Air India loungen i Delhi har et ufortjent dårlig rykte etter min mening. Den er ikke storveies, men fungerer godt til sitt behov.
Air India-flyet til Katmandu er to timer forsinket. Nå har de startet lunsjservering i loungen. Samtidig holder vi på med en masse styr mht hotell på returen om fire dager, da vi er booket på Holiday Inn på flyplassen, men kan visst ikke bo der, siden vi skal gjennom immigration etter ankomst fra Katmandu, før avreise med Lot til Warsawa. Feil info på Hotels.com sine nettsider som sa det kun var mulig å bo der hvis vi hadde internasjonal avreise innen 24 timer, sto ingenting om at det forutsatte connecting flights. Hotels.com har innrømmet feil info og jobber med å finne en løsning. Håper det ordner seg. Har til nå vært syv-åtte lange telefonsamtaler med diverse folk for å finne ut av og ordne dette.
Deretter kom kelneren bort med noe indisk snacks/dessert som han mente vi måtte smake. Husker ikke navnet, men det var crunchy og ekstremt søtt. View attachment 131605 [/QUOTE] Det heter Jalebi; https://en.wikipedia.org/wiki/Jalebi De som ikke vil reise til India, kan prøve dette hos Madina Sweets på Tøyen i Oslo
Ble rundt tre timer forsinkelse, så det var bra å ha tilgang til lounge med *G. I tillegg var det priority boarding og vi fikk nødutgang med ledig midtsete i motsetning til de aller fleste andre pga så og si fullt fly. Det var denne A320 som skulle frakte oss til Katmandu. Her på vei til gate i Delhi. Det var tydelig at mange av passasjerene aldri hadde flydd før, for aldri har jeg sett så mange som ikke klarte å forholde seg til at mobil skal være avslått/flymodus. En person snakket høylytt i telefonen under avgang, i tåkeforhold, mens en annens telefon ringte da vi roterte. Da vi var på siste del av innflyging plinget dama bak oss på cc. De kom løpende. Da ville hun ha en kopp te, noe hun selvsagt ikke fikk. Mannen rett foran oss prøvde da å gå på toalettet, men ble stanset. Rett etter vi landet og fremdeles under oppbremsing reiste han seg igjen og gikk bak mot toalettet, men ble bryskt vist tilbake til setet. Ellers var det en grei flytur, tross noe skittent fly. Crewet var serviceinnstilt og serverte varmt måltid med dessert på denne korte flyturen, samt både vann og kaffi. Vi kunne velge kylling eller vegetar. Jeg tok sistnevnte. Det smakte helt ok. Etter landing måtte vi til automat for å fylle inn diverse info for "Visa om arrival". Så til betalingsskranke og deretter til immigration for stempel og bilde. Og ps: vi måtte stille klokken 15 minutter (!) fram ifht Dehli. Fikk bagasjen raskt og rett utenfor sto vår forhåndsbestilte sjåfør med navnet vårt på skilt. Vi ble kjørt til hotellet i Thamel gjennom trange gater. Der ble vi møtt med smil og en forfriskende limonade. Førsteinntrykket på dette lille hotellet, Kumari Boutique, med kun fire rom i hver etasje, er meget positivt. Det kostet ikke mye, er sentralt og virker rett og slett veldig trivelig.
Fant en lokal restaurant med gode anmeldelser, som ikke lå så langt unna hotellet. Tanken var å smake Thali. Jeg bestilte med lam, samboeren hadde dhido (en type kokt deig) med kylling. Spesielle retter som spises uten bestikk, med høyrehånden. Det var meget godt, og helt ulikt indisk mat feks. Hadde også lokal øl som var sterk og god. Og vi ble overrasket over hvor billig det var, rett over 100 kroner for middag for to med drikke, da også med gratis påfyll av ris og div tilbehør.
