Jeg har fått et glass på hver flyving det siste året. Både utenlands of innenlands. Stemmer det med riktighet at det må betales for vin i pluss på interkontinentale flyvninger? I Januar fløy jeg IAD - CPH og det står at alt av drikke er inkludert i cafe menyen.. Det var 2 og 2 vin til maten samt cognac til kaffen. Full rulle. Jeg bestilte helgetur til Hong Kong til 2998,- nå. Vil oppgradere med poeng eller optiontown til pluss, men er reglene sånn at ikke alko er inkludert så dropper jeg pluss og enten blir i go eller går til Business.
I menyen står det: "Café snacks are always available for purchase in the aft galley." så da fjerner jeg "drinks"
Kom gjerne med flere rettelser! La oss gjøre dette til den mest komplette og minst forvirringsskapende "menyen"
Ang. watergateskandalen: Hva er mer sløseri enn å åpne en 0,5-liters vannflaske og helle 1,5 dl i et lite plastglass til en passasjer? Hva skal besetningen gjøre med de resterende 0,35 literne med vann? De kan jo ikke selge dem. Har hørt at "standard prosedyre" er: Hvis passasjer spør om vann, si at dette er til salgs for 25 kr. Hvis passasjeren ikke ønsker en hel flaske, men kun et lite glass, kan man gi dette gratis. HVORFOR. HVORFOR kan ikke SAS bare gi vannet gratis? Gjerne fra store flasker. Det blir jo mye mindre avfall av det også?
Jeg testet den nye regelen om gratis drikke for Diamond i Go klasse innen Europa & norden, to ganger sist uke. 1 gangen så spurte bestningen meg & mitt følge uoppfordret om drikke øl/vin, og gjorde etterpå ingen tegn til å ville ta betalt & jeg viste ingen kort. Fikk litt inntrykk av at de da kjente til statusen i setet. 2 gangen så ba jeg om en Mikeller, og fikk det, med påfølgende spørsmål om å betale 70 kr. Jeg viste så diamant merket, og spurte om ikke det da var gratis. Han svarte så at det visste han ikke helt, siden det var så mye regeler for servering, men hvis jeg sa det var slik, så stemte det sikkert, så det var med et smil helt i orden.
Oh yes, husker en gang jeg reiste til Gran Canaria, satt foran gardina. Det var før Plus, men ikke så lenge siden, så de hadde en variant av Plus. Jeg fikk måltid når vi tok av, og siden kunne jeg drikke meg snydens, men mat? Nix. Omsider kom de med en peanuttpose. Det er jo helt sykt. 5 timer og 50 minutter...
Ha bare flydd PLUS så langt, men skal hjem fra Dubrovnik på Tirsdag i GO. Skal prøve å plinge da, men kommer nok an på om det er norsk, svensk eller dansk crew.
Takk til Cecilie for en oppklarende oversikt. Da har vi det vel alle klart for oss? Da sier jeg som Jack Nicholson: ARE WE CLEAR?
Etter at sommermenyen ble lansert serverer de på Europa: Day Meal mellom 09:01 og 15:59 (som er Evening Meal minus "dessert" og "forrett") Evening Meal fra 16:00 og utover... De har blitt gjerrige på snacksen etter dette kom. Nesten umulig å få noe ved siden av, da de gir ut mealboksen og går sin vei. (Les: Bak gardina)
Kan bekrefte fri flyt på Plus på morgenfly til Sør-Europa her om dagen. Først frokostboks, og så ble alle spurt sikkert fem-seks ganger i løpet av turen om man ønsket noe mer å drikke, noe mer snacks osv. Det ga faktisk litt merverdifølelse. Tommel opp for bra crew!
Det er vel dette det koker ned til... Spørre pent, så kanskje. Det er vel bare SAS som kan holde på slik, og slippe unna med det. Takke med til servicen på, ja, nesten alt annet.
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å lage en rutine som gjør at alle får et glass med vann om de spør, alltid. Sånn var det før. En rutine hvor ingen fikk gratis vann hadde også vært greit.
Fløy DBV - ARN i GO idag. Bestillte 1 vin hver til meg og min samboer pluss 1 vann og Cola Zero. De visste ikke hvem som var EBD og når jeg viste kortet fikk jeg beskjed om at det kun inngikk 1 drikke. Jeg måtte pent betale for vannet og Colaen. Når jeg kom hjem lå Søvkortet til min datter i posten, med et oppdatert skriv om hvilke goder man kan benytte seg av som Eurobonus medlem. Det står det svart på hvitt at EBD inkluderer gratis DRINKER i GO. Kun referanse til at alkoholholdige drinker ikke inngår på innland. På flighten fra ARN til OSL brukte de heller ikke manifestet for å se hvem som er EBD, så det er tydlig at det er forskjellige rutiner. Hadde svensk crew på begge flightene.
Skjønner ikke hvorfor folk er så glade i SAS på longhaul ?? Hvorfor betale mye og få lite, ikke engang varm frokost og gratis brus/alkohol i plus og business class på 10 timers+ flightene ifølge denne oversikten....folkens...dere har jo en drøss andre selskaper å velge i
I SAS Business får du det meste, bortsett fra chips da, det må vist kjøpes... (egen erfaring) SAS Plus er et helt fair produkt som leverer helt på det jevne i premium økonomi segmentet. SAS Go derimot der er de virkelig blitt ultrakipe de siste årene. Jo mer DY vokser på langdistanse jo kipere blir SAS, forstå det den som kan.
Svaret på spørsmålet ditt kan fylle et helt forum, men for min del handler det om(og nå snakker vi kun LH og business) at noen av oss er gamle nok til å huske Fornebu, business i "gamle dager" og spenningen med å fly langt! SAS LH med ny cabin i business er ikke mye å skryte av sammenliknet med andre, er dyrt og ender du opp med CC som har stått opp med feil bein, direkte utrivelig! Men to ting gjør dette verdt det for meg: Det vekker gamle minner om gammel storhet og ingen rydder opp i problemer, når alt går til h*** som SAS!