Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper dere er slitne når dere kommer så langt :)

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Bare hyggelig, sleng ut flere spørsmål når du har funnet en ny bunke med ting du lurer på, så er det alltid fler her inne som kan svare.

Har et døgn i Seoul i November ;) så jeg hører gjerne litt om hvordan dere planlegger den delen også....

Gullars liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.hiiragiya.co.jp/bekkan/en/index.html
    eller enda dyrere :
    https://www.hiiragiya.co.jp

På disse stedene betaler du en sum, også har du 22 timer med nytelse og underholdning. Det er en konstant opplevelse og ingen grunn til å gå ut før en sjekker ut.

Ellers liker jeg området rundt gaten Sanjo Dori som er en gågate og som strekker seg østover fra elven og t bane stasjonen Sanjo. Her er det et stort område med butikker spisesteder utesteder små hoteller og veldig mye å gjøre og se og oppleve. Og ubegrenset med kveldsunderholdning av absolutt alle typer. Og det er greit med conections for offentlig transport. en bor smekk i midten av den delen av byen er Japanerne konsumerer sinn underholdningsindustri. Og det er en god ting i min reiseplanlegger.

4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan fungerer egentlig prisingen her? Det står 15-28000 yen per pers, og så må jeg skrive inn hva det koster i bookingformen. Er det en form for budgivning..? o_O

5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er små hoteller som ikke har hele bookingsystemet online. Prisene blir høyrer jo flere tatamimatter rommet består av ( dvs hvor mange som kan sove der/ hvor stort rommet er).
    Du skriver inn hvor mye du helst vil betale, også blir du booket inn i et rom som matcher ditt valg på antall personer og strørrelse / og dermed pris på rommet.
    1 tatamimatte er litt større en en strandversjon av babmusmattene så et 6 matters rom er ikke digert ;) men vi bodde på de minste rommene og det var mer en store nok.

Alle rommene har utsikt til ekstremt vakker hage osv og ikke inn til hverandre.
    Uansett kommer det veranda, gang og toalett osv i tillegg samt skap og sånt, så det går fint.
    Og hvis jeg husker rett er det uansett " felles" bad, dvs bad med skifteavdelinger som dere får før eller etter middag som serveres på rommet mens dere sitter ved et lavt bord ;)
    Hvis jeg husker riktig er prisene med " alt" og tips er jo ikke en greie i Japan så da veit du prisen for alt du trenger å spise og sove og kose deg med ( utenom kona) for et knapt døgn.

PS, ja det kommer en Japansk bestemor i kimono og kler på deg Yukataen din før du går på badet, og hun serverer både sake og passer på at du får nok te og spiser sushien din på riktig hvis, helt uten å kunne noe som helst engelsk.

Edit: det kommer på typ 8% skatt på bestillingen. Jeg booket og betalte med kredittkort ved avreisene.

edit:Edit: Jada, jeg selger dette inn som bare F. og vil tilbake så fort jeg kan.....

Gullars liker dette
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    !!!

7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er 2 meter høy og passet slettes ikke i Yukataen som hang i skapet ( det henger/ ligger selvfølgelig kvinne og manns drakt, alt etter hvilket kjønn man har spesifisert i bestillingen) Men jeg fikk kritikk for å vise for mye knær( tror jeg), og ble pent nødt til å skifte 2 ganger før bestemor var fornøyd. Også sjekket hun knuten så den ble pen før jeg ble fulgt inn til bademesteren som gav oss instruksjoner i badet ( ja de har sånne på fine hoteller) men derfra og opp i badekulpen fikk vi altså privatliv.

indahla liker dette
  8. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
  9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Høre jo herlig ut! Så da «velger» vi bare å betale 15000 yen per pers? Er jo ikke verst det for all inclusive? :)

10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
  11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer, så kommer det på hotell skatten og det er ikke gitt at aller billigste rom er tilgjengelig. Derfor ber de også om flere alternative datoer i bookingen. Men jeg syns det er et kupp.

12. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    671
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil anbefale appen Japan Taxi.

Vi brukte den i Tokyo i februar og fikk så mange rabatter på JPY 500 og JPY 1000 at mange av de kortere turene ble tilnærmet gratis.

Gullars liker dette
  13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    @ccurrahee

Jeg skulle akkurat til å betille et 14 dagers pass nå, men når jeg ser over turen lurer jeg på om vi kommer unna med 7 hvis vi starter med Tokyo og avslutter med Kyoto:

5-8 Tokyo
    8-9 Kamikochi
    9-11 Magome
    11-12 Hakone
    12-13 Koyasan
    13-14 Hiroshima
    14-15 Miyajima (innom Himeiji)
    15-19 Kyoto (dagstur til Nara)
    19-20 Seoul

Dette innebærer at vi må ha egne billetter til følgende:
    1) HND flyplass til Tokyo
    2) Dagstur t/r Nara
    3) Kyoto til KIX flyplass

I tillegg tror jeg turen ovenfor teller 8 Shinkansen-dager, slik at en overnatting eventuelt må ut. Hva ryker da? En natt i Magome, overnatting i Hiroshima, eller Hakone (ser vel litt fra toget...)?

