En uoffisiell oversikt over hva SAS serverer om bord

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Cecilie, 07. juli 2015.

  1. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Nå legger du opp til det, så da skal du få et skikkelig svar!

    Hvorfor er Lidl billigere enn Meny? Jo, nettopp fordi den ene butikken satser på kvalitet. Den andre er bare opptatt av å tilby "noe skitt" billigst mulig. Det Meny har klart er nettopp å tjene penger på at folk har større betalingsvilje for et bedre produkt. Dette er veldig relevant i flybransjen også, hvorfor velger Singapore Airlines å gå motsatt vei av sine lavpriskonkurrenter AirAsia og Jetstar?

    At SAS skal spare penger er greit, men å kutte ned på serveringen ombord er som å skjære av seg foten fordi at du knakk en tå. Den totale innsparingen ombord på langdistanse overgår neppe noe særlig mer enn 50kr pr person. Selskapet håper jo helt klart på mersalg ombord, spørsmålet er om det veier opp mot tapt fortjeneste i prisen på billettene.

    Det dette fører til er bare at betalingsviljen for produktet til SAS faller. Jeg har familie og venner som kommer hjem fra å ha reist med SAS på langdistanse og er direkte skuffet. Skal sitere en direkte; Var utrolig skuffet over hva SAS presterte ombord, vi reiste med SAS for at vi forventet noe mer. Siden vi betalte 2.500kr mer pr person, så hadde det vært mye bedre å reise med Norwegian så kunne vi heller kjøpt alt vi skulle ønske.

    Hvis nå SAS bestemmer seg for at alt er inkludert, drikke, mat, snaks osv. på langrutene, og det hadde ført til at betalingsviljen økte med 2000kr i forhold til konkurrenten så er det en genistrek. Bruke 100kr ekstra for at kunden skal være villig til å betale mer, mye mer.

    --------

    Mitt ønske er at SAS hadde vært en kombinasjon av Icelandair og Air New Zealand ombord i flyene sine, og da tenker jeg både på servering og seter. Både langdistanse og kortdistanse. Hadde de tatt følgende forslag til forbedring ombord til etteretning så hadde jeg blitt :D :D :D

    Langdistanse

    SAS Business - Nye kabinen med oppgradert service er utrolig bra. Eneste jeg kunne ønske var at de strakk seg litt lengre for å tilby et produkt dersom de hadde det ombord. (ref. chips saken min). Ellers veldig, veldig bra!

    SAS Plus - Også et bra produkt, hvis de bare rydder opp i snacks og drikke serveringen og får det likt som intra Europa så hadde det også vært helt utmerket.

    SAS Go - Her går SAS helt feil vei om dagen. Ser helst at de reverserer det de holder på med. Tilby et godt måltid varm mat til alle, by på gratis drikke igjennom hele flighten. Inkludert alkohol. Da får selskapet tommel opp fra meg i denne klassen også. Er ikke så veldig mye som skal til før de er helt på topp der også.

    Kortdistanse

    SAS Plus - Innfør blokkert midtsete på alle Europaruter. Tilby en bedre meny som inneholder et bredere spekter av mat og ikke bare snacks. Noe lignende Iclandair. La matservering være avhengig av lengden på flyturen, slik at det blir tilbudt noe skikkelig for reisende OSL-TOS, ALF osv.

    SAS Go - Tilby gratis; kaffe, te, vann og brus på samme måte som Icelandair. Sørg for å ha en meny med et bredere spekter av mat, nok en gang som Icelandair.

    Jeg er bare en over gjennomsnittet engasjert forbruker, som har reist over gjennomsnittet, med over gjennomsnittet mange flyselskaper. Og min konklusjon er at SAS distanserer seg fra de beste med å ta etter Norwegian. Glem Norwegian, tilby heller det produktet som Roald og gjengen står så fint og sier at de ønsker å tilby: Et godt enkelt produkt som gir merverdi i forhold til konkurrentene. Det er desverre ikke det SAS tilbyr i dag.

    Over og ut fra et stort SAS hjerte
     
    Last edited: 15. juli 2015
    Stig-Roger, afirm, Origo and 19 others like this.
  2. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    CPH-TRD: Knekkebrød og Chips, øl og vin..
     
  3. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Kjære @Ida

    De fleste på dette forumet sitter ikke med dypere innsikt på regnskapstall i SAS-konsernet, inkludert meg selv. Men dette forumet er fult av svært mye høyt utdannede og kompetente personer med stor bedriftsteknisk, økonomisk og ikke minst marked- og markedsførings kompetanse. De tallene som slenges ut fra forskjellige er alle ca. beregninger, men mange legger stor erfaring bak de tallene som de legger frem. De er så klart ikke 100% riktig, men mye stemmer nok overraskende bra. Vær så snill og respekter denne kompetansen!