Det har blitt en lang og interessant dag på kryss og tvers i Katmandu. Og vi sitter nå igjen med masse inntrykk, der noe likner på India, men det meste er helt annerledes. Blant annet er buddismen mye mer fremtredende, selv om det ikke er den dominerende religionen i landet. Folk smiler, hilser og sier "namaste" overalt. Vi startet i morges ved Swoyambhu Mahachaitya-tempelet som ligger på en høyde over byen. Her var sikkert hundrevis av aper. De var ganske nærgående, men virket ikke aggresive overfor folk. Dro videre til Patan Durbar Square, som var kongelig palass på 1600- og 1700-tallet og som ble betydelig ødelagt under jordskjelvet i 2015. Mye er restaurert, men fortsatt gjenstår en del. Synlige sprekker etter jordskjelvet. Inne i ene bygningen var museum med en god del interessant. Mens utenfor foregikk et eller annet show som vi ikke skjønte mye av. Turen gikk så via et sted langs elven Bagmati der det hele døgnet foregår kremasjon. Det gjorde sterkt inntrykk å se de komme bærende med lik, legge de på bål og tenne på. Og der bålene hadde brent i timesvis ble asken skjøvet ut i elven som senere ender i Ganges. Så endte vi opp ved den store Buddha Stupa. Tok lunsj på en takterrasse med utsikt mot plassen med stupaen og kunne skimte høye topper av Himalaya-fjell i det fjerne. Dampede momo til lunsj. Om ettermiddagen trålet vi de trange gatene i Thamel-distriktet ned mot Katmandu Durbar Square. Og i kveld tok vi i mot tipset fra snus_mumrikken og spiste en god pizza på Fire and Ice. Gikk for en med ulik topping på hver halvdel. Det var godt med noe annet enn indisk/nepalsk i kveld.
Oppe kl 0430 for å dra til Nagarkot, som er et område øst for Katmamdu (2200 moh) der man har utsikt til Himalaya-fjellene. Planen var å se de første solstrålene treffe de høye fjellene. Vi ble advart på forhånd om at det ofte er tåke, dis eller forurensing som hindrer sikten. Men i dag var vi heldige. Skyfri himmel, klarvær og særdeles god sikt. Det var også svært kaldt i natt og is har lagt seg på metallrekkverk og det er frost på bakken. Mt Everest i midten, langt borte. Vi så soloppgangen fra dette tårnet. Smekkfult med folk på toppen av tårnet da vi var der. Her har vi akkurat kommet ned. Etter soloppgangen var det tid for frokost. Vi ble spurt om vi foretrakk internasjonal buffet på et hotell eller enkel nepalsk frokost. Vi svarte det siste og ble tatt med hit: Frokosten min var dette. Det var litt bedre enn det ser ut. Etter frokost startet vi en 14 kilometer lang trekking, først åtte kilometer i stort sett nedoverbakke, deretter seks kilometer stort sett oppover. Vi gikk gjennom en rekke små landsbyer og lengre partier på stier gjennom skog. Ofte med åpninger der vi hadde snødekte topper av himalayafjellene på vår høyre side. I blant passerte vi både buddistiske og hinduistiske templer. Det var en utrolig fin tur. Mye spennende å se. De fleste folkene vi traff hilste med "namaste" og flere unger kom til oss. Noen unger ønsket bare å prøve å snakke engelsk, andre ville sparke litt fotball med oss, mens en liten gutt utfordret oss å prøve et lokalt spill som minnet om kurong med fingrene. Her forklarer guiden vår hvordan det skal gjøres. Vi avsluttet turen ved Nepals eldste hindutempel. Der var en gjeng som virkelig gikk inn for å hylle guden Vishnu, med sang og offergaver.
Holiday Inn ved flyplassen har ingen regler. Men antar du mener Holiday Inn express på terminal 3. Bodde der selv i romjula. De har to romtyper/deler når man booker. Den er for connecting flights, og den andre som vi brukte for de som har avreise innen 24t så det går helt fint. Vi gjorde det til og med to ganger Hotellet har en desk i T3 hallen innerst til venstre.
Stemmer, det er Holiday Inn Express i Terminal 3 det er snakk om. Vi booket via hotels.com og der sto ingenting om connecting flight på international wing, bare at vi måtte ha internasjonal avgang innen 24 timer. Og for innenriksflyging skulle man velge domestic wing. Da vi skulle få detaljer fra hotellet om hvordan vi skulle slippe inn var de tydelig på at vi ikke får bo i internasjonal wing, fordi vi må hente bagasje, gjennom immigration og ikke har boardingkort videre når vi ankommer fra Katmandu. Det er altså separat bestilling fra Delhi. Hotellet sa at hotels.com måtte endre reservasjon til domestic wing, de kunne ikke gjøre det selv. Det skulle være uproblematisk, men så roter hotels.com det til noe voldsomt. Vet ikke hvor mange personer vi har snakket med, både i Norge og i utlandet, og det er ulik info og misforståelser for hver person vi har snakket med. Telefonen settes stadig over, fra den ene til den andre. Og når en har forstått situasjonen, setter den over til en annen som skal kunne fikse det. Men da skjønner denne ikke at vi ikke får boardingkort med LOT når vi sjekker inn med Air India i Katmandu, når det er separate bestillinger. Men etter å ha snakket med sikkert ti ulike personer, og etter et døgn med vurderinger innrømmet hotels.com egen feilinfo på nett og tilbød først å finne annet hotell til oss. Det aksepterte vi. Men ingenting skjedde. Når vi purret påsto de igjen at vi kunne ha opprinnelig booking. Men etter nye telefoner til hotellet, så sa de at det kan vi visst likevel ikke. Da tilbød de full refund hvis vi kansellerte, noe vi til slutt aksepterte. Men nå sier de at saken må til en egen avdeling for juridisk vurdering om vi får refund eller ikke. Uansett har vi booket et annet hotell i Aerocity nå. Tar ikke sjansen på å ankomme om kvelden og avreise grytidlig neste morgen, og risikere å ikke slippe inn på hotellet. (Burde egentlig ikke forklart dette igjen, kjente irritasjonen kom sigende igjen...)
