Flyselskap: SAS og KLM Klasse: Premium og Business Avreise fra: BGO Destinasjon: Panama/San Jose Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 180 000+ CT Skatter & avgifter (per person): 2040 NOK + 490 NOK Antall reisende: 2 voksen + 1 Infant on lap Reisen finner sted i: November 2026 Booket: Januar 2026 BGO-SVG / SAS Link Premium E195 SVG-AMS / KL Business Boeing 737-8 AMS-PTY / KL Business Boeing 787-10 Kjøper følgende utenom: PTY-GUA GUA-SJO SJO-AMS / KL Business Boeing 787-9 AMS-BGO / KL Business Airbus A321NEO Da blir første tur i biz med infant, kan trygt si man er spent Liten overnight pit stop i stavanger måtte desverre til, men fikk booket Scandic stavanger airport med poeng så da er det kort vei til terminal. Så blir det en liten rundtur i mellom America, med Panama, Guatemala og Costa Rica.
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: CPH Destinasjon: YYZ Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 60 000 + FP4 Skatter & avgifter (per person): Totalt cirka 2500 med endringer. Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juni 2026 Booket: Desember 2025 / Januar 2026 / Mars 2026 Bosnia spiller VM-kvalik mot Wales og deretter eventuelt Italia. I desember ble det klart at de møter Canada i Toronto dersom de kvalifiserer seg. Da startet flybillettjakten. Tidlig i desember fant jeg ORD–CPH–YYZ via partnersøket, på rent SAS-metall (CPH–YYZ alene dukket ikke opp). Booket hele routingen for 30 000 poeng + ca. 500 kr i skatter/avgifter. I januar ringte jeg inn og ba dem fjerne ORD–CPH. Noen minutter på vent mens de avklarte med backoffice, og vips – jeg satt igjen med CPH–YYZ dagen før kampen. Kostet 750 kr i endringsgebyr + litt ekstra i skatter/avgifter. Men prisen på 30k beholdt de pga FP4. Helt innafor. La så inn alerts på retur fra YYZ (og et par andre store byer for sikkerhets skyld). I natt begynte det å plinge inn tilgjengelighet flere steder. SAS’ awardsøk ville ikke spille på lag, men jeg fant setene i partnersøket – dog til blodpris. Ringte inn i dag (søndag). Fikk en hyggelig svensk dame på tråden etter to minutters ventetid. Hun fant ikke helt til Oslo, men fikk det til CPH. Pris: 30 000 poeng (FP4) + 1007 kr i skatter/avgifter. Booket som enveis. Ser i etterkant at det ble lagt på 450 kr i service fee – så sannsynligvis håndtert som partnerbooking, men likevel til FP4-pris. Helt greit kompromiss. Status nå: 3 netter i Toronto og billett til åpningskampen klar – forutsatt at Bosnia gjør jobben. Nå gjenstår det “bare” å slå både Wales og Italia over fire kamper. Hva skal vi si oddsen er? 11.84? Vi krysser fingrene.
Flyselskap: KLM, Air France Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: SJO Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall reisende: 2 Skatter og avgifter: 2285 2602 2702 NOK pr pax + 750 pr pax endring = 3 452 kr pr pax Antall poeng brukt: 180 000 + CT Reisen finner sted i: Mai 2026 Booket: Des 2025, Jan 2026, Feb 2026 OSL - AMS KLM C 737-8 AMS - CDG AF C A321 AMS - SJO KLM C 777-200KLM, CDG - SJO AF C A350-900 (Safran Optima) SJO - AMS KLM C 787-9 SJO - CDG AF C A350-900 (Stelia Opera) CDG - OSL AF C E190 AMS - OSL KLM C 737-8 Endret til AF på retur slik at vi får A350 med Stelia-setene.
Flyselskap: LH, Sviss Klasse: Biz Avreise fra: OSL Destinasjon: HKG Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 42616 miles an more Skatter & avgifter (per person): 3947 nok Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Feb 2027 (kinesisk nyttår) Booket: Mars 2026 Flyvninger: OSL-FRA / LH Biz FRA-ZRH / LH Biz ZRH-HKG / Sviss Biz Hadde noen poeng/miles som jeg aldri fikk brukt. så tok bare å valgte en enveis til HKG. ganske dyre avgifter, men det virket ganske std med LH. ser for meg hjemreise i pluss med Finnair vis det ikke dukker opp noe annet. men det tar jeg som det kommer. Min første business long haul er bestilt (tok flex siden det er mye usikkerhet her da...)
