Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Anita, Kalsnes and jgroneng like this.
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,848
    Likes mottatt:
    7,998
    Bonuspoeng:
    183
    Tokyo i September. Hvordan er det der da? Er det en god måned å besøke Tokyo på?
     
    Palg82 liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    3,334
    Bonuspoeng:
    113
    Absolutt en fin måned. Kan selvsagt være litt varmt midt i byen, men det skal ikke være noe problem ut over slikt. Jeg besøkte sist gang i November med 18 grader og lun vind. Helt nydelig.
     
    Palg82 and paramberg like this.
  4. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Finfin måned, og kanskje den fineste da du har varmen, men ikke den høye luftfuktigheten. Er også en del roligere enn om våren rundt kirsebærblomstringen. Har selv en CT tur med ANA F ny cabin i månedskiftet September/Oktober som jeg krysser fingrene for hver dag. Tipper sjansen for denne bare er 20-30%. Hva tipper folket om muligheten til å besøke japan på senhøsten??
     
    paramberg liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,921
    Likes mottatt:
    57,707
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg krysser både fingre og tær for at vi skal kunne reise i starten av november. Men det er nok en viss fare for at det ikke blir noe av. Dessverre.
    Har en tur i slutten av januar også, den her jeg tro på at blir noe av.
     
    Palg82 liker dette
  6. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Glemte å skrive at tærne er krysset her også:). Vanskelig å forklare for andre, men det er ganske tøft å leve i uvissheten:(. Fikk du kapret to seter med ANA F fra LHR også?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,921
    Likes mottatt:
    57,707
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er ego-trip. :)
     
    Palg82 liker dette
  8. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    As of Thursday, Japan had forbid foreign travelers from 146 countries and regions from entering the country, even if they were permanent residents or long-term residents. The foreign ministry this week added 17 countries and areas including Venezuela, Somalia and Palestine. The entry ban will remain in effect through at least the end of August, Abe said.

    Så tidligst september da. :)
     
    rgn, Edvard and Shyneno like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Suica har vært nevnt flere ganger før, men snublet over et praktisk tips. Kortet kan ordnes i Apple Pay før du reiser inn. Sett regionen til Japan, fyr opp Wallet og opprett et nytt kort.

    Beste av alt, du bruker et annet kort i Apple Pay til å fylle på penger. Du slipper å tukle med automatene når du farter rundt i Tokyo.

    Nå venter jeg bare på grenseåpning :rolleyes:
     
    dahlmath, Upsaker and jgroneng like this.
  10. bitmog

    bitmog Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som tror at Norge "åpner" opp for land i Asia innen året?
     
  11. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo egentlig ikke noe med smittenivået i Japan som tilsier at det ikke kan være "grønt", selv med en markant økning i det siste. Japan har jo også vært i gruppen av land EU er blitt "anbefalt" å åpne mot. Spørsmålet er vel heller om land i Asia vil la nordmenn slippe inn med det første. Det er ingenting som tyder på at Japan kommer til å lempe på innreiserestriksjoner for europeere i år, men de har jo sagt at en gang etter sommeren skal de vurdere å diskutere med noen naboland om å slippe inn et fåtall utvalgte forretningsreisende ... så undertegnede lever i trua :p
     
  12. bitmog

    bitmog Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Enig med deg..
    Er litt redd for at regjeringen her til lands tar hele ASIA under ett. Litt som at folk sier de drar på tur til Afrika.. - De tar ikke og differensierer det mer enn på kontinent nivå vil jeg tro. Det er min tanke.
     
    Shyneno liker dette
  13. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje ikke så mange som hadde tenkt seg på filmfestivalen i Tokyo men denne nyheten er også interessant for alle japanfrelste, ikke bare folk som går på filmfestivaler i utlandet:
    https://timesofindia.indiatimes.com...d-despite-coronavirus-outbreak/as77412336.cms
    Alle andre filmfestivaler i verden har enten blitt kansellert eller gjort om til onlinefestival mens Japan kjører på. Det reiser en del interessante spørsmål om hvordan en tenker rundt det å ivareta sikkerheten på en slik mass gathering. Selv har jeg booket hotell i Tokyo for denne perioden men det ser jo mørkere ut nå enn det gjorde før Japan fikk en smittevekst, og enkelte prefekturer i Japan har innført unntakstilstand igjen, selv om det ikke gjelder over hele Japan. Selv om Japan skulle åpne opp for Europa til November så er det jo også spørsmål hva som skjer i Norge 20.august. Muligens kan reiserådet bli forlenget med noen måneder. Hvis denne går i vasken blir neste forsøk en juletur til Japan uka før jul. Hvis det også skulle gå til helvete blir neste forsøk en kombi Japan og Sør-Korea senvåres. :)
     
    coconuts liker dette
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er Japan rundt oktober? Vi venter vår førstefødte i februar og vurderer 2-3 uker der under permisjonen gitt at koronasituasjonen roer seg.
     