Jeg vet at de serverer en spesiell drikk ved ett av Shiva Templene der i Kathmandu som heter Bhang Lassi, ganske unik drikk, kjøpte meg en da jeg var i Varanasi under Shivatri Festivalen der, og den smakte godt den, så jeg tok en til i ei anna luke på vei ned mot krematoriet der. Etter en halv time så ble jeg litt tom og monoton i huet, fikk litt rare tanker og måtte sette meg ned å ta en tekopp med chai. Så ble maser så intenst at jeg fikk kompisen min til å bestille en båt ut på gyngende Ganga og da flatet jeg ut i den kosmiske elva hvor jeg ble sjelen til en gammel vis mann som kunne se meningen med alt som skjedde på ganga. Vi kom etterhvert inn etter å ha seilt på den kosmiske Melkeveien Ganga er, og ble ledet av noen Saduer til å snakke om Shiva og hva han var til litt kirtan i bakgrunnen. Ble etterhvert mer på plass og vi gikk opp på taket av gjestehuset det og la oss for resten av ettermiddagen i en rolig oase der. Så ja, Bhang Lassi smaker bra det ... bare ikke ta for mye av det, det kan bli litt heavy det også
Kjipt. Derfor jeg allltid anbefaler å booke direkte på flyselskapene og hotellkjedenes egne sider (og for hotell selvsagt via meg ). Dere skulle hatt domestic wing. Tydeligvis hotels.com sin feil, men lite flex fra hotellet. Det har sikkert med immigrasjonsreglene og annet overordnet å gjøre. Vanligvis kommer man ikke engang inn på T3 uten avgang innen 6t, men om man har booking på HIX innen 24t går det fint, selvom enkelte av vaktene er vanskelige.
Ved innsjekk i Katmandu fikk vi som *g-medlemmer på Air India-flight (economy) hver vår håndskrevne invitasjon til Radisson-loungen (kontraktslounge). Dette er en rolig og ganske behagelig lounge, med få gjester. Gode stoler og ganske bra matutvalg fra buffet. Det er også mulig å bestille en rekke andre retter over disk, bla toast, sandwich, asiatiske fiskekaker og diverse desserter, samt drikke. Ulempen med loungen er at den er før sikkerhetskontrollen, så tenker vi må beregne god tid, selv om personalet her roper opp når det nærmer seg boarding for hver flight.
Spesiell opplevelse under boarding på Air India. Menn og kvinner ble linet opp i hver sin separate kø. Så ble vi ført gjennom noen vogner der all håndbagasje ble manuelt sjekket. Og det til tross for at vi allerede hadde fått røntgenscannet håndbagasjen like før. På toppen av flytrappen var det enda en passkontroll, tror det var for tredje eller fjerde gang. Ble servert varmt måltid i dag også. Valg mellom kylling eller vegetar. Jeg tok førstnevnte, smakte ikke verst, men ikke sulten, så piket bare litt maten. Det ble også servert kaffi/te etter maten. Etter landing kom vi oss raskt til passkontrollen med e-visa. Og passkontrolløren viftet med armene og sa høyt "Visa finish!". Antar at han henviste til at jeg nå hadde brukt opp min "double entry visa". Han stemplet nå passet og slapp meg gjennom. Bagasje var allerede på båndet og vi kom oss til området for Uber-hentig. 10 minutter senere ankom vi hotellet i Aerocity. Fikk raskt rom, deretter gikk vi til samme Chaayos som vi var på sist. Bestilte en Indian/mexican fusion taco som var skikkelig godt. Det var et nanbrød brettet som en taco med tadoorikylling og indiske grønnsaker samt mais og med rød chilisaus ved siden. Fikk to slike tacos. Og et leirekrus med chai. Pris 35 kr.