Flyselskap: SAS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: IAD Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 210K + FP4 Skatter & avgifter (per person): 952,- Antall reisende: 3 voksne+1 barn Reisen finner sted i: Juni 2026 Booket: Mars 2026 Jeg fant i går fire business bonusbilletter til DC under fotball-VM (CPH–IAD). Det var ingenting ledig fra Oslo på avreisedagen, så det blir en unødvendig natt i København på veien. Jeg fikk lagt på feeder OSL-CPH dagen før på telefon i dag. Sjelden det legges ut fire i biz på samme avgang, litt overraskende med tanke på fotball vm, men jeg plukket de opp og sier tusen takk
Flyselskap: Air France Klasse: Business Avreise fra: CDG Destinasjon: LIM Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall reisende: 4 voksne Reisen finner sted i: Juli 2026 Booket: Mars 2026 CDG - LIM / Air France Biz A350 BOG - CDG / Air France Biz A350 En strålende somerferie for en familie som skal nyte gastronomiske oppturer i Lima, dra på jungelsafari i landets østre deler, fly videre til Quito & Galapagos før de møter feriens endepunkt som tar dem til et par dager til Bogota. Ikke verst.
Hvordan gikk det til slutt – fikk du CT tilbake eller flyttet reisen? Har selv reise om en uke (enda ikke kansellert).
Hei, har ikke kommer til reisetidspunkt enda her heller. Min er om 2 uker, men det skal mye til om det blir reist slik det ser ut nå. Jeg har prepaid hotell, og en CT som har gått ut. Poengene får jeg tilbake, men CT blir det nok ikke noe å gjøre med. Men jeg tenkte å prøve å få et par tusenlapper for den via en forklaring til Gjensidige. Hotell får jeg dekt, så lenge reiserådene fortsatt sier at man ikke bør reise.
Der kom kansellering. Venter til neste uke før jeg ringer SAS. Håper å få alt tilbake – poeng og CT (utgått). Hotell kan jeg avbestille gratis
Flyselskap: AF, (UU, SK) Klasse: Biz Avreise fra: RUN Destinasjon: CDG Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 216 000 Skatter & avgifter (per person): 1 353,- Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mar 2026 Booket: Mar 2026 Flyvninger: RUN-CDG / AF Biz / 777-300ER Kjøpt utenom: MRU-RUN / UU eco (comfort seter) / 777-300ER (overnatting RUN) (overnatting Paris x2) CDG-OSL / SK Biz / A320neo OSL-BOO / SK Premium / A320neo Booket for en uke siden alternativ hjemreise for mine foreldre som er på Mauritius. Selv om EK flyr halvveis normalt igjen nå virker det tryggest å unngå mulighet for å bli stuck i Dubai. Også fin unnskyldning å teste AF Biz, men litt upraktisk med minimum 2 overnattinger. Overraskende nok fikk jeg valgt seter til de gratis i AF app uten å ha lagt inn noe status, kanskje det er andre regler på "innenriks" flygninger? Får heller prøve å ordne en t/r booking med CT til de neste gang, men ikke dårlig verdi dette heller når cashpris for de samme billettene på kort varsel er 74k per pers
Flyselskap: KLM og Virgin Atlantic Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: LAX Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 70 000+ CT Skatter & avgifter (per person): 1 745 NOK + 251 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Desember 2026 (jula) Booket: Mars 2026 OSL-AMS / KL Business A321 neo AMS-LHR / KL Business A321 neo LHR-LAX / VS Upper Class A350 1000 LAX-AMS / KL Business B787-10 AMS-OSL / KL Business A321 neo Jeg så en post fra en som hadde funnet en tur til LAX i jula i Business. Jeg fant nesten samme rute, men måtte via LHR for å ta Virgin til LAX. Bookingen ble litt kronglete. Jeg fikk ikke booket på nett da jeg ikke fant OSL-LHR eller OSL-AMS. Agenten fant OSL-AMS, men han fant bare AMS-LHR-LAX i økonomi (merkelig?). Han ba meg om å booke den selv i Business mens han ventet. Det gikk fint, og han la på OSL-AMS og LAX-AMS-OSL. Alt i Business. Litt overrsakende siden det er mitt i jula. Da billettene ble utstedt etter noen timer, gikk jeg inn på KLM og Virgin og reserverte seter gratis. Det gikk veldig greit. Og jeg fikk brukt CT-en som går ut 31. mars.
