Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer! Og det kreves en doktor-undertegnet papir-erklæring.

    Passkontrollen i Tromsø var hvertfall veldig grundige i sjekken av papirene da jeg reiste fra OSL via TOS til LYR.

    Jeg hadde papir med fra Volvat. Koster 1600 for hurtigtest m/attest. De har rabattert pris for medlemmer, ca 300 billigere.
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Er man i Tromsø, som jeg er i påskeferien, får man tatt denne hos kommunens drop-in til kun kr 550. Superbillig skjønner jeg
     
    tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er kupp-pris og under halvparten av hva alle de private aktørene tar betalt :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nesten så det lønner seg å ta en tur innom Tromsø før man reiser utenlands i disse dager med 4x status poeng, priskampanje og kampanje på bruk av MC ved kjøp hos SAS...
     
    milehigh, Eddie47, SayWhat and 7 others like this.
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Slik skriver en ekte bonus-jeger!!
     
    Adrian E, Spielhaug, SayWhat and 2 others like this.
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Milagerun er ut, Covidtestrun er inn!
     
    SayWhat, furlong, Kristian and 4 others like this.
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Drop In legene i Tønsberg hadde test og engelsk attest for 600,- når jeg var i januar.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Krav om COVID-test tatt 24 timer før ankomst for norske statsborgere.

    Norske statsborgere og utlendinger som er bosatt i Norge må fra 1. april også fremvise koronatest på grensen når de ankommer Norge fra et område med karanteneplikt.

    Testen skal være tatt i løpet av de siste 24 timene før ankomst til Norge. For personer som ankommer med fly, kan testen være tatt i løpet av de siste 24 timene før oppsatt avgangstid på første del av flyreise.

    Norske statsborgere vil ikke kunne nektes innreise dersom de ikke oppfyller kravet, men det vil kunne gis bøter.

    Kravet om attest på negativ test gjelder ikke hvis det har vært umulig eller uforholdsmessig krevende å fremskaffe slik attest.

    https://www.regjeringen.no/betydelig-strengere-test-og-karantenehotellregler-ved-innreise

    Godkjent testmetode på testen er PCR eller antigen hurtigtest. Attesten skal være på norsk, dansk, svensk, engelsk, fransk eller tysk.
     
    milehigh, Upsaker, Insomnia4u and 2 others like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sveits:

    Instead of a PCR test, a rapid antigen test is now also permitted for entry into Switzerland by air.

    The negative Covid 19 test result must be presented at check-in or at the gate before travelling. Further measures (e.g. another test) may apply for entry into Switzerland.

    Travelers transiting Switzerland, continuing to another country by plane within 24 hours and not leaving the airport, do not require a medical certificate.

    https://swiss.travel-regulations.com
     
    Last edited: 04. april 2021
    Eddie47 liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Update transit Tyskland:
    • All passengers aged six years and older entering Germany on flights from high-risk, high-variant and non-risk areas since 00:00 on Tuesday, March 30, must present a negative Covid-19 test (PCR, Antigen, RT-LAMP or TMA) upon departure. The testing obligations also apply to passengers with a connecting flight in Frankfurt or Munich.
    • There are no exceptions to the testing obligation for transit passengers - even if they do not leave the transit area in Frankfurt or Munich.
    • The proof of the negative Covid-19 test must not be older than 48 hours at the time of entry and is checked by the airlines, for example Lufthansa, before departure.
    • Carriage is not possible without negative proof of testing.
    https://www.lufthansa.com/de/en/entry-into-germany

    https://lufthansa.travel-regulations.com/
     
    RoadKing, kaiarne and Upsaker like this.
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Håper flere land får på plass test-unntak for vaksinerte. Selv om mange mener det er tvangsvaksinering at vaksinerte får fordeler.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Å ordne en COVID-test er vel blant de enkleste bukkene å hoppe over mtp. innreise.

    Listen over ulike restriksjoner og tiltak rundt om er betraktelig mer kreativ og eksotisk.
     
    Insomnia4u liker dette
  13. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg tar en test gjennom Trondheim kommune sitt testsenter, kan bekreftelsen som jeg får på helsenorge.no brukes ved reise? Eller må jeg bestille ved f.eks Dr Dropin? Hva skiller egentlig denne bekreftelsen fra den kommunale? En underskrift?
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer an på hvem som skal kontrollere deg.

    Noen forlanger en høytidelig bekreftelse på papir med signatur og stempel. Andre godtar nær sagt hva som helst. Hvis du skal kontrolleres før avgang av en norsk arbeider så vil jeg tippe det holder å vise frem negativt svar fra helsenorge.no.

    Noen teststeder får prøven behandlet hos dr fürst og da kan du laste ned en gratis attest på engelsk fra furstpasient.no som du kan printe ut.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dr.Dropin har fått seg lab på klinikken ved OSL og Nationaltheatret og tilbyr PCR-test med resultat innen 60 minutter.

    Mulig så fort som 30 min. og garantert innen 3 timer ved kø.

    På Gardermoen kan denne prøven utføres mellom 07.00-23.00 hver dag.
    På Nationaltheatret kan prøven utføres mellom 16.00-22.00 hver dag.

    https://drdropin.no/oslcovidtest
     
    Last edited: 26. april 2021
    milehigh, Insomnia4u, holmen and 3 others like this.
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    EKSPRESS PCR 2500,- ink. attest

    Husker dere da vi lurte på om flyseteavgiften ville ta knekken på luftfarten? Det vil ikke akkurat oppfordre folk til å fly hvis de må ut med 2500 for en hurtigtest med attest før hver flyreise.

    Gruer meg allerede til planlagte europaturer (har familie i utlandet). Vi har allerede måtte booke fleksible billetter som koster mer, men trenger vi en dyr test så dobler det flyprisen.. Håper covidpass vil sette en stopper for dette.
     
    milehigh, Insomnia4u and Maggie like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ikke en antigen-hurtigtest og det finnes andre, rimeligere produkter på PCR-test som tilfredsstiller de fleste reise- og tidskrav.

    Husk at time from sample kan være; før første flyvning, før siste leg og før ankomst.
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sjefen for IATA kommenterer ditt poeng ved 12:34.

     
    Ddan, Insomnia4u and HaraldOslo like this.
  19. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Da lurer jeg på om SAS krever COVID-19 test allerede ved innsjekking til første avgang? Eller om man kan få lov til å fly til OSL og testes der mens man er i transit? Noen som har erfaring med dette? Skal snart fly til USA via CPH, men flyr fra vestlandet kvelden før, og overnatter på hotell ved OSL. Har da god tid til å ta denne testen, men tar det ikke for gitt at jeg får være med første avgang uten testsvar... (Dette er en backup plan om testsvar på test tatt i kommunen ikke kommer i tide).
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper de kan tagge bagasje hele veien og kun gi deg boardingkort til OSL.

    Så ordnes resten neste dag ved innsjekk. Det er inget krav på covidtest for å fly innenlands i Norge, utenom Svalbard.
     
    tobeornot999 and Nurse82 like this.

Del denne siden