Ikke for å være alt for vanskelig (joda), men Ole Brumm sa aldri "ja takk, begge deler". Han sa bare "ja takk".
Når business på IC flights har blitt et mye bedre produkt, er det færre som kan argumentere til arbeidsgiver eller styret at de skal fly første klasse. Det er også en del kostnader for et flyselskap for å ha et eget produkt i tillegg til business. (Uttalelse fra United før det droppet første klasse). Samtidig tjener flyselskapene mye penger på alle de som sparer opp mye poeng og har som mål å booke et første klasse bonus sete.Hvert år går mange poeng ut på dato, og man kan se på poeng litt som gavekort. Garantert salg, men ikke alle gavekort blir brukt. Det er også en kundegruppe som har gått fra å fly første klasse til privat jet. Lufthansa har 2 oppgraderingen i året fra full flex biz til F hvis man er Hon medlem og hvis det er ledige seter, noe som gjør at de da selger flere full flex biz billetter støttet av å ha første klasse. På min første F med LH ble jeg kjørt ut til flyet med 2 HON medlemmer som skulle fly biz. Før avgang ble han ene inflight oppgradert. Det blir et regnestykke for flyselskapet til slutt om hvor mye første klasse drar inn av inntekter i tillegg til selve salget av F billetter.
Hva er status for tiden, er det kun NH og LH man kan booke F på? Og det er bekreftet at TG ryker, slik at øvrige alternativer etterhvert kun bli CA og forhåpentligvis SQ?
Har oppdatert meg andre steder, og det virker som om den siste meldingen min stemmer. For øvrig noen som har fått med seg noe om når CA F åpnes opp igjen?
Antar det er via SAS kundeservice/CT-telefonen, når billettene blir lagt ut. De er synlige på awardfares ca 2 uker i forveien
Takk for svar. Hva med oppgradering fra Biz til First på LH? Er det samme der? Ringe et par uker før?
Ja, det stemmer. LH sine F-billetter for EB blir lagt ut tidligst 14 dager før avgang, noen ganger senere. Dette gjelder både ved ny booking og endring fra annen klasse.
Du må ringe for å bruke pts til oppgradering. Sas classic hadde en funksjon for å søke om oppgradering, men den har jeg aldri fått til å fungere. Bemerk at pts oppgradering på *A (ikke sas) er dyrt (pts) og forutsetter kjøpt billett i riktig klasse.
Siden dette er en eurobonus-tråd så er jeg ganske sikker på at LH C-billetter kjøpt for poeng ikke kan oppgraderes med nye poeng gjennom *A, men man kan selvfølgelig ringe SAS/CT i ukene i forveien hvis CT er gyldig fortsatt.
Jeg oppfattet ikke at turen var kjøpt for poeng, da har du rett. Den må være kjøpt for penger, derav min referanse til at det må være kvalifiserende booking klasse. Det framgår ikke av spørsmålsstiller sitt innlegg om biz billetten er kjøpt for poeng eller penger.
Kan det være lurt å satse på en ny F-tråd Mexico nå etter pandemien? For etter 4 oktober så sitter jeg klar som ett egg etter en F-åpning til Mexico. I såfall booker jeg LH-F og dumper Tap bookingen, men kommer 4 november så blir det Tap