Junior og Senior krysser ekvator og besøker ny verdensdel

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 07. aug 2019.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Då eg var 16, hadde eg vore i Danmark og Sverige (dersom Aust-Trøndelag (Jämtland og Härjedalen) reknast som Sverige...). Så med Tyskland på lista vil eg påstå at senior her var ein globetrottar frå tidleg alder!

    Takk for ein strålande reisebrev! Vi ser fram til neste gong junior tar med senior på ein luftetur ut i verda :)
     
    kjeeli liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var nok en gang et utrolig reisebrev, en har fått lov å følge med ifra sidelinjen, til destinasjoner en aldri(mest sannsynlig oppsøker, dog aldri si aldri). Dette var inspirerende og ikke minst artig, belærende og utrolig fotodokumentasjon.

    Vi venter i spenning på deres neste ekspedisjon dr. Henry Walton Jones & jr :cool:
     
    kjeeli liker dette
  3. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger @Eddie47, @phileas, @holmen, @Stuttfeiten, @Kristian og @drsyk.

    Ja det blir spennende å se om han legger ut på langtur i økonomi avdelingen, når han skal ut på egenhånd om noen år @phileas

    Hvis du @Stuttfeiten skal innom Bogota og planlegger en tur opp på fjellet Monserrate, så ikke gjør det på en søndag. Da skal altfor mange opp og be i kirken, og det er lange køer for å komme seg både opp og ned med kabelbanen og toget sa guiden.

    Dere må nok vente ett år før vi stikker avgårde på en ny far og sønn tur med masse flyvninger @Kristian og @drsyk. Må fortsatt forholde oss til skoleferien noen år til, men da har vi lang tid på oss å planlegge.
     
    holmen2, Avixlo, Stuttfeiten and 3 others like this.
  4. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer en historie om to medpassasjerer på flyvningen MAD-FRA, som den ene ga oss mye latter underveis.

    Boarding skulle egentlig starte kl 12:25, men det nye crewet var ikke på plass før kl 12:37. Så når boarding startet lå vi allerede langt etter skjema.

    Før boarding startet stod alle på priority boarding pent i kø, ca 20 stk.
    Jeg og Jr stod som nr 2 og 3 i denne køen, antar karen foran jobbet for Siemens siden det stod det på kofferten hans.
    Så hadde vi en fyr som hang ved gjerde på motsatt side. Han hadde en lystig tone med betjeningen bak gaten, så han kjente de nok litt fra før. På håndbagasjen hans stod det: medisinsk transport ,ikke røntgen og beinmargs transport.
    Han var ved gate når vi kom ditt, så om han ville snike seg foran oss i priority køen ville ikke det brydd meg.

    Så rett før forsinket boarding skulle starte dukket det opp 2 personer til høyre for oss utenfor priority køen.
    Herremannen minnet om Don Johnson, bare 30 år eldre en det han var i Miami Vice på 80 tallet. Damefølge hans kunne på en måte ligne litt på Baywatch Pamela + 20 år. Heretter i fortellingen blir de kalt Don og Pam

    Priority boarding startet: Siemens fyren og beinmargsfyren gikk foran oss. De forsvant forøvrig bak i flyet.
    Så kom Don og Pam snikende inn fra høyresiden, men vi klarte å holde de rett bak oss. Så de sneik foran 16-18 pers som stod bak oss i køen.
    Vi er som vanlig kjapt på plass, den som har plass innerst går fremst.
    Så når vi har tatt plass kan vi observere Don og Pam.

    Don stiller seg ved rad 3 og legger opp håndbagasjen deres, når dette er gjort blir Pam oppmerksom på at det står 2A som hennes sete på BP. Hun setter seg ned på 2C så lenge.
    Don som antakeligvis er mannen har fått plass på 1A og setter seg pent ned der.
    Så fortsetter boarding.
    Mens de andre passasjerene går ombord, reiser Pam seg plutselig opp og stiller seg i midtgangen. Der blokkerer hun alle andre som skal på flyet. Hun roper på Purser for å forklare at hun egentlig skulle sitte på 1C, men noe må ha skjedd ved flybytte. Purser svarer kjapt -sett deg ned på 2A, så skal vi se hva vi får til etterpå.

    Da setter Pam seg igjen på 2C, som ikke er hennes plass. Men køen av folk kan ihvertfall passere enn så lenge. Blant de påstigende passasjerene dukker plutselig personen som har 2C opp, han forteller Pam dette og hun blir da bedt om å sette seg inn på 2A av denne mannen.

    Henne begynner igjen å rope på Purser, Purser svarer det samme -sett deg ned, så skal vi se hva vi får til.
    Pam setter seg ned på 2A, men 50 sekunder etterpå reiste hun seg opp slang vesken over til midtsetet på rad 1 hvor Don satt, og presset seg forbi han som satt på 2C for å sette seg i 1C sete. Og da samtidig blokkere for andre personer som skal bakover i flyet.
    Ved boarding completed var Pam heldig at ikke 1C dukket opp, noe Purser påpekte.

