjernene på forsiden og Bob's your uncle, please move on.
     
    Leon liker dette
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Spørsmål her som tydeligvis har gått meg hus forbi.
    Jeg skulle fly til Mexico via USA og hadde med meg en PCR-test som tydeligvis ikke var gyldig inn til USA lengre. Hun i SAS skranken sa jeg måtte ta ny.. Men nå leste jeg et annet sted her at en rask antigen test hadde vært nok?

    Da bør jeg kunne ha et krav mot SAS med tanke på at jeg ikke kom med på flyet og måtte kjøpe nye billetter?
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Det er din egen feil at du ikke har satt seg inn i reglene for transitt i USA. USA krever en test (antigen eller PCR) som er tatt dagen før avreise både for pasasjerer som skal inn i landet og videre. Dette endret seg i begynnelsen av desember, før dette holdt det med en test tatt tre dager før avreise hvis du var vaksinert.
     
    Henrik, furlong and Edvard like this.
  7. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde sistnevnte da det var det jeg hadde fått med meg. Men hadde hun der oppe sagt antigen så hadde jeg jo kunne tatt en raskt der oppe. Jaja, lov å håpe en kort stund..
     
  8. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Hei :) Er det noen som har reist til Spania/Gran Canaria i det siste og kan bekrefte at man ikke trenger test før avreise om man enten er vaksinert eller har gjennomgått covid-19? Og om man har gjennomgått Covid-19 så skal det være tilstrekkelig å vise digitalt EU-coronapass. Man trenger ikke å ha med bekreftelse fra lege i tillegg? Jeg tolker reglene fra offisielle spanske nettsider slik. Men man kan jo aldri være sikker i disse dager :/
     
  9. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger ikke negativ test før reise. Eneste er innreise skjema må utfylles før ankomst. Last ned appen SpTH. EU coronapass er tilstrekkelig dokumentasjon for innreise
     
    kaijoar, Edvard and Nurse82 like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For Seychellene er det krav om negativ PCR-test tatt innen 72 timer før avreise (before departure). Ikke før ankomst SEZ. link

    Noen land har regler på at du ikke kan ha Stopover (transit over 24 timer) eller at reisen må være på sammenhengende billett/én PNR, men Seychellene har ikke slike krav.

    Da kan du regne 72 timer tilbake fra scheduled departure KRS.
     
    Last edited: 24. jan 2022
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for info, skulle akkurat spørre om det samme. Neste spørsmål er transfer på CPH, er det enda testkrav der? :)
     
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser via CPH i morgen og siden jeg reiste til BGO i dag så var jeg innom sas sin skranke og forhørte meg for sikkerhets skyld. Ingen krav om test for transit på CPH kunne de bekrefte.
     
    kaijoar liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet med din fremgangsmåte er at dersom en SAS ansatt tar feil eller ikke er oppdatert og du står fast på turen, så hjelper det lite å si "jammen, jeg ble fortalt ..."

    Derfor er jeg glad i tekst.
     
    furlong and Insomnia4u like this.
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager @Edvard
    Her er linken til det jeg tok utgangspunkt i; https://en.coronasmitte.dk/travel-rules/covidtravelrules

    …..og det er dette jeg tok utgangspunkt i.
    • Persons in transit through Denmark departing within 24 hours of entry (e.g. Swedish air travellers who use Denmark as a hub).
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Behøver ikke beklage, jeg vil bare gi velmenende råd basert på erfaring.

    Du sa at du baserte reisekrav på hva noen fortalte deg muntlig, og det er dårlig deal. At du i etterkant sjekket dette opp på the Interwebs er flott.
     
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    Dette hadde jeg allerede sjekket, men for å få en ekstra bekreftelse og være heeeelt sikker så valgte jeg å sjekke med skranken i dag da jeg uansett var innom flyplassen :)
     
    Edvard liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    3 dose slipper covid test på OSL i kveld. Rett på flybussen:)
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har også sluppet test ved innreise OSL flere ganger, men det endrer ingenting på reglene eller min testplikt.
     
  19. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
  20. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Danmark krever følgende dersom en skal være i landet « The test taken before entering Denmark can be either a negative antigen test taken no more than 48 hours before the date of entry, or a negative PCR test taken no more than 72 hours before the date of entry»

    Antigentest…..er det en hurtigtest du kan ta hjemme ? Isåfall….hvordan kan man dokumentere dette ?
     

Del denne siden