En uoffisiell oversikt over hva SAS serverer om bord

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Cecilie, 07. juli 2015.

  1. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg fløy til AGP i februar så fikk jeg alt jeg spurte om begge veier :)
     
    asc liker dette
  2. nicolai-oslo

    nicolai-oslo Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har fått et glass på hver flyving det siste året. Både utenlands of innenlands.

    Stemmer det med riktighet at det må betales for vin i pluss på interkontinentale flyvninger? I Januar fløy jeg IAD - CPH og det står at alt av drikke er inkludert i cafe menyen.. Det var 2 og 2 vin til maten samt cognac til kaffen. Full rulle.

    Jeg bestilte helgetur til Hong Kong til 2998,- nå. Vil oppgradere med poeng eller optiontown til pluss, men er reglene sånn at ikke alko er inkludert så dropper jeg pluss og enten blir i go eller går til Business.
     
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    I menyen står det at all drikke er gratis, alltid for plus.
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    I menyen står det: "Café snacks are always available for purchase in the aft galley." så da fjerner jeg "drinks" :p
     
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Kom gjerne med flere rettelser! La oss gjøre dette til den mest komplette og minst forvirringsskapende "menyen" :p
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ang. watergateskandalen: Hva er mer sløseri enn å åpne en 0,5-liters vannflaske og helle 1,5 dl i et lite plastglass til en passasjer? Hva skal besetningen gjøre med de resterende 0,35 literne med vann? De kan jo ikke selge dem.

    Har hørt at "standard prosedyre" er:
    Hvis passasjer spør om vann, si at dette er til salgs for 25 kr.
    Hvis passasjeren ikke ønsker en hel flaske, men kun et lite glass, kan man gi dette gratis.

    HVORFOR. HVORFOR kan ikke SAS bare gi vannet gratis? Gjerne fra store flasker. Det blir jo mye mindre avfall av det også?
     
    Baldrick liker dette
  7. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg testet den nye regelen om gratis drikke for Diamond i Go klasse innen Europa & norden, to ganger sist uke.
    1 gangen så spurte bestningen meg & mitt følge uoppfordret om drikke øl/vin, og gjorde etterpå ingen tegn til å ville ta betalt & jeg viste ingen kort. Fikk litt inntrykk av at de da kjente til statusen i setet.
    2 gangen så ba jeg om en Mikeller, og fikk det, med påfølgende spørsmål om å betale 70 kr. Jeg viste så diamant merket, og spurte om ikke det da var gratis.
    Han svarte så at det visste han ikke helt, siden det var så mye regeler for servering, men hvis jeg sa det var slik, så stemte det sikkert, så det var med et smil helt i orden.
     
    kiev, Trety, Travellingalf and 3 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Oh yes, husker en gang jeg reiste til Gran Canaria, satt foran gardina. Det var før Plus, men ikke så lenge siden, så de hadde en variant av Plus. Jeg fikk måltid når vi tok av, og siden kunne jeg drikke meg snydens, men mat? Nix. Omsider kom de med en peanuttpose. Det er jo helt sykt. 5 timer og 50 minutter...
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113

    1 time og 30 minutter kortere enn New York-Oslo :p Makes you think, huh? o_O
     
    kiev and RoadKing like this.
  10. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Ha bare flydd PLUS så langt, men skal hjem fra Dubrovnik på Tirsdag i GO. Skal prøve å plinge da, men kommer nok an på om det er norsk, svensk eller dansk crew.
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Takk til Cecilie for en oppklarende oversikt. Da har vi det vel alle klart for oss? Da sier jeg som Jack Nicholson: ARE WE CLEAR?

     
    Cecilie and KristianSk like this.
  12. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Etter at sommermenyen ble lansert serverer de på Europa:
    Day Meal mellom 09:01 og 15:59 (som er Evening Meal minus "dessert" og "forrett")
    Evening Meal fra 16:00 og utover...

    De har blitt gjerrige på snacksen etter dette kom. Nesten umulig å få noe ved siden av, da de gir ut mealboksen og går sin vei. (Les: Bak gardina)
     
  13. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Kan bekrefte fri flyt på Plus på morgenfly til Sør-Europa her om dagen. Først frokostboks, og så ble alle spurt sikkert fem-seks ganger i løpet av turen om man ønsket noe mer å drikke, noe mer snacks osv. Det ga faktisk litt merverdifølelse. Tommel opp for bra crew!
     
    Robamu liker dette
  14. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel dette det koker ned til... Spørre pent, så kanskje. Det er vel bare SAS som kan holde på slik, og slippe unna med det. Takke med til servicen på, ja, nesten alt annet.
     
    Larata and Scandipendler like this.
  15. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig å lage en rutine som gjør at alle får et glass med vann om de spør, alltid. Sånn var det før.

    En rutine hvor ingen fikk gratis vann hadde også vært greit.
     
    Last edited: 11. juli 2015
  16. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy DBV - ARN i GO idag. Bestillte 1 vin hver til meg og min samboer pluss 1 vann og Cola Zero. De visste ikke hvem som var EBD og når jeg viste kortet fikk jeg beskjed om at det kun inngikk 1 drikke. Jeg måtte pent betale for vannet og Colaen. Når jeg kom hjem lå Søvkortet til min datter i posten, med et oppdatert skriv om hvilke goder man kan benytte seg av som Eurobonus medlem. Det står det svart på hvitt at EBD inkluderer gratis DRINKER i GO. Kun referanse til at alkoholholdige drinker ikke inngår på innland.

    På flighten fra ARN til OSL brukte de heller ikke manifestet for å se hvem som er EBD, så det er tydlig at det er forskjellige rutiner. Hadde svensk crew på begge flightene.
     
    Last edited: 15. juli 2015
    KristianSk liker dette
  17. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Skjønner ikke hvorfor folk er så glade i SAS på longhaul ??

    Hvorfor betale mye og få lite, ikke engang varm frokost og gratis brus/alkohol i plus og business class på 10 timers+ flightene ifølge denne oversikten....folkens...dere har jo en drøss andre selskaper å velge i o_O
     
  18. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    I SAS Business får du det meste, bortsett fra chips da, det må vist kjøpes... :eek: (egen erfaring)

    SAS Plus er et helt fair produkt som leverer helt på det jevne i premium økonomi segmentet. SAS Go derimot der er de virkelig blitt ultrakipe de siste årene. Jo mer DY vokser på langdistanse jo kipere blir SAS, forstå det den som kan.
     
  19. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret på spørsmålet ditt kan fylle et helt forum, men for min del handler det om(og nå snakker vi kun LH og business) at noen av oss er gamle nok til å huske Fornebu, business i "gamle dager" og spenningen med å fly langt! SAS LH med ny cabin i business er ikke mye å skryte av sammenliknet med andre, er dyrt og ender du opp med CC som har stått opp med feil bein, direkte utrivelig! Men to ting gjør dette verdt det for meg: Det vekker gamle minner om gammel storhet og ingen rydder opp i problemer, når alt går til h*** som SAS!
     
    kiev, Islending and RoadKing like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig!
     

Del denne siden