    På rad 1 skal man ikke ha ting løst på gulvet og ikke på bordet mellom setene heller. Så Pam fikk beskjed om å flytte vesken opp i hyllen over seg.
    Da oppdaget hun noen puter som lå i hyllen og tok ut 2 stk puter, en til Don og en til seg selv. Så sitter hun der og klemmer på puten litt, før hun da huker takk i en flyvertinne som går forbi og spør om de har puter uten fjær. Hun svarer -nei det er kun disse vi har. Pam spør -hva med lengre bak i flyet? og får til svar -putene er like i hele flyet. Så da måtte hun slå seg til ro med pute med fjær.

    Sikkerhets prosedyren ble gjennomført før avgang som alltid, så kom flyvertinnen for å sjekke om alle i C hadde på oss belte.
    Hun kom til 1C hvor Pam hadde lagt et sjal i fanget over setebelte, vertinnen spurte -har du festet setebelte? Ja det har jeg svarte Pam.
    -kan jeg få se? spurte vertinnen. Pam flyttet på sjalet og avdekket at setebelte ikke var festet. Hun unnskyldte seg med at hun trodde hun hadde gjort det.

    Vel vel, flyet kom seg opp i luften og serveringen startet. Pam fikk spørsmål om hva hun ville drikke. Rosevin ville hun ha, men Purser fortalte at de kun hadde hvit, rød og bobler. Ok da tar jeg en Bloody Mary, nei lag 2 du. Drinkene kom og hun sendte den ene til Don, han satt stillferdig på 1A og gjorde svært lite ut av seg.

    Når matbrettet med forrett, middag og dessert kom på plass hos Pam, hun hadde bestilt pasta. Da tok det 30 sekunder før hun kalte på Purser. Og han ble fortalt at forrett, salaten og desserten ville hun ikke ha.
    Bare spis det du har lyst på og la det andre stå igjen på brettet svarte han. Nei nei det skal du ta bort, vil ikke ha det på brettet, kom det fra Pam. Purser gjorde som han ble bedt om og fjernet dette.
    Etter mat ble det rolig fra rad 1.

    Det var nok mye mer morsomt å være der live, enn å lese om det.
    Men men vi fikk oss mye god latter underveis, og det skal vistnok forlenge livet!
     
    Calling, holmen2, Are and 21 others like this.
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har goooooooooooooood tid å vente, vi skal ingen steder, utover opp i luften og ned på bakken igjen, et par ganger ila. den tiden :)

    :D:D:D
     
    kjeeli and holmen like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mogleg at tida i Finnmark hadde fått det til å syde over av ukvemsord som hadde vorte dirigert i retning dette kvinnemennesket.. Er det lov til å te seg slik? Ja-ja, det er mange rare dyr i Arken... Kanskje hadde eg ledd av henne dersom eg var om bord i flyet... Artig fortalt historie, då :)
     
    kjeeli liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sånne som Pam er en skrekk og gru,.
     
    kjeeli liker dette
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Var det mulig å kjøpe forfriskningar for vaksne på toppen der (eller er kirka einaste mulighet via nattverd og vin)? Viss ikkje er det nok ikkje veldig aktuelt uansett kva dag i veka det blir...

    No er ikkje timeplanen i nærheta av å vere spikra, men ein del av opplevingane som turselskapet byr på frista litt. Har laga bokmerke. :) Takk igjen!
     
    kjeeli liker dette
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for et bra reisebrev, informativt og hyggelig :) Det var lett å lese at dere har hatt en fin tur.
     
    kjeeli liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Mener å huske fra da vi var der at det var øl å få i allefall.
     
    kjeeli and Stuttfeiten like this.
  11. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal nok la seg gjøre å få seg en øl eller to. Bak kirken ligger det en handlegate med suvenirbutikker og gatemat restauranter.
    Ser denne her har øl på boks og Coca Tea

    Øl.png

    Guiden fortalte det at Coca Tea skal hjelpe hvis man har problemer med høyden. Drikker man en øl tilsvarer det egentlig 2-3 øl pga høyden. En fordel er også at man forbrenner karbohydrater fortere.
    Det er også 1 eller 2 ordentlige restauranter der oppe.
    Så tror du klarer å slukke tørsten der oppe :)
     
    holmen2, Kristian, jgroneng and 3 others like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig fint reisebrev!
    Sitter og planlegger en ikke veldig ulik reise til neste sommer.
    Sliter bare med å finne utreise fra Montevideo så jeg slipper å ta ferja begge veier :D
     
    kjeeli liker dette
  13. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,002
    Likes mottatt:
    1,385
    Bonuspoeng:
    113
    Gammel tråd men prøver likevel. Har 8,5timer i BOG på søndag om 14dg. Planen er å ta turen opp til Monserrate men ser at det frarådes på en søndag pga lange køer. Vi er der ca kl 06 på morgenen. Tror dere det er kø for å ta kabelbanen da? Planlegger å gå ned igjen. Skal visstnok ta 50min å gå ned. Regner ikke med at det er noe problem å gå ned kl 09.30? Hva tror dere, bør jeg planlegge noe annet i stedet?
     
  14. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke noen ekspert på det området, etter kun ett besøk.
    Men utifra åpningstidene på kabelbanen

    0E033695-15CA-4A4A-999D-46E7150A6B16.jpeg

    Tror jeg det skal gå fint for deres del.
    Kan se ut som gudstjenesten er kl 11, siden heisen har en pause da.
     
    holmen2 and Nuvolari like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er diskutert i en annen tråd på forum også. med bilder og info om guide osv.
     

Del denne siden