Da er neste selskap ute og publisert - Finnair. The vegans airline!!! http://bonusfeber.no/finnair-business-class-europa/
Dø Fnatstikkstuen! Hva var det i den skålen ved siden av den meget delikate bakte poteten? Mysugørre?? Ja jeg bare lurer altså! Slettes ikke rart at du drakk!!
Men ingen tilbehør til den poteten? Eller uuniperuna som bakt potet heter på finsk hvis noen skulle lure. Hvit sjokoladepudding??
Til morrakaffen tirsdag (5. nov) kommer Brussels Airlines. Sett på klokka kl. 0600 og les artikkelen da
Jeg var på en SAS Plus tur TOS-LHR t/r for et par uker siden, og reagerte på hvor billig det var og hvor liten forskjell det var i pris fra Go til Plus. For det første har jeg vel sjelden tidligere kommer under 7000,- for t/r i Extra, og denne turen kom på ca 5.200,- t/r i Plus (som jo gir både Fast Track og lounge på LHR). For det andre var det vel ikke noe særlig mer enn 1500,- ekstra, og bare fleksibiliteten er verdt dette for meg. Når ser man vel at RASK'en til SAS stadig faller så om det er fint for SAS at de kjører dette ut såpass billig vet jeg ikke, men så lenge de holder skuta seilende med slike priser så er det greit for meg...
Swiss er min klare favoritt innad i Europa etter at SAS la ned sin. Hadde en flott morgen flight mellom ZRH-OSL i oktober der vi totalt var 5 pax i Business. Fikk valget mellom to forkjellige varme retter til frokost, og kunne også få begge om jeg hadde villet det. Fantastisk hyggelig service og de lurte veldig på hvor vi skulle, da de aldri hadde hørt om BOO før Det som er så snodig med Swiss er at servicen er så sykt mye bedre på SH enn den er i Bussines på LH. Har 4 flighter på LH Business på Swiss og servicen der er markant dårligere enn den er på SH flightene deres.
Som jeg har sagt før, mener jeg at de burde lagt ned Economy Extra på intraeuropeisk, og utelukkende satset på Business Class og Economy. De gamle Economy Extra-klassene Y, S og B skulle gått tilbake til å være fleksible Economy-billetter, mens man burde introdusert Z-klasse som en fast Business Class-klasse uten fleksibilitet til en lavere pris. Det må jo koste SAS en god del kroner å tilby Fast Track og lounge til alle WrapClass2E-passasjerene, særlig når man må bruke en Star-partners fasiliteter. Det økte konsumet i egne lounger medfører også en kostnad. I tillegg må det jo bli mye enklere logistikk når man vet hvor mye passasjerene i premiumkabinen faktisk kommer til å spise, ikke sånn som nå der det sikkert er store variasjoner fra tur til tur. At etterspørselen etter Business Class var lav, kan SAS ene og alene skylde seg selv for. Håpløs prising sammenlignet med konkurrenter, men særlig introduksjonen av Economy Extra var begynnelsen på slutten for Business Class. Argumentet om at bedrifter nekter sine ansatte å fly Business Class faller bort den dagen det ikke er andre alternativer enn Business Class tilgjengelig. Den tilgjengeligheten styrer SAS i stor grad selv basert på bookingtall og konkurranse fra andre selskaper. Selvsagt måtte de ha kuttet prisen selv på de fleksible Business-billettene noe, men det burde være fullt mulig å gjøre grei butikk likevel. Det blir interessant å følge utviklingen i RASK-en til SAS fremover, men jeg har ingen tro på at Business Class kommer tilbake. Se dog ikke bort i fra at de kan finne på å lage enda en ny klasse; SAS PlussExtra (Z, C, D og J) - som har åpent midtsete inkludert i prisen Sånn bare for å gjøre det enkelt for kunden...
http://bonusfeber.no/klm-business-class-europa/ Test av Klm business er nå ute http://bonusfeber.no/klm-business-class-europa/
Og så var Tommys BA-test ute: http://bonusfeber.no/ba-business-class-europa/ Dog med en liten feil, BA har 2+2 seating i en 2+3 config