Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Covid-19 tests for China available at Frankfurt Airport – also for transit passengers

    Do your want to travel to Mainland China?

    Please note that currently, travelers to Mainland China must present a negative PCR and IgM antibody test prior to travel. Both Covid-19 tests must be performed at the point of origin and in transit before boarding the nonstop flight to China.*

    PCR and IgM antibody testing facilities for travelers flying to Mainland China are now available at Frankfurt Airport – for both local and connecting passengers.

    https://www.lufthansa.com/cn/en/local-page/china-flight-schedule
     
    Last edited: 03. des 2020
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Spurte Dr.Dropin om dette. Paraphrased:

    Edvard: "Testresultat er tilgjengelig etter 1-3 dager." Hva er da poenget med å ha denne tjenesten på OSL? For utgående passasjerer og vanlig reisende har den ingen praktisk verdi. Man er jo på flyplassen for å fly, og PCR-test og dokumentasjon må være klar før innsjekk/boarding.

    Dr.Dropin: Dette er også et tilbud for de som skal reise innlands i Norge og vil teste seg i forbindelse med det. Teststasjonen er også opprettet for å bistå Ullensaker kommune med covid-testing, når det er behov for det. Gardermoen har også god kapasitet til å gi oss pasienter om dagen, da det er få reisende. Dette hjelper litt med å lette på trykket i de andre klinikkene våre.

    Edvard: Jeg tenkte mer på at OSL bør få testkapasitet med lab slik at reisende får PCR-testresultat på noen timer. Det er slik COVID-testsenter på flyplassene ved Frankfurt, München, Amsterdam, Wien, Istanbul etc. har organisert seg.

    Dr.Dropin: Vi setter stor pris på tilbakemeldingen din. Det er sånn at noen land ikke krever svar med en gang, men at du er i karantene til prøvesvaret foreligger.

    Edvard: Det er nok unntaket fremfor regelen. Det vanlige er reisende til land som har innreisekrav med PCR-test må framlegge denne før flyvning og ved immigrasjon.

    Ang. 1-3 dager, så bør dere klare innen 24 timer, da det er helt standard responstid i Oslo-området via Fürst. Setter pris på tilbudet og har delt det på reisefora, men skulle ønske det kunne utvides med analysemulighet.

    Dr.Dropin: Vi jobber for å kunne garantere prøvesvar raskere. Klinikken er helt nyoppstartet og målet er å kunne ha raskere svartid etterhvert. De fleste som tester seg hos oss får svar etter 24 timer dersom de tester seg mandag-torsdag. Grunnen til at vi sier 1-3 virkedager, er fordi det kan forekomme forsinkelser og at Fürst har redusert bemanning i helgene. Håper å kunne tilby en raskere tjeneste snart =)
     
    milehigh, chrt, Insomnia4u and 4 others like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,894
    Likes mottatt:
    57,517
    Bonuspoeng:
    293
    Så dette kunne like gjerne vært på Jessheim. :rolleyes:

    Hvis de kunne få til en lab/test som ga deg svar mens du venter på boarding, så hadde det jo hatt en verdi.
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer trolig når myndighetene rundt om ser at en antigen-test på flyplassen før boarding er bedre enn en PCR-test som er to-tre dager gammel.

    For internasjonal luftfart handler det om å fange de som er smitteførende, ikke alle som en super-sensitiv RT-PCR test påviser RNA-arvestoff hos (smittede).

    Denne jobben gjør antigentester utmerket.
    Vurderingen av hurtig antigen-tester fra Oslo er klar:

    https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...de/hurtigtester-for-pavisning-av-koronavirus/

    (siden er oppdatert i dag, 4. desember).

    Hurtigtest ved ankomst tenker jeg også er en god ide, om noe krevende på logistikk for flyplassen. Positivt svar på de beste testene har en spesifisitet på 99,9%, så du kan stole på et positivt prøvesvar og risikerer ikke å bli ‘fanget’ av et falskt resultat.

    Man kan alltids ta en ny test, med nytt svar i løpet av en halvtime.
     
    Last edited: 04. des 2020
    holmen liker dette
  5. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Så det er ikke så farlig med alle de som er smittede men ikke ennå smitteførende, i de 2-4 dagene frem til man blir smitteførende. Det er vel ikke akkurat et bra premiss for masseturisme mellom landene, men for flytrafikk på et lavt volum ser jeg poenget.
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker sannsynligheten for å bli smittet i de 72 timene etter PCR-prøvetaking er større en risikoen for at personer under inkubasjon har så lave verdier at en antigentest ikke fanger dem på avreisedag. Antigen-testene vil også bli bedre med tid.

    Antigen-testene identifiserer korrekt over 90 prosent av de med virusmengder forbundet med stor smittefare, og over 80 prosent av smittede innenfor 1-2 dager før symptomstart.

    Én dag eller to før symptomstart er også den perioden vi er mest smittsomme.

    Tidspunkt for testing, repetisjon av testing og responstid er viktigere enn presisjon.
     
