Det enkleste er nok bare å bytte navn så det stemmer med billetten. Så lang tid tar det jo heller ikke å få ordnet nytt pass.............
Har jo skjedd før det at noen har skiftet navn for å komme unna høye gebyr for å endre billetten... https://www.theguardian.com/money/2...e-by-deed-poll-to-avoid-220-ryanair-admin-fee
Jeg har å i etternavnet og har i årevis reist vekselvis med navnet stavet med "a" eller "aa" i utenlandsfart Begge deler går helt fint, selv om den offisielle engelske oversettelsen vel er "aa".
Jeg klarte idag å bestille en CT reise med 2 feil i det ene navnet. La oss kalle feilstavet person: Lars-Henning Berge Olsen På bestillingen ble det skrevet: Lars Henning Olsen Jeg glemte altså Berge i hele bookingen, snakket med Tallin som kunne informere meg om at bindestrek ikke var et alternativ i deres systemer. Dette gjør at jeg står igjen med 1 vesentlig feil i navnet, nemlig mellomnavnet Berge. Også i følge Tallin skulle dette gå greit så lenge Berge var oppført under fornavn i passet, hadde Berge vært skrevet under etternavn hadde saken vært en annen. I passet står det: Lars-Henning Berge, Olsen I bookingen står det: Lars Henning, Olsen Noen som har vært borti lignende feil uten å ha problem under reisen?
Ikke noe problem. Samboer heter xxx yyy zzz hvor yyy er ett typisk etternavn men står som fornavn i passet. Har reist mange ganger til asia og usa med bare xxx zzz på boarding pass uten spørsmål
Jeg booker også alltid uten alle mellomnavn. Hvis det skulle oppstå en disputt (hvilket jeg egentlig ikke kan forestille meg) vil jeg hevde at det sto "first name" og "last name" i booking-prosedyren og at det tross alt er dette jeg har oppgitt.
Har en kinkig situasjon. Booket CT med Ethiopian til Cape Town. Hadde C begge veier, men skulle endre hjemreisen til det bedre når dette ble sluppet, og sendte mail til Vibeke. Hun sa at det av en eller grunn ikke var mulig å legge reisen til bookingen, men at hun kunne dele utreisen og hjemreisen i egne bookinger kostnadsfritt. Jeg slo til. Når jeg senere ser gjennom billettene har hun stavet etternavnet på et av de reisende feil i den nye bookingen. En feil av type Nilsen til Nielsen. Jeg skrev til Vibeke om feilen, men hun viser til at sas ikke kan endre navn da de ikke opererer flygningen selv. ET på sin side mener at siden sas har utstedt biletten på 117-nummer så kan ikke de heller røre den. De bekrefter samtidig på telefon at de ikke godtar feilstavelsen og at jeg vil bli nektet ombordstigning på hjemreisen dersom gateagent gjør jobben sin. Det må jo finnes en løsning her, som ikke innebærer at jeg må saumfare awardfares etter tilgjengelighet for en annen reise. Jeg hadde jo en helt akseptabel reise på spesifikke datoer som jeg ikke lenger kan benytte fordi travelagent har stavet navnet feil i en ny booking. Jeg ser det jo som at sas har fratatt meg en reise grunnet en feil fra agent sin side. Jeg forventer jo at de vil rydde opp i dette. Tenkte det var greit å dele denne erfaringen med diamondmailen. I utgangspunktet god service, men lite hjelp å få når det skar seg på denne måten. Kan holde tråden oppdatert angående utfallet. Kontakter dem igjen i morgen. Kan jo legge til at sist jeg var på telefon med sas angående dette så var det en svensk kille som bare sa at "tyvärr, jag får inte gjort nogot".
De kan vel kansellere og booke den igjen med riktig navn. Det er nok muligheten din...dog risiko for at billetten ikke blir tilgjengelig igjen selvsagt, men bedre enn å måtte kjøpe ny bilett på hjemreise dagen...
Når SAS (EBD? support) har gjort feilen burde man forvente at de kan ordne opp og strekker seg langt for å få dette til.
Jeg ville ikke bekymret med med feilstavelser .. Slipper gjennom på flyplassen.. Reis og ikke ha bekymringer enten det er en e for lite eller en dobbeltkonsonant for mye! Ringer man eller skriver til flyselskapet kan ikke de svare annet enn det som står i de offisielle reglene!
Greit nok at det sikkert går gjennom, men jeg syntes uansett at de burde kunne rydde opp i dette da det ikke er min feil på noen måte. Hvis man skal forholde seg til reglene så har jeg en billett som jeg ikke kan reise på. Da holder det ikke bare å si tyvärr.
Er ikke uenig i det! Det vi har opplevd er at feilstavelser blir rettet ved innsjekking Som mannen bak skranken sier: Spørsmålet kunne også blitt stilt slik: Er det noen som er blitt nektet ombordstigning fordi det har manglet en bokstav eller hatt en bokstav for mye?
Jeg har måttet diskutere - men kommet i mål - pga akkurat det samme. En skrivefeil i fornavn på infant booket med CT. "Det er ingen fare" sa SAS til meg når det var booket, jeg var jo klar over at det ikke var mulig å endre navn så jeg lot det passere. Ved innsjekk i Oslo ble det selvfølgelig krøll.. Det løste seg når en manager kom for å se på saken, og han kunne forsikre oss om at nå som reisen var påbeynt ville det ikke oppstå ytterligere problemer. Ved flere anledninger observerte vi at agentene var usikre, men lot det passere uten videre problem. Men ved security i BOG var det ikke så enkelt. Pass og billett på infant var ikke identisk - stort problem. Vedkommende kunne ikke et ord engelsk og vår spansk var under par for en slik situajson. Det løste seg også etterhvert, men var noen nærvepirrene minutter der. Faktisk enda mer uggent enn da vi stod i passkontroll på veiut av Botswana og passkontrolløren plutselig ville ha fødselsattest i tillegg til pass.. Som vi ikke hadde Konklusjonen er vel at det løser seg som regel, men det kan bli enkelte øyeblikk med uønsket mye stress
Nå brukes ikke begrepet mellomnavn i Norge, men skjønner hva du mener. Har ikke hatt noe problem med å ikke ha med fornavn nr 2 i bookinger (Kun erfaringer østover til Asia)
De vil bare ha første fornavn pluss etternavn nå. Booket en CT i forrige uke, og en i dag. Samme begge gangene.
Mellomnavn tror jeg neppe er noe problem som @holmen sier. Her var tilfellet at jr het tilsvarende Larsanita istedenfor Lars og en annen pasasjer heter Anne Anita. Rett og slett en klønete klipp og lim.