Flyselskap: SAS, KLM, Kenya Airways Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: BKK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 190.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1788 + 450 NOK Antall reisende: 1 voksen, 1 barn Reisen finner sted i: September/oktober 2026 Booket: Mars 2026 OSL-ARN / SK Business A320neo ARN-AMS / KL Business A321neo AMS-LHR / KL Business A321neo LGW-NBO / KQ Business 787-8 NBO-BKK / KQ Business 787-8 BKK-AMS / KL Business 777-300ER AMS-OSL / KL Business 737-800 Noe utfordrende å komme seg ut fra Oslo i starten av høstferien, så fornøyd med å ha en sammenhengende reise på plass. Satser på at det åpner seg muligheter for en mer direkte utreise etterhvert
Flyselskap: Vietnam Airlines, Virgin, KLM Klasse: Business + Øko Avreise fra: FRA Destinasjon: BKK /HKT Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall reisende: 6 voksne Reisen finner sted i: Desember - Januar 20/27 Booket: Mars 2026 FRA-SGN / Vietnam Airlines A350 (2biz+4øko) SGN-BKK / Vietnam Airlines A320 (2biz+4øko) HKT-LHR / Virgin B787 (6øko) LHR-AMS / KLM (6øko) AMS-FRA / KLM (6øko) Romjuls- og nyttårsferie for en familie på 6. Biz for de voksne nedover og øko for barna. Så vil tiden vise om Biz åpnes opp for noen på returen
Flyselskap: Saudia og Garuda Klasse: Business Avreise fra: FCO Destinasjon: CGK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Mars 2026 Booket: Mars 2026 FCO-JED / Saudia A321 JED-CGK / Garuda 777-300 CGK-JED / Saudia 777-300 JED-FCO / Saudia A321 Blir en litt spontan påsketur til Indonesia i år. Feedere ender jeg nok opp med å kjøpe for cash da tilgjengeligheten ser særdeles dårlig ut. Er utrolig spent på transit i Jeddah mtp. overgang fra terminal 1 til terminal H på under 2 timer. Håper det har blitt litt mer struktur rundt dette nå sammenliknet med de skrekkhistoriene jeg har lest på forumet med venting i avsperret rom osv.
Flyselskap: KLM Klasse: Eco Avreise fra: SVG Destinasjon: MRS Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 88.000 FB-miles Skatter & avgifter (per person): 212 EUR Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: August 2026 Booket: Mars 2026 Måtte bruke opp noen FB-miles, og valget falt på MRS, der cashbillettene var såpass dyre at vi syntes det var god value. Oppdaget også en artig ting med at en kan gå over miles-saldo med opp mot 25%, og så får en valget om å betale overskytende med cash. Fiffig.
Flyselskap: Air France Klasse: Business Avreise fra: CDG Destinasjon: SIN/BKK Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 190.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 250 Euro Antall reisende: 1 voksen + 1 Barn Reisen finner sted i: Desember 2026 Booket: Mars 2026 CDG-SIN / AF 777-300 BKK-CDG / AF 350-900 Feedere får jeg se om jeg finner, ellers blir det cash. Hopper på et fly til Krabi eller Langkawi fra Singapore, vi klarer ikke helt å bestemme oss, datter 7 år har satt eneste krav om at hotellet må ligge på stranden
Flyselskap: SAS/AF Klasse: Eco/Biz Avreise fra: OSL Destinasjon: SIN/SGN Antall poeng brukt: 285 000 + 2 CT Skatter & avgifter (per person): 3331 NOK (2307 NOK + 75 EUR + 15 EUR) Antall reisende: 2 voksen + 1 barn Reisen finner sted i: Juni 2026 Booket: November 2025 - Mars 2026 OSL-CDG SK Eco A320neo CDG-SIN AF Biz 777-300ER SGN-CDG AF Biz A350-900 CDG-OSL SK Eco A320neo Ikke helt umulig, men meget frustrerende opplevelse å booke 3 pers på biz til Sørøst-Asia. Har ringt inn 11 ganger for å lande dette og hver samtale tar 20-80 min. Varierende kunnskap på kundeservice (mye feilinformasjon, f.eks. feeder flights i forskjellig klasse, priser på feeder osv.). Feeder flights / Tilslutningsfly er vanskelig å søke opp i praksis, fordi det er mange restriksjoner på hvilke fly som er mulig å koble på eksisterende booking - Selv om Awardfares og SAS viser tilgjengelighet, så kan man ikke alltid legge dem til. Man må derfor bare ringe inn og håpe på det beste. (Dette skrev jeg tidligere, men var feil: Fikk en engelsktalende agent da jeg skulle endre et leg, endte derfor med å betale endringsavgift i Euro. Ble 856 kr istedenfor 750 kr etter konvertering x 3, ble noen kroner som man kunne spart.) - Opplevde litt bedre lyd med norsk kundeservice - Noen av de engelsktalende sitter i åpne kontorlandskap i lasterommet på en kjørende trailer der alle snakker i munnen på hverandre, andre bruker bakt potet som headset. YMMV. Adrian på norsk kundeservice var veldig flink.
Engelsktalende agent har ikke noe å si. Endringsgebyr prises alltid i Euro når du endrer en reise som starter utenfor Skandinavia. Dermed blir det ofte sånn når man skal legge på tilknytningsfly senere. Du ville forøvrig måttet betalt gebyret i DKK hvis reisen startet på CPH eller i SEK hvis den startet i Sverige.
Du har nok helt rett - Ble nettopp ringt og fortalt at 150 NOK for endring var feil, det er 15 EURO som gjelder. Jeg oppdaterer min originale post.