Digitalt coronapass (Commonpass og koronapass generelt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 25. nov 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal mer integrering på plass enn digital smitte- og vaksinestatus, for at en reiseapp vil være nyttig og effektiv for flyselskap og reisende – utover grensekontroll.

    Check opp mot IATA Timatic gjøres fortsatt manuelt, det vil ikke fungere med økt paxtrafikk.

    Biometrisk ID er underveis og testes på flyplasser, men det blir noen år fram i tid.

    Sendte forresten en mail i dag til Legemiddelverket om deres brilliante idé om å bruke betegnelsen SpikeVax (Moderna) på Koronasertifikatet.

    Se for deg en stakkars agent på innsjekk i bongoland som skal kontrollere dine covidpapirer opp mot en liste av godkjente vaksiner. Da hadde det vore lurt å holde det enkelt.

    Prøv Googlesøk på ‘SpikeVax’ og se hvor mange resultat du får.

    CDC bruker ikke det navnet og jeg har ikke sett det i media fra WHO og EU – men lille Norge tenkte det så bra ut på vår eneste offisielle coronadokumentasjon.

    Om vi skal bruke kjælenavn som Comirnaty og Vaxzevria, bør det stå i parantes og ikke den velkjente produsenten.
     
    Last edited: 10. juni 2021
    Are, Insomnia4u, Eddie47 and 2 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Min lille fight for korrekt vaksinenavn på koronasertifikatet går videre.

    Det offisielle navnet er Moderna COVID-19 Vaccine.

    Legemiddelverket bekrefter at «Spikevax er foreløpig ikke godkjent/offisielt navn på koronavaksinen fra Moderna.» Jeg fant ut at Moderna selv ikke bruker Spikevax som betegnelse.

    Saken tas videre med Helsedirektoratet via Helsenorge.

    Hvorfor er denne detaljen så viktig? Fordi både mennesker som skal kontrollere din dokumentasjon og maskiner som leser OCR ser etter match, ikke kreative norske skrivemåter.

    Helsenorge har nå endret vaksinenavnet til:
    Covid-19 Vaksine (Moderna)

    Dette er jo bedre, men denne informasjonen står i et felt og under en tittel som heter Koronavaksine / COVID-19 vaccination. Kan vi ikke da skrive Moderna først?

    For Pfizer så begynner navnet med Pfizer. Det offisielle navnet er fortsatt Moderna COVID-19 Vaccine ikke Covid-19 Vaksine (Moderna).

    Siden koronasertifikatet på papir er tospråklig, både norsk og engelsk, bør vi bruke det internasjonale navnet på vaksinen. QR-kode er fint, men i mange av verdens land og på flyplasser vil du trenge papirdokumentasjon.

    [​IMG]

    Edit: Ser at EMA bruker ‘COVID-19 Vaccine Moderna’ – så mulig det er der vi lander.
     
    Last edited: 19. juni 2021
    furlong, Eddie47, Are and 7 others like this.
  3. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er litt mer spent på hvordan den endelige løsningen internasjonal ser ut. Per i dag er det som jeg forstår veldig omstendelig med "utvidet" versjon på helsenorge.no. Var det en app som skal komme som gjør det enklere å navigere enn gjennom helsenorge?

    Sånn det beskrives i dag er det fortsatt veldig mye tidsbruk per reisende på grensen. Når flyaktiviteten går opp vil det være køer og en haug med folk som ikke har informert og forberedt seg god nok. Jeg har - siden jeg ikke stoler på regjeringens organiseringsevne (når jeg ser på hva som skjer i dag) - har bestilt 6 timer layover in OSL fra DUS i slutten av August. Better safe than sorry (håper loungen er åpen^^).

    Da blir det å se, hvordan det håndteres internasjonal (i Europa). Siden jeg ikke har peiling på coding, hjalp dokumentene lite. :D

    Vi er vel ikke ennå koblet til nettverket...
    [​IMG]
     
    Edvard liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal skje til uka om jeg ikke husker feil.
     
