Digitalt coronapass (Commonpass og koronapass generelt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 25. nov 2020.

  1. andoxa

    andoxa Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, skal til Spania 19/8, fikk siste dose Phizer 5/8. Må fremvise pass på vaksine med siste dose tidligst 14 dager før innreise. Regnes 5/8 som dag 0 eller dag 1, og vil da koronpasset være gyldig 19/8?
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke. Jeg regner ‘days’ som blokker av 24 timer etter vaksine. Det er litt ulik ordlyd hos Spania, EU og IATA Timatic. Tror ankomst den 19. er greit.

    En ting jeg la merke til etter første dose og den norske kontrollsiden, var at den ble grønn på morgenen etter 3 uker, enda jeg hadde tatt vaksine på ettermiddagen.

    EDIT: Slik regner Canada og UK dager.

    How the 14 days are calculated link

    Your last dose must have been given 14 days before the day you enter.
    • For example, if your last dose was anytime on Thursday July 1st, then Thursday July 15th would be the first day that you meet the 14 day condition
    • If you are going to cross international date lines or time zones on your way to Canada, you must arrive in Canada on the date that is 14 days or later after your last dose.
      • For example, if you received your last dose on a Thursday, and you arrive in Canada 2 weeks later on the Wednesday, you will not qualify. You would need to arrive on or after the Thursday 2 weeks later.

    What counts as fully vaccinated link

    ‘Fully vaccinated’ means you must have had a final dose of an approved vaccine at least 14 whole days before you arrive in England.

    The day you have your final dose does not count as one of the 14 days.

    If you were vaccinated in 2 doses it must be with the same (MHRA, EMA, Swissmedic or FDA) approved vaccine. For example, if your first dose was Moderna your second dose must also be Moderna.

    If you had an approved 1 dose vaccine, such as Janssen, you are fully vaccinated.
     
    Last edited: 19. aug 2021
    Stuttfeiten and Xflipper like this.
  3. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom Spania har samme system som Tyskland (hvor jeg for tiden er), så regnes stikkdagen som dag 0. Jeg fikk annen dose torsdag 29/7 (ettermiddag) og ble først ansett som fullvaksinert i den tyske appen fredag 13/8 (på morgenen).
     
    Edvard liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette kan jo potensielt være et problem for mange som nå får Moderna etter første runde med Pfizer i Norge..
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, får håpe dette løses politisk etterhvert.

    Det vil jo gjelde ganske mange nordmenn, de 2 neste ukene skal det settes rundt 330k Pfizer og 1 million Moderna.. de fleste i kommuner hvor det ikke er gitt som 1. dose
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    I praksis vil det nok ikke være noe problem, da UK godtar EU-sertifikatet. Der vil man stå som fullvaksinert med Moderna selv om førstedosen var Pfizer.
     
    tobeornot999 liker dette
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er land utenfor EU. Grunnen til at AZ+Pfizer godtas av enkelte land er at det ble publisert en forskningsartikkel med et forsøk som viste god effekt av denne kombinasjonen. I følge FHI sine sider antas det derfor at også kombinasjon av ulike mRNA-vaksiner gir samme effekt, selv om det ikke er publisert noen funn.

    Etttersom jeg forstår kombinerer flere land i EU også ulike vaksiner? Hvis det er tilfelle vil det forhåpentligvis komme noe dokumentasjon utover høsten som gjør at land utenfor EU (F.eks i Asia) godtar at en kombinasjon er å betrakte som fullvaksinert.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid bra å ha supplerende dokumentasjon med på tur. Jeg ordnet også et gult vaksinepass med kun covid-19 vaksine. Pass på at vaksinenavn og produsent er med.

    Tror ikke det vil bli brukt, men greit med alternative kilder å vise fram.

    Ta med utskrift av Vaksinasjonskort fra FHI og SYSVAK. Helst med stempel og legesignatur.

    Om du vil ha PCR-testresultat fra Helsenorge der det står PCR så finnes det på link (mangler ordet Negative, selv om QR-kode viser det). Resultat fra Fürst i Oslo har alt.

    Enkelte flyselskap aksepterer nå QR-kode fra koronasertifikat ved online check-in. Rollout av de digitale løsningene for covid/test-verifisering tar tid, men begynner å dukke opp rundt om.
     
    Last edited: 22. sept 2021
    trygveat liker dette
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hvem er det som fyller inn vaksinene i dette sertifikatet?
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Et legekontor.
     
  11. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Høres veldig rart ut den informasjonen som er gitt angående vaksinesertifikatet. Dette er ikke komplisert. Man går inn på Helsenorge og henter ut digitalt dette. For sikkerhets skyld anbefales det å ta en utskrift også, dersom mobilen skulle streike. Man trenger ikke gjøre noe annet og alt står i sertifikatet som er godkjent i Europa. Nå snakker jeg kun om vaksinesertifikatet, det enkelte land kan ha andre tillegg, som f.eks at man må fylle ut en erklæring i forkant om sin egen helse eller at man må ha en gyldig reiseforsikring som dekker covid-19. jeg har reist 8 ganger i juli, august og september til utlandet både innenfor EU og utenfor og jeg bruker utskriften som jeg henter på Helsenorge.
     