    rgn and Reisegal like this.
  15. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    3,334
    Bonuspoeng:
    113
    Svaret vil varierer ut i fra hvor i Japan du skal. Okinawa, Kyoto, Tokyo eller Sapporo?

    Om det er Tokyo/Kyoto etc er det helt topp, ikke så fuktig og varmt som midt på sommeren, men allikevel behagelig.
     
    rgn, Gullars and Edvard like this.
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne aller helst tenke oss Tokyo og nordover. Hvordan er det nord i Japan på denne tiden?
     
    rgn liker dette
  17. Waku

    Waku Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Oktober er veldig fin tid å dra Japan med små barn. Da begynner det å bli kjøligere (fortsatt rundt 20 grader), og den høye luftfuktigheten har begynt å gi seg.
    Har selv dratt med små barn i denne tiden. Anbefales.
     
    Gullars liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Litt om hvordan finne værforhold på ulike steder og sesonger.

    Google vil gi deg artikler om gjennomsnittlig temperatur og nedbør etc.

    Om du vil vite hva været faktisk har vore historisk, så viser Time and Date statistikk per dag for alle måneder fra 2010.

    I dette eksempelet kan man f.eks. se på oktober 2019, 2018 for byer i Hokkaido. link

    Historiske data viser ikke «føles som» og wind chill factor.

    Time and Date er forresten fra Stavanger og min favorittapp for verdenstider, tidssoner, soloppgang og generell oversikt på alt med klokka. iOS link

    Om du vil finne værforhold i dag og forecast, anbefaler jeg Yr.no, Windy.com (inkludert webcams) og Instagram Stories (location search, finn pin).

    Ad notam: I tropiske områder viser online værrapporter skyer, regn og tordenvær store deler av dagen og året. Dette stemmer ikke helt med virkeligheten.

    Det har noe med at når sannsynligheten i modellene tipper over en viss prosent for nedbør, dukker et sett med ikoner opp. Der kommer webcams inn i bildet.

    Når du søker opp steder på nettside/app som ligger langt fra større byer, er alt datamodeller og algoritmer basert på målinger fra værstasjoner kanskje +100 km unna.

    For fjellet/villmark utenfor Europa bruker jeg ofte meteoblue som kombinerer flere modeller. De har også historikk og annen moro. Bali link

    NASAs Aqua & Terra satellitter laster ned bilder jevnlig og viser regionalt skydekke. Bruk desktop. zoom.earth og worldview.earthdata.nasa.gov

    Super-presis værlogg siste uke: finn store flyplasser og søk dem opp på Windy.com
     
    Last edited: 24. aug 2020
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Grundig svar, som alltid. Takk! :)
     
    Edvard liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ang. loopholes i reglene for innreise som turist, så har jeg sjekket opp følgende.

    Japansk UDs begrensninger gjelder hvor du har oppholdt deg siste 14 dager før innreise, ikke hvilket pass eller nasjonalitet du har. Jeg så da på listen etter land som har innreise for Nordmenn, hvor man kan oppholde seg to uker. Det er et meget lite utvalg.

    https://www.mofa.go.jp/ca/fna/page4e_001053.html

    Problemet er at du trenger visum til Japan og (offisielt) ikke kan søke om dette utenfor Oslo, med mindre du har resident-status i det landet. I Norge får du ikke turistvisum.

    Med gyldig innreise gjelder PCR-tester og 14-dagers karantene.

    De har en visumtelefon med meget oppegående ansatte som kan alle detaljene.

    Japan Visa Information Hotline (available in English only)
    24 hours a day, seven days a week
    Tel: (+47) 80 02 65 11

    https://www.no.emb-japan.go.jp
     
    Last edited: 26. sept 2020
    watchaddicted liker dette

Del denne siden