  7. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, poenget mitt var bare at det i snitt tar ca 5.5 dager fra smitte til symptomstart. Hvis testen tar 80% innenfor 1-2 dager før symptomstart betyr det at man kan gå 3-4 dager som smittet og likevel teste negativt også på antigentesting. Ja, man reduserer drastisk risiko for smittespredning på selve flyreisen, men før man kan få stort volum på reisevirksomhet så er ikke dette gapet på 3-4 dager godt nok til å gjøre frislipp. For at det skal kunne skje må først store deler av lokalbefolkningen på destinasjonen man reiser til ha beskyttelse.
     
    Edvard liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Men det blir det samme med en god PCR-test, kun et lite vindu av tid den klarer å fange smitte under inkubasjon.

    Etter infeksjon tar det litt tid før noen tester har tilstrekkelig virusmengde til å gi et positivt resultat, så øker virusmengden bratt.

    I mellomtiden vil alle tester vise negativt. Så vil sensitiviteten og kvaliteten på testmetoden bestemme hvor lave verdier kan måles.

    Sensitiviteten av en PCR-test er avhengig av hvor i sykdomsforløpet den smittede befinner seg og er høyest i dagene rundt symptomstart. Da er den sannsynligvis over 90%.

    Hva den er 5 dager før symptomstart vet jeg ikke, men trolig mye lavere.

    Basert på hva jeg har lest, føles det som om virusmengden en antigentest trenger for å reagere er god nok til bruk for testing i luftfart.

    PCR-test + Antigen test vil gi mer info enn én test alene – og med vaksine øker tryggheten ytterligere.

    [​IMG]
     
    milehigh liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  10. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet om det er forskjell på RT-PCR som Thailand krever, og PCR? Jeg hadde tenkt å ta test hos Drop-In Legene i Tønsberg, men har hørt historier om folk som kun har PCR og ikke RT-PCR på attesten...og fått problemer... I Tønsberg kunne de ikke svare meg på om det stod RT-PCR eller PCR på attesten.

    Edit: Fikk svar nå. Det står RT-PCR på attesten. Så da er problem løst :)
     
    Last edited: 16. des 2020
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa har en forholdsvis oppdatert liste på covid-testmuligheter.

    Velg International test centres.

    https://www.lufthansa.com/no/en/corona-testcenter

    Om du er i tvil når du skal ta PCR-test, f.eks. med en 72-timers frist, så ville jeg valgt å pushe testtagning ned mot 48 timer før.

    Det er enklere å flytte flighten én dag fram med et valid testresultat, enn at testen timer ut ved forsinkelse eller rebooking – og du må tilbake til ny test med ny venting.

    Dr. Dropin i Oslo tillater at du leverer test selv på Fürst. Resultater ligger fortsatt klare på ca. 24 timer, selv med trykket hovedstaden har for tiden.

    Oslo Helse tilbyr fast track PCR-test til blodpris.

    Du må følge regler ved alle transittpunkt, selv om du kun er airside. Plutselig dukker det opp bestemmelser à la CPH som krever test 24-timer før departure eller krav om reiseforsikring.

    Jeg har notert meg at IATA Timatic via flyselskapenes egne nettsider kan ha forsinket oppdatering ved endringer. Sjekk derfor dato og flere steder.

    https://www.iatatravelcentre.com/world.php
     
    Last edited: 21. mars 2021
    milehigh, SayWhat, RoadKing and 3 others like this.
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Kreves også test 24t før avreise fra fastlandet for reiser til Svalbard!
     
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Der det kreves negativt prøvesvar på koronatest tatt i løpet av de siste 24 timene før oppsatt avgangstid hvor hurtigtest er godkjent som test for reisende.

    Hvor i Oslo gjør man dette billigst?
    Noen som vet om billigere en Dr.dropin.
     
  14. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Har letet lenge etter dette selv, Oslo Helse er eneste mulighet (og fungerer ikke på søndag/mandagsavgang) da de ikke garanterer svar samme dag (stenger tidligere lørdag og søndag)
     
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183

    Tenker også muligheten for ta det gratis ved det kommunale tilbudet.
    Om man får testet seg på fks fredag kveld, tikker svaret inn formiddagen etter.
    Spørsmålet er om det er greit vise negative svaret fra innloggingen til helsenorge?
     
  16. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Det kommer vedlig ann på hvor en skal reise. I mitt tilfelle godkjennes kun testssvar i papirformat som også må være stemplet av lab.
     
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Svalbard.
    Klarer ikke se at om man printer ut svaret fra Helsenorge.no og kan legitimere seg burde jo det holde?
     
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Verken Sysselmannen eller Longyearbyen lokalstyre ser ut til å gi informasjon om kva som er godt nok for å vise at du ikkje har korona. Begge viser til testsenteret i Tromsø og der kan du få attest etter hurtigtest til rundt 500 kroner.
     
  19. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    520
    Likes mottatt:
    2,682
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at svaret må være max 24 timer gammelt før boarding.
    Jeg bestilte test på Aleris for sikkerhets skyld.
     
    Maggie liker dette
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke 24 timers frist ift prøvesvaret, men ift at testen ikke kan være tatt mer enn 24 før avreise (jeg skal opp rett over påske).
    "Det kreves negativt prøvesvar på koronatest tatt i Norge i løpet av de siste 24 timene før oppsatt avgangstid."
     
    paron liker dette

Del denne siden