I morgen har jeg 4 timer i Frankfurt, ankommer fra Oslo og skal videre til Sofia (gate A68). Det blir kanskje min siste tur via FRA før SAS går ut av Star Alliance. Om mulig, så har jeg lyst å ta en runde gjennom Maple Leaf Lounge, Panorama Lounge og Lufthansa Bistro (aldri besøkt den). Jeg vet at man må gå gjennom ny sikkerhetskontroll for å komme seg tilbake til Schengen fra Maple Leaf Loungen. Men er det mulig å komme seg enten fra Lufthansa Bistro Lounge (Terminal 1 C) til Maple Leaf (Terminal 1 B) eller omvendt uten at man må gå gjennom ny sikkerhetskontroll? Både Bistro og AC loungen er jo Non Schengen.
Vet ikke med C, men det går iallfall buss fra non-schengen B til Z, og fra airside på Z til A er det kun en passkontroll.
Nå har du vel kommet deg til Sofia for lengst, men jeg stakk hodet innom