Nå er vi tilbake i Europa. Vi startet grytidlig i morges med å ta en Uber kl 04 til Indira Gandhi-flyplassen i Delhi. Ved innsjekk fikk vi invitasjoner til Encalm Privé-loungen. Jeg spurte om vi ikke også kunne bruke Air India sin, men fikk nei til svar, noe jeg syntes var rart. Da vi var gjennom pass- og sikkerhetskontrollen tok vi rulletrappen opp til loungeområdet. Det var svært lang kø utenfor Encalm-loungen, så jeg sa til samboeren at vi prøver Air India heller, siden begge har Star Gold. Det gikk selvsagt uproblematisk. Her var det nesten ikke folk så tidlig, stille og rolig. Etter en liten stund spurte jeg om vi likevel skulle ta turen innom den andre loungen, for å se hvordan den var. Ok, sier samboeren. Vi viste boardingkort ved inngangen, men fikk beskjed om at LOT bruker en annen Encalm-lounge, lenger inne i terminalen. Så da dro vi videre, fant den raskt og tok heis opp en etasje. Dette var noe helt annet enn den andre Encalm-loungen, og for så vidt også Air India sin. Dette var en stilfull, pen og rolig lounge, med masse ledige plasser, stort mat- og drikkeutvalg. Kokker og bartendere tok imot bestilliger og ordnet det man måtte ønske. Dessverre var det for tidlig til at noe fristet. Kl 06 nærmet det seg boarding og vi dro mot gate. Ikke lenge etter slapp vi inn i 787-9-maskinen som skulle ta oss til Warszawa. Setene er litt gammeldags med 2-2-2-konfigurasjon i bredden i business. Men den fremre delen var bare halvfull. Vi var de eneste europeerne, ellers var det et ungt par fra USA og noen forretningsreisende indere. Det ble delt ut pledd, madrass og pute, samt amanity-kit og tøfler. Det ble også tilbudt champagne, men før kl 07 var det i tidligste laget for min del. Jeg tok en juice og kanapé. Det ble også delt ut meny og tatt bestilling av forrett og hovedrett til senere. Halvannen time etter avgang startet serveringen. Nå syntes jeg det var langt nok på dag til at jeg kunne ta et glass champagne til tomatsuppen. Tok en spansk rødvin til lamme-kjøttet. Og portvin til ost og kake. Alt smakte meget godt, selv om det var i tidligste laget med et slikt måltid. Etterpå var jeg klar for å legge meg til å sove. Fikk to-tre timer ganske dyp søvn. Da vi passerte Svartehavet ba jeg om et glass polsk vodka. Den ble servert god og kald. Og da vi nærmet oss Polen ble det servert en vegetar-lasagne som jeg tok et glass italiensk rødvin til. Dessverre passet det ikke så godt, da både rett og vin til sammen ble i syrligste laget. Og enda surere ble det med frukt som dessert. Summasumarum vil jeg si at LOT gjør mye bra med businessproduktet sitt. Enkelte av besetningen er skikkelig bra serviceinnstilte, men ene dama, som var noe eldre, var litt mindre hjelpsom. De unge snakket meget bra engelsk, den eldre var ikke så flink med språk. Maten og drikken om bord var stort sett bra, særlig første måltidet smakte utmerket, mens serveringen før landing kunne vært bedre. Det ble også servert snacks i galley under hele turen. Gode karameller Setene på LOT fungerer helt OK, hvis man reiser to sammen, men jeg ville helst unngått dette produktet, hvis jeg reiste alene. Vi hadde kraftig motvind og brukte hele 9 timer på turen. Etter landing dro vi i LOT-loungen og fant etter hvert gullstua helt innerst. Her er gode seter og lite folk i motsetning til i businessloungen, hvor det knapt var en stol å oppdrive. Herfra blir det SAS CRJ900 til København og så samme flytype videre til Stavanger. Tviler på at jeg skriver noe fra de to siste strekningene, så da vil jeg bare takke for følget!
Takk for turen! Finfint reisebrev! Flotte bilder, og masse informasjon om steder hvor jeg ikke har vært (ennå).
Vi ble også henvist til Encalm, og så der hvor det var lang kø og valgte det bort til fordel for Air India sin. Men jeg hadde lagt merke til at det var flere Encalm og gikk dit, men fikk beskjed om at jeg ikke kvalifiserte... Oppfattet det som at det var en First lounge? Jeg argumenterte ikke da vi hadde det greit nok i Air India og det var kort tid til avgang. Men det kan være verdt å merke seg for andre som reiser, at de i Encalm loungen kan finne på å avvise deg på refleks. Jamfør @Lnbre sin erfaring bør man da stå på krava Flott at du sjekket denne @Lnbre , den er absolutt ut til å være noen hakk kvassere enn Air India ja.