    Det er klart de må spare, men du sparer alltid på det området som innvirker passasjerene minst. Og forskjellen ligger ikke i en et par bokser med brus som maks koster 5kr å få lastet om bord. (Begrunnelse for kostnadsestimat; Har selv handlet 15 paller Cola, pris pr boks, da var det 1,25. Legger dette tallet til grunn og estimerer at det koster 3,75kr å få lastet boksen om bord) Årsaken til at SAS kutter i serveringen om bord er for å få folk til å betale for nevnte tjenester. Men som jeg skrev, hvis SAS klarer å distansere seg fra Lowcost modellen og tilby et dyrere med bedre produkt, så kan de lettere forsvare høye og ikke fult så konkurransedyktige priser.

    Det verste er slik det er nå, du betaler mer for å fly med SAS men får ikke noen merverdi utover det en lowcost carrier tilbyr (om bord i hvertfall) Da er det bedre å gi en merverdi (eks brus/frokost/kaffe/vann) og øke følelsen av at kunden betaler mer men får også mer :)
     
    Last edited: 15. juli 2015
    Henrik, Trety, sveinnis and 8 others like this.
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis SAS skal konkurrere på pris, som de jo må, så blir spørsmålet om de så skal definere seg som lavprisselskap á la Norwegian eller fullserviceselskap á la Lufthansa o.l. Det virker litt som om SAS ikke helt klarer å bestemme seg for om de skal være en slags avart av Norwegian eller tilby noe ekstra for litt høyere billettpris. Hvis forskjellen i service mellom SAS og Norwegian rettferdiggjør det, så er det rimelig at SAS-billetene prises noe dyrere enn Norwegian (som de jo gjør), men problemet er vel heller at SAS' servicekonsept glir stadig nærmere Norwegians, uten at SAS er nevneverdig mer konkurransedyktige på pris. Da har SAS et problem. Jeg tror SAS også fremdeles har et vesentlig problem med kostnadsnivået i konsernet. Vel har det blitt kuttet og spart, men det synes på meg som om det ligger betydelige strukturelle utfordringer i konsernet, som bl.a. gjør at Lufthansa ikke vil ta i det med ildtang. Det virker på meg som om SAS forsøker å kompensere for dette med å slanke inn på andre ting, for eksempel bemanning/servicekonsept, men hvis SAS til sist ender opp med å tilby et servicekonsept som ikke avviker nevneverdig fra Norwegians, men samtidig har merkbart høyere billettpris, så tror jeg dette kan bli et kostbart sparetiltak.

    Men dette er naturligvis synsing, fra ende til annen.
     
    Trety, Larata, KristianSk and 4 others like this.
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Men det er jo mange nettverksselskaper som inkluderer øl, varm mat og chips i økonomi på langdistanse. Det kan jo ikke koste så mye mer å la folk få så mye øl og brus de ønsker?
    At SAS definerer Norwegian som hovedkonkurrent i Norge er jo helt naturlig. På LH er det derimot kanskje mer naturlig å se på Luftwaffe, LX og United som utfordrere. De tilbyr jo nå mer enn SAS i Y og det til omtrent samme pris. Selv UA, som jo er ganske kjipe har snudd og gått tilbake til alkohol og varm mat på lh øko. Når man føler produktet er likt på Norwegian og SAS da har man jo svært få incentiver til å velge SAS.
     
    Larata liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ett av problemene SAS sikkert har sett er at det er vanskelig å differensiere seg når folk søker opp billetter med ebookers eller hvem det skulle være, og de (SAS) havner helt ute til høyre i prisoversikten.

    Det står ikke noe der om at du får gratis brus og varm frokost. Folk ser bare at "billett til Bangkok koster 2867,- med selskap A og 3843,- med selskap B".

    Alle som ikke leser seg opp på arbeidstakerrettigheter og servicekonsepter vil regne med at selskap A og selskap B er klin like. "Det er uansett dritkjipt å fly, og det er destinasjonen som betyr noe. Vi lider oss igjennom flighten for å komme oss dit".

    Sånn tror jeg det er. Av 1.000.000 Nordmenn som skal ut og fly i år, så er vi kanskje 500 som leser her inne og som hisser oss opp over manglende vann. Eller meg, som hisser meg opp over at jeg ikke får en salat mellom Oslo og Longyearbyen. Resten kunne ikke gitt mer blaffen, tror jeg.

    De hadde kanskje brydd seg om forskjellene var synlige. Kanskje. Men ingen vet.