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Appen finnes, HelseNorge. Innlogging med bankid første gang.
     
    TElg78 liker dette
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om det gjør det raskere å logge inn så er det fortsatt bare et skall mot helsenorge.no. Trykker jeg på koronasertifikat åpner den nettleser på mobilen min..
     
    kaiarne liker dette
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er en "app"
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Update på Traveler ID fra Amadeus.



    De ulike koronasertifikatene og testresultat er kilder som reiseappene prater med. Det er reiseappen som kobles mot flyselskapet sine systemer.

    På samme måte som at immigrasjonsmyndigheter gir flyselskapet ansvar for kontroll av dokumenter, visum og regler – bruker flyselskapet her et mellomledd for å gå gjennom en sjekkliste og godkjenne passasjeren for reise. Hos noen land må du også laste ned og registrere deg på en lokal helseapp.

    Gjengen som er med på testing hos IATA Travel Pass:

    [​IMG]
     
    EndreD, paron, Insomnia4u and 4 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    At ikke SAS er med overrasker meg egentlig ikke, men at Lufthansa og Austrian ikke er der nå Swiss er det???
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Antar Swiss kjører pilot og testing for de andre i Lufthansa Group.

    De tester også CommonPass. Singapore (landet) har forresten godkjent IATA Travel Pass som dokumentasjon ved passkontroll innreise.

    https://www.lufthansa.com/xx/en/common-pass
     
    RoadKing liker dette
  11. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Hører litt på blant annet svensk radio. Her ble det uttalt at corona pass kun er en midlertidig løsning som ikke skal benyttes etter at land er blitt grønne.
    Stemmer dette? Norge skal vel over på EU standard 4. juli om jeg forsto siste nytt fra regjeringen korrekt.
    Her er nettsiden som viser EU standarden og her er dagens kart:
    upload_2021-6-21_9-58-24.png
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil tro coronabevis vil brukes i lang tid fremover. Skal ikke se bort fra at den også blir utvidet til neste pandemi.

    Man slipper kanskje etterhvert å vise den i EU, før fjerde delta-bølge kommer i høst.. Har blitt litt mer pessimistist.
     
    flying_all liker dette
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ganske riktig.

    Man skal ikke trenge fremvise koronapass for reiser mellom grønne land(så lenge man kun har vært i grønne land siste 10 eller 14 dager)

    I Norge må du ta en Antigen hurtigtest etter ankomst, selv fra grønt land, tror vi er av de få som krever dette.

    Men selve koronapasset vil nok vare en stund, land kan jo skifte farge fra grønt til rødt osv.
     
    Skarven liker dette
  14. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! I tillegg har jo Norge et avvik som de må lukke ovenfor EU/EØS snart. Dette er nok muligens med på å påvirke harmoniseringen med EU som er meldt skal komme 5. juli. Jeg håper vi snart harmoniseres med resten av Europa, nå er vi vel litt strenge :)
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir nok etterhvert omtalt som vaksinepass heller enn coronapass. Vaksinasjonskort har vi jo hatt i årtier, på tide det blir digitalisert og.
     
    flying_all and Skarven like this.
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ihvertfall ingen krav om test ved ankomst FRA. Faktisk var det overhode ikke noen form for kontroll ved ankomst. Men negativ test / coronapass måtte fremvises for å komme inn i loungene.
     
    Lars J and Skarven like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ved Brussel (BRU) ble i perioden 19. april til 11. juni totalt 576 passasjerer tatt med falske PCR-tester for avreise. Se for deg de tallene ved større flyplasser. link
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    750 euro eller 1 år i fengsel? Synes ikke helt fengelsstraffen henger sammen med boten, så noe stinker der
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183

    Nå er Spikevax blitt godkjent som offisielt navn
     
    Edvard liker dette
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng, Jorge, Mg15 and 3 others like this.

Del denne siden