Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,400
    Bonuspoeng:
    183
    En del av disse private tilbyderne tilbyr også å gi deg sertifikat på hjemmetest (med mindre jeg misforstod noe)
    https://storotest.no/#hurtigtest

Med kilde så ikke forumpolitiet arresterer meg
    Ellers bestilte jeg PCR med resultatet inne 5-24timer med fit-to-fly for 1100 kr hos klinikk Spero. Det er de samme som har avtale om utføring av tester på blant annet Sola.
    https://klinikkspero.makeplans.no/categories/1931

Ellers ser jeg at SA nå slipper inn folk som ikke har oppfylt testkrav, men at man må ta hurtigtest på egen regning
    https://www.gov.za/covid-19/individuals-and-households/travel-coronavirus-covid-19

Flyrlavt liker dette
  2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, testresultatet registreres i MSIS og blir synlig i sertifikatet på helsenorge.no.

3. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg ikke hentet frem konkrete kilder på formaliakravet til testing, men på de danske coronasidene (https://coronasmitte.dk/) brukes det tre begreper. PCR-test, antigen-test og selvtest.

De to første er jo distinksjoner på testmetode, men jeg ville for alle praktiske formål lest de to som tester utført av en profesjonell, upartisk tredjepart, mens selvtest da er noe du kan utføre selv (og fortrinnsvis med antigen som testmetode).

Bidrar jo til forvirring at det er oversettelser inne i bildet hist og pist, og forskriften (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/31) sier ingenting spesifikt om formaliakrav til test, så det er sikkert underforstått og regulert et annet sted.

Samtidig, sunn fornuft tilsier at et testkrav for å hindre importsmitte også innebærer en grad av verifiserbarhet, og da noe mer omfattende enn å vise et bilde på telefonen av en negativ selvtest.

Edvard and anders82 like this.
  4. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  5. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Én dag før første leg i reisen, eller én dag før leg som ankommer USA?

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Både Fürst pasientweb og Helsenorge, sier de selv på nettsiden.

rgn liker dette
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,864
    Bonuspoeng:
    293
    Døgnet før første leg i avreisen (på sammenhengende billett vil jeg tro?). Du kan ta testen når som helst på en mandag hvis du reiser når som helst i løpet av tirsdagen.

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Døgnet før første flight gjelder ikke nødvendigvis om man har lagt inn overnattinger underveis:
    https://www.cdc.gov/coronavirus/201...national-air-travelers.html#anchor_1635127083

Jeanette and Upsaker like this.
  9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Døgnet før første avreise leg fra bosted, sånn som jeg forstår det. Og som nevnt over, på samme booking.

Tok selv test 12. Hadde avreise 13. og ankom USA 15. uten at det var noe tema.

rgn liker dette
  10. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har tenkt å prøve oss på en tur til Miami i begynnelsen av Mai. Vi er to voksne og to barn på 1 og 3 år. Jeg og min samboer jobber på sykehuset så vi får tatt en pcr test om morgenen som vi får svar på samme dag. Det er verre med 3-åringen vår. Vi har ingen hurtigtest senter her i Kristiansund, tar vi testen i kommunen tar det for tiden 2 dager å få svar (vet jo ikke hvordan det vil være i mai men...).

Ruten er Ksu-Osl-Ist-Mia. Vi har mest sannsynlig ikke tid nok til å få testet gutten i Oslo. Er det mulig å få sjekket inn bagasjen til Istanbul, ta den ut der og så få tatt en antigentest på flyplassen der før vi sjekker bagasjen inn igjen til Miami?

Og en annen ting, så vidt jeg har forstått er reglene nå at man må ha en negativ antigen test tatt senest dagen før avreise til USA. Er det avreise med siste flight som går til USA, altså vår flight fra IST til MIA eller er det første innsjekk som vil være Kristiansund? Grunnen til at jeg spør er at flighten fra IST går tirsdag 3 mai kl 01.10.

Last edited: 02. febr 2022
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke godt å si hva som gjelder 3 måneder frem i tid, så jeg ville tatt opp dette igjen når det er noen uker til avreise. Ikke sikkert sykehuset dere jobber på driver og tester i mai, og heller ikke sikkert USA krever test for innreise.

Men for å besvare spørsmålet ditt vedrørende test for innreise USA, er det i utgangspunktet dagen før første flight. Her fra cdc.gov som bør besvare alle spørsmål:

If your itinerary has you arriving to the US via one or more connecting flights, your test can be taken within 1 day before the departure of the first flight.

You also have the option of getting tested en route during one of your connections. However, you should consider where in the connecting airport testing is available and if you would be able to access it while in transit. If you choose this strategy and are unable to get a test en route, you will not be able to board your flight to the United States. You should also be aware that if you test positive en route, you will not be allowed to continue your travel and may need to stay at that location until you end isolation.

Please note, if you planned an itinerary incorporating one or more overnight stays en route to the US, you will need to make sure your test is not expired before your flight that will enter the US. You do not need to be retested if the itinerary requires an overnight connection because of limitations in flight availability.

12. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Skal til USA (Miami) i midten av mars, og akkurat nå er det en liten detalj som bekymrer meg litt. Han jeg skal reise sammen med har akkurat fått påvist Covid. Denne vil jo være positiv i en stund fremover. Når vi er kommet til mars er sannsynligheten svært, svært stor for at han både er frisk og ikke lenger smitteførende. Dersom testen er positiv også i mars, blir han nektet å reise selv om han kan dokumentere påvist Covid? Jeg leser ta USA aksepterer dokumentasjon på gjennomgått og friskmeldt fra sykdom, men om du må få en legeerklæring på at du er frisk selv om testen er positiv ser jeg ingen steder. Jeg har ikke akkurat sort belte i googling, så jeg klarer ikke finne noe info om akkurat det jeg spør om.

Nå håper jeg selvsagt at testing ved innreise til USA opphører før vi reiser, men jeg har mine tvil.

13. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Du finner sikker svaret i denne tråden, men han du reiser sammen med kan oppsøke sin fastlege, så skriver legen en attest på at han har gjennomgått koronasykdom og er "fit to travel". Da er man untatt kravet om testing i 90 dager fra positiv test.

Jeanette, Maggie and Neguah like this.
  14. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Se der, ja. Takk skal du ha!

haakonks liker dette
  15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert svart på før, men jeg prøver meg likevel:
    Holder det med antigen (uten attest) for innreise til USA eller må det være den med?

Hva inneholder egentlig attesten?

66DA39D6-28AC-43CA-9E1E-852E2363A97B.png

16. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Svart på mange ganger før på IF, men ja, antigentest holder og du trenger ingen separat attest, kun EU sertifikatet hvor resultatet av testen vil stå.

Er vel opp til hver tilbyder hva som står i en slik attest, men i min er det f.eks passnumner, navn på legen, bekreftelse på at jeg er smittefri og så stempler og underskrift.

Last edited: 04. febr 2022
    Jeanette and indahla like this.
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må jo ta testen dagen før, så da kan jeg jo skrive ut fra Helse Norge selv.

18. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    820
    Bonuspoeng:
    113
  19. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Hellas fjerner kravet om test for fullvaksinerte fra 7 februar.

20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,276
    Bonuspoeng:
    183
    Det begynner etterhvert å bli færre og færre land som krever innreisetest.

Håper USA også fjerner testkravet snart…

furlong and 1884derby like this.

Del denne siden