    Det er "ingen" som selger flyreiser på kvalitet. Utover kanskje Qatar, Emirates... noen fler?
     
    kiev, Robert H and NoLimit like this.
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Folk flest tenker vel hva man får for pengene.
    Og det at alt er inkludert er vel viktig. Tror mannen i gaten skiller mellom "vanlige" og lavprisselskap. Når man da bestiller hos SAS som de fleste nok anser som vanlig er vel forventningen at man kan få både så mye øl og brus man vil.
    Når også SAS sine største konkurrenter på lh har alt inkludert i prisen da faller de dessverre litt mellom to stoler
    Jeg ønsker for øvrig SAS alt godt da jeg kun har hatt gode opplevelser på samtlige turer opp i gjennom.
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Der tror jeg du har et godt poeng. De annonserte jo lenge hardt med at "hos oss er alt inkludert". Nå er det jo ikke helt sånn lenger. Så mange blir nok skuffa.

    Men jeg står fremdeles ved at jeg tror folk vurderer med lommeboken, med mindre fordelene er klart forståelige.
     
    anders82 liker dette
  9. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Thnx!!!! Det er ikke bare studenter her inne ;-) Det er mye bra, kvalifisert gjetning og sammenstiller man "hele" SAS sin offering ser det ut som de sloss flere kamper, med samme våpen, mot mange fiender på mange arenaer. SAS sin uflaks er at det finnes mange med god hukommelse og mye erfaring ala det du skisserer i ditt innlegg, på forum som dette. Vi ser dette fordi vi har sammenliknigsgrunnlag og erfaring fra multinasjonale selskap eller nerdete interesser....Tolker mange av diskusjonene og klagene på feks smoothie og chips som kun en menneskeliggjøring av mer fundamentale problemer i SAS. Nå skal jeg kvæle litt rå fisk og mulig jeg fortsetter etterpå...

    Og etter litt rå fisk, kom det et innlegg om Norwegian gitt!

    @Ida Hvis du leser innlegget om Norwegian, har du et eksempel på kvalifisert informasjon, denne gangen dog ikke pakket inn i menydiskusjon ;-)
     
    Last edited: 15. juli 2015
    Trety, kiev, vegardg and 5 others like this.
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    I den siste (elektroniske) versjonen av SAS' meny, datert 7. juli, er fremdeles ikke "On flights outside the Nordic countries: Three drinks are included in SAS Plus" fjernet. Betyr det at begrensningen fremdeles er i kraft, til tross for hva SAS har signalisert?
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke endret på noen av menyene på 3 legs tidligere denne uken. Både innenlands og utenlands.
     
  12. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det praktiseres over hodet ikke noen begrensninger på tre enheter av crew ombord. Det er jo det viktigste :)
     
    Travellingalf liker dette
  13. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Kom nettopp hjem fra Gdansk via København til Bergen. På flyet fra Gdansk til CPH (ca 45 min) så ble det kun servert snacks og drikke i Plus. I Go var det ingen servering, bortsett fra at man delte ut en gratis sjokolade/konfekt (omtrent som en bit twist) til alle som ville ha, fra en trådkurv. Det var en ny variant jeg ikke har hørt om/sett før, og som heller ikke er forklart i menyen sålangt jeg kunne se. Skal ikke klage, man fikk jo noe gratis i Go... :rolleyes:
     
  14. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal bestille en tur til Hong Kong p.g.a maten kan vi nå konkludere med det at det IKKE blir servert var mat på den ruta ?
    vil nødig sitte 10+ timer sulten på GO
     
  15. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har meg bekjent gått ut internt og uttalt at "mat kuttet" var fordi de skulle kutte antallet Crew ombord i en testfase. Dette er besluttet at skal reverseres og at varm mat skal tilbake ombord også til SAS Go
     
    Misterix and Fnate like this.
  16. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Fra når?? Er det noen som vet? 11 timer I fly med kald kylling og no' grønt frister jo ikke!
     
    hifiman liker dette
  17. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Temmelig umiddelbart etter hva jeg forstod
     
    hifiman liker dette
  18. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Fra cateringansvarlig hos SAS: "varmmaten är tillbaka sedan en månad"
     
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    På EWR-OSL i Go i forrige uke ble det servert et varmt og ganske så smakfullt måltid.
     
    Larata, Misterix and hifiman like this.
  20. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Karen ved sia av meg på SK806 fekk akkurat tilbud om eit glas vatn etter at han takka nei til kaffi og te.
    Han spurde først om øl, men var ikkje villeg til å betale for det. Kanskje det er ein ny serveringsinstruks. :p
     

Del denne siden