Digitalt coronapass (Commonpass og koronapass generelt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 25. nov 2020.

1. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig, blanko på kortet!

Blir nok et salig rot denne sommeren. Det er fremdeles en del eldre som ikke har smarttelefon og det vil nok fort bli en del tekniske utfordringer med ordningen.

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,187
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er nok noe av grunnen til at det ikke er åpnet for "fri reise" selv om man er fullvaksinert. Vil jeg tro.

Skarven liker dette
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger ikke ha smarttelefon, bare sørg for å bli enige om en standard og ha med en QR-kode på vaksinasjonskortet:

qr.png
    (Nå la jeg bevisst ikke inn en digital signatur på QR-koden, men EU-passet legger opp til digitale signaturer så ting kan verifiseres offline)

Skarven, drsyk, Insomnia4u and 2 others like this.
  4. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg bor ved kysten, og reiser mer enn gjennomsnittetsnordmannen. Sist reise var til Thailand nå i februar. Men liker godt å reise i Europa også. Så må nok skuffe noen her inne dessverre, dukker plutselig opp på en terminal nær deg (men er flink til å hoste i albuen, så kan nesten garantere at dere ikke får det av meg) :)

5. holmen

Likes mottatt:
    64,187
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker på hva du svarer på, men du bekrefter at du er antivaxer? Eller?

TommyL and oddA like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Og bor langs kysten i USA

7. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe, det var ment som en spøk, men ser nå at det kom feil ut. Jaja, neste gang kanskje :)

holmen liker dette
  8. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Hørte på både svensk radio at det corona pass reglene skal diskuteres i EU i hele mai. Slik jeg forsto det var det flere elementer i ordningen som det fremdeles var uenighet om. Jeg sliter med å finne gode kilder på status på behandlingen i EU og hvordan arbeidet går. Det er få artikler på selve behandling og hvordan det politiske arbeidet går.
    Er det noen som vet om det er mulig å høre på debattene eller se forslagene som diskuteres?

Last edited: 18. mai 2021
  9. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,360
    Bonuspoeng:
    113
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Et av landene jeg besøker mye, Tyskland, besluttet nylig føderale regler istedenfor delstatsregler som regulerer innreise og karantene. Karantenekravet bortfaller ved vaksine, gjennomgått sykdom eller negativ test (som kan tas opptil 48 timer før man reiser inn i landet). Hvis man kommer fra risikoområde, som deler av Norge er definert som:
    https://www.bundesgesundheitsminist...19-lp/coronaeinreisev/coronaeinreisev-en.html

Har ikke satt meg i detalj inn i transit-regler, men det burde da også være mulig å ta transit via Tyskland uten store problemer.

11. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,420
    Bonuspoeng:
    183
    Gjelder for tiden for følgende områder:
    • Norwegen - die folgenden Provinzen gelten derzeit als Risikogebiete:
      • Oslo (seit 8. November 2020)
      • Viken (seit 15. November 2020)
      • Agder (seit 2. Mai 2021)
      • Vestfold og Telemark (seit 9. Mai 2021)

RoadKing liker dette
  12. holmen

Likes mottatt:
    64,187
    Bonuspoeng:
    293
    Ble litt forvirret av det du skriver.

Jeg forstår teksten sånn at man kan slippe karantene hvis man er vaksinert, har gjennomgått Covid-19, eller har negativ test, så lenge man ikke kommer fra fareområdene, som deler av Norge går inn under. Disse områdene er listet opp av @jvsandem over her.

Har jeg skjønt det riktig?

13. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, man kan slippe karantene hvis man kommer fra et risikoområde med negativ test, vaksine eller tidligere positiv test. Man kan komme ut av karantene 5 dager etter ankomst med negativ test når man kommer fra høyrisikoområde. Og man må i karantene når man kommer fra virus variant områder.

Kommer man fra et område som verken er risikoområde eller noe annet trenger man ikke test, karantene eller noe.

Skarven liker dette
  14. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,240
    Bonuspoeng:
    93
    Grunnen til at jeg aldri har studtert juss eller politikk..
    3 statments på 3 linjer.
    Ser ut som også difrensierer på HIGH-Incidense og "Area of variantes of concern".

Min tolkning; Kommer du fra Oslo må du i karantene i minst 5 dager og vise en negativ test.
    Kommer du fra India(Variants ofconcern) Må du i karantene hele periden uansett

15. holmen

Likes mottatt:
    64,187
    Bonuspoeng:
    293
    Ok. Da leste jeg det feil.

16. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Oslo, Viken, Agder og Vestfold og Telemark er ikke et high-incidence område, bare et risikoområde. Så ingen karantene med test eller vaksine.
    https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html

Skarven and oddA like this.
  17. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,420
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å få bort karantenehotell for vaksinerte her hjemme da så sitter jeg på første mulige fly til Hamburg eller Munchen.

TElg78 and kaiarne like this.
  18. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, bare til Frankfurt til familien.

I og med at vi er i tråden digitalt coronapass, er det noen som vet hvordan Tyskland og de andre europeiske landene gjør det med vaksine pass på grensen i dag? Ser at man skal laste opp bevis på vaksine i den tyske reiseregistreringsportalen, holder da pdf-en fra helsenorge.no? Regner med i fremtiden så kan man kanskje laste opp noe bedre enn bare pdf-en?

TElg78 liker dette
  19. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis den er på engelsk og fra helsenorge så burde det være nok ja. Og test tatt < 48 timer FØR innreise, så hvis man har et morgenfly på fredag er det vel mest praktisk å ta en drop-in test onsdag formiddag/ettermiddag.

Er lenge siden jeg har tatt test i Oslo kommune men de forrige gangene var det svar samme dag eller neste morgen.

Last edited: 20. mai 2021
    kaiarne liker dette
  20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    EU skal ha kommet til enighet om koronapass

Ser ut som det holder og ha fått en dose, uvisst hvor lang tid det må ha gått fra du har fått dosen til du kan få passet, men vil tro 2-3 uker?

The certificate, designed to facilitate free movement for work and tourism across the bloc, will include information about vaccination, tests and recovery from the disease.
    EU citizens will be able to obtain the pass if they have, at least, one of the three elements.

The European Parliament confirmed on Thursday a deal had been reached over the travel pass with the EU's 27 member states.

Those with one vaccine dose will be able to apply for the pass. But only vaccines approved by the European Medicines Agency (EMA) will be accepted.

Del denne siden