  12. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Høres veldig rart ut den informasjonen som er gitt angående vaksinesertifikatet. Dette er ikke komplisert. Man går inn på Helsenorge og henter ut digitalt dette. For sikkerhets skyld anbefales det å ta en utskrift også, dersom mobilen skulle streike. Man trenger ikke gjøre noe annet og alt står i sertifikatet som er godkjent i Europa. Nå snakker jeg kun om vaksinesertifikatet, det enkelte land kan ha andre tillegg, som f.eks at man må fylle ut en erklæring i forkant om sin egen helse eller at man må ha en gyldig reiseforsikring som dekker covid-19. jeg har reist 8 ganger i juli, august og september til utlandet både innenfor EU og utenfor og jeg bruker utskriften som jeg henter på Helsenorge.
     
  13. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Høres veldig rart ut den informasjonen som er gitt angående vaksinesertifikatet. Dette er ikke komplisert. Man går inn på Helsenorge og henter ut digitalt dette. For sikkerhets skyld anbefales det å ta en utskrift også, dersom mobilen skulle streike. Man trenger ikke gjøre noe annet og alt står i sertifikatet som er godkjent i Europa. Nå snakker jeg kun om vaksinesertifikatet, det enkelte land kan ha andre tillegg, som f.eks at man må fylle ut en erklæring i forkant om sin egen helse eller at man må ha en gyldig reiseforsikring som dekker covid-19. jeg har reist 8 ganger i juli, august og september til utlandet både innenfor EU og utenfor og jeg bruker utskriften som jeg henter på Helsenorge.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ting fungerer til de ikke fungerer. Dersom noe stopper opp, er det fint å ha ekstra papirer å vise fram. Papirark veier lite og tar ingen plass.

    I land med utspredt korrupsjon og laissez faire-holdning til lover og regler vil de som ser på dokumentasjonen din bruke alle kreative muligheter til å finne feil og mangler.
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Samboer fikk dose 3 i dag. Moderna.
    Hun har tidligere fått 2x Pfizer.

    Det jeg stusser på: I EUDCC står det fortsatt dose 2 av 2 men at dose 2 var Moderna og dagens dato.

    Her kan man muligens få problemer, om man reiser innen 2 uker etter 3. Dose?

    De fleste land regner deg jo ikke som fullvaksinert før 2 uker etter 2. Dose, men virker ikke som systemet pr nå fanger opp at det er snakk om 3. Dose.


    Ett annet spørsmål som dukker opp:
    Hva skal man fylle ut i diverse innreiseskjemaer?
    De fleste skjemaer jeg har sett spør etter dato/vaksinetype for dose 1 og 2. Blir kanskje problem når det du fyller ut ikke stemmer overens med hva som står i EUDCC
     
    Last edited: 24. sept 2021
    Edvard liker dette
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Hva sier Kontroll av Koronasertifikat-appen om du forsøker å scanne QR-koden?

    https://play.google.com/store/apps/details?id=no.fhi.KoronasertifikatKontrollapp

    https://apps.apple.com/no/app/kontroll-av-koronasertifikat/id1568677698
     
    Lars J liker dette
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke godkjent/trenger vurdering.

    Nå er det heldigvis 15 dager til vi setter oss på flyet til MLE, og det er meg bekjent ikke krav om at du er fullvaksinert heller.
    Men hadde vi skulle reist tidligere og til en annen destinasjon kunne vi fort gått på en smell..

    Mulig det kan løses manuelt på ett vis, kanskje ved å vise vaksinehistorikk på helsenorge eller lignende, men ville ikke satsa feriepengene på det.

    Dette burde vært mer opplyst om?
    20210923_234453.jpg

    20210923_234500.jpg
    FAANQpPVQAkv0eK.jpeg.jpg
     
    Last edited: 24. sept 2021
    Insomnia4u liker dette
  19. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Det er greit at du synes dette høres merkelig ut. Men når landets egen ambassade anbefaler tilleggsdokumenter samt at det står spesifisert på deres hjemmesider, både Canada og Storbritania, at begge doser må stå med dato og innhold og dette ikke vises på koronasertifikatet til Norges befolkning blir hvert fall jeg litt skeptisk. Da vil jeg gjerne være på den sikre siden og få tak i ekstra dokumentasjon.

    Fy flate så kjipt det hadde vært og blitt stoppet og sendt tilbake pga sertifikatet ikke inneholder alt det skal.
     
    Edvard and Insomnia4u like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    IATA is urging states to make the EU Digital COVID Certificate (DCC) their global standard for digital vaccine certificates. Kilde: https://www.iata.org/iata-annual-review-2021.pdf

    Det hadde jo passet fint for oss i Norge og Europa.

    Har enda ikke truffet på noen flighter som bruker IATA Travel Pass eller noen løsning jeg kan se på egen mobilapp. Mulig Amadeus Traveler ID pusler med ting i bakgrunnen på digital document check eller oppdateres i booking av ansatt på flyplassen.

    Uansett synes jeg implementeringen går tregt, med tanke på hvor ressurskrevende manuell sjekk er for flow på flyplassen og carrier. Det er over 6 måneder siden testing ble lansert.
     
    Last edited: 06. okt 2021
    Are, Insomnia4u, sutenai and 2 others like this.

Del denne siden