Må dette sparer vi ca. 1800 kroner per person. Jeg vet ikke helt prisingen på Nara-tog og Kyoto-NIX, men vil tro at dette kanskje kan være en klok manøver?

14. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Her tror jeg det er andre som også kan svare godt ;)

Svaret mitt under er litt rotete ;)

Mitt forslag er at dere flytter Hakone turen til 8/9 og reiser fra Tokyo til Hakone og så videre inn i landet derfra.

For Hakoneturen kjøper dere et Hakone Railpass : fra det private togfirmaet https://www.odakyu.jp/english/sightseeing/hakone/

Da reiser dere fra Tokyo sentrum og har alle deler av reisen over fjellet med cablecar og båten over vannet og til slutt buss til hotellet og så tog tilbake til en shinkansen stasjon til slutt.

Så aktiverer dere et 1 ukes JR railpass når dere er ferdige med Hakoneturen og kommer ned med det private railpasset til stasjonen som heter Odawara.

Fra Odawara starter dere med JR railpass og aktiverer dette denne dagen. Tar Tokaido Shinkansen til Nagoya og bytter til lokaltoget til Magome.

Derfra reiser dere inn i fjellområdene og så sørover til Hiroshima osv og så tilbake til Kyoto før JR railpassass går ut. tror jeg ;)

Ps, sving innom Matsumoto borgen, hvis dere liker Japanske borger og sånt, på vei til Kamikochi, den er flott.

Turen inn til Tokyo koster 1200 yen med toget til feks Shinjuku, så det er ingen kostnad.
    Dagsturen til Nara koster ca 3400 yen
    Mens turen fra Kyoto til Kix koster ca 5500yen

alle priser for 2 og retur til Nara. så ca 750 NOK
    på toppen av dette kommer endel offentlig transport i Tokyo og Kyoto, dere dere kunne brukt JR railpass.

Fordelen med å ha 1 uke med JR rail pass må være at når dere betaler kontant per tur er dere ikke bundet til JR tog og busser men kan ta akkurat det som er mest praktisk og raskest. Og at din beregning faktisk sparer penger til et par skikkelig gode sushimiddager ;)

Ga dette mening?

Stuttfeiten and indahla like this.
  15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    5DF5EC70-130D-4BC7-ACC7-5C7DBED422C2.png
    Mener du denne appen ? Har ikke brukt og vil gjerne høre om det funket med bestillinger.

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Det der så kult ut :)
    Takk for tipset!

17. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Blir veldig overrasket hvis det er mange andre som sitter på samme detaljkunnskap som deg om Japan. Igjen, takk for veldig god hjelp!

Vi gjør som du foreslår og flytter Hakone til etter Tokyo, og bruker 1 ukes railpass etter det. Med estimatet ditt for tilleggsbillettene har vi da igjen ca. 2800 kroner til sushi og transport i Tokyo og Kyoto. Herlig. Takk! :)

18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg og reise følget likte Hakoneturen godt, vi gjorde det som 1 natts overnattingstur fra Tokyo.
    Et tips. Kom av sted på morgenen. Cable car og båt går ikke lenge utover kvelden. I og med at det er Japanere som er i flertall her, så er de tidlig oppe for å komme til hotellet på ettermiddagen, bade og spise på hotellet. Så det blir fort stille og siste buss til hotellet går relativt tidlig.

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293

Jeg er helt sikker på at det er flere her inne som kunne svart like godt, men takk. Selv maser jeg og finner info her inne, så da må jeg dele litt også.

Foreslår at du sitter med google maps og søker på togavganger på tidspunkter og dager som stemmer med deres tur, sånn at du kan se omtrent hva som passer. Og så bestemmer resten av ruten oppe i fjellene etter hva som gir dere raskest og mest smertefrie togreiser. Ofte går togene ganske hyppig, så det handler om å ha en ide om når og hvor mer en å detaljplanlegge.

Gullars liker dette
  20. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    671
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, akkurat den, ja! :)

Funker i grunnen som Uber, med innlagt kredittkort (bonuspoeng!) og uten behov for kontanter. Jeg hadde ingen ting å utsette på den, ikke minst når den insisterte på å gi meg rabattkoder i hytt og gevær. (Du må gjerne bruke min henvisningskode 4A00B6, men gi meg i så fall beskjed, siden hver kode kun kan benyttes én gang (i motsetning til hvordan det er med Uber)).

Det er flere drosjeselskaper som er med på denne app'en, så når du booker får du opp navnet og logoen til det aktuelle selskapet samt nummeret på drosjen. På noen drosjer står nummeret på tak-skiltet, mens på andre står det på døra. Sjekk begge.

Kvitteringer dukker opp på epost, om enn på japansk...:eek: Det kan være det er mulig å endre innstillingene for dette i app'en, slik at de kommer på engelsk, men det har jeg ikke sjekket. Trolig ingen støtte for nynorsk heller...

Jeg brukte bare app'en i Tokyo, men etter hva jeg forstår er den ikke begrenset til det.

Gullars and indahla like this.

Del denne siden