Digitalt coronapass (Commonpass og koronapass generelt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 25. nov 2020.

  1. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    500
    Likes mottatt:
    1,297
    Bonuspoeng:
    93
    Det nye passet for EU ser vesentlig bedre ut :)
    Tenkte å ta en test i dag for å se hvordan passet ser ut med et testresultat.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jupp, det nye ser mye bedre ut i EU-versjon (utskrift)

    For de som lurer på hvordan det ser ut:

    euvaksinepass.png

    Eneste er vel at hvis det skal brettes så burde nedre halvdel vært opp/ned :)
     
    Insomnia4u, Earl, Edvard and 3 others like this.
  3. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig fin QR-kode du har der, se om den fungerer i utlandet :D:D:D
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    ;)

    Kan forøvrig anbefale denne boken, underholdende om reising med noen pranks man kan dra underveis:
    [​IMG]
     
    NoLimit and kaiarne like this.
  5. runepeter

    runepeter Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Lastet ned scanne app fra Tsjekkia. Den oppdateres daglig og validerte EU-sertifikatet fra Helsenorge grønt. Oh yeah! Andre apps og denne appen har ikke godkjent den digitale signaturen i QR-koden før i dag.
     
  6. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår at denne sertifikat ordningen måtte komme, men det sies også at den skal bort når smittetrykket er lavt og vaksinasjons graden blir høy. Er det noen som vet hva kriterier som settes for å fjerne ordningen? Kartet på "reopen Europa" begynner å bli ganske grønt nå, og det ventes at enda flere blir grønne da smittetrenden er synkende i store deler av Europa :D
    upload_2021-6-24_14-53-7.png
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken app brukte du? cTecka?

    Jeg testet en app som heter Green Pass og den hentet ut siste vaksineringsdato, navn og fødselsdato, men vet ikke om den validerer noe mer enn det.
     
  8. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Tok nettopp en test, om den dukker opp innen rimelig tid i "passet" skal jeg prøve meg på en tur til Polen i helga. Melder tilbake her ved suksess
     
    TElg78 liker dette
  9. runepeter

    runepeter Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Jepp. cTecka.

    De klarer forresten ikke å putte "PCR" i beskrivelsen. "Nucleic acid amplification with probe detection". cTecka skjønner dette og skriver PCR TEST, mens andre apps ikke hinter om PCR.
     
    Edvard liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 20. juli 2021
    Storbaba and paron like this.
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det nå hvis man har 1 astrazeneca og 1 moderna, vil de fleste/alle land regne deg som fullvaksinert?
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vanlig krav er gyldig koronasertifikat og 14 dager etter andre dose (første om J&J). Generelt er Vaxzevria (AstraZeneca) og Moderna godkjente vaksiner overalt.
     
  13. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Beste opplevenlsen på inforetelefonen i dag. Meged hyggelig og blid dame til tross for mange dumme spørsmål:

    De burde på hjemmesiden bare skrive en setning:

    Hvis du er fullvaksinerte og har norsk-europeisk vaksinepass, må du ikke bryr deg om noen farge innenfor EU/EØS.

    Da slipper man å lese hele skiten på alle sider med 1000tals unntak og hotell og test og registrering. Så jeg må bare sjekke, hva andre land vil av meg. Norge er "sjekk"!
     
    furlong and tobeornot999 like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ut fra alle nettsteder (i forskjellige land) jeg har lest etter endel research for sommerferie. Det må ha passert 14 dager siden siste vaksinen dog.

    Selv om Norge, forvirrende nok, og som eneste land i EU/EØS sier at du er ferdig fullvaksinert etter 7 dager.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Retur til Norge er slett ikke uoversiktlig.

    Kort sagt: ferdigvaksinert = ingen grensetest eller karantene uansett hvor du kommer fra (inkl røde land).

    Alle andre (også de med 1 vaksine) må i karantene uavhengig av hvor de har vært, bortsett fra grønt land. I tillegg til testing på grensen (som alle må ha, også de fra grønt land).

    Kommer man fra rødt land blir det karantenehotell, og fra alle andre land hjemmekarantene. I noen tilfelle er det mulig å teste seg ut av karantenen på dag 3, i tillegg til negativ test på grensen selvsagt. Klart som glass alt det? ;)
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg så at Princess Cruises ikke godtar dette:
    https://www.princess.com/plan/cruise-with-confidence/cruise-health/frequently-asked-questions/

    Kan se ut til at andre rederier heller ikke tillater å blande produsenter, med mindre spesielle avreisehavner, det er tirsdag, eller sola skinner.. Men dette blir det vel sannsynligvis en slutt på etterhvert.

    Ville nok ha forsøkt å få meg en booster-vaksine hvis jeg hadde fått 1 vector og 1 mrna.

    https://www.ctvnews.ca/health/coron...rs-with-mixed-covid-19-vaccinations-1.5514985
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Godt oppsummert :D

    Og illustrerer vel nettopp hvordan man må sjekke detaljene før reisen i disse dager. Selv en uskyldig mellomlanding på 1,5t kan snu hele det nødvendige test-regimet på hodet...
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Derfor er slike presise spørsmål geniale:

    "vil de fleste/alle land regne deg som fullvaksinert?"

    Da trenger du bare sjekke 98 lands innreisebestemmelser for "de fleste" og ca. 200 for alle.
    Vennligst meld tilbake når du har fått oversikt (per dag).
     
    paron and milehigh like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Amadeus Traveler ID allierer seg med IBMs Digital Health Pass. link

    Norwegian har pilot på helsedokumentkontroll-delen av Amadeus Traveler ID.

    Jeg tror de to store tjenestene blir IATA Travel Pass frontend og Amadeus backend. Så vil de andre mindre/lokale tjenestene og appene integreres med de to paraplyene.

    CommonPass er allerede partner med Amadeus.
     
    Last edited: 23. juli 2021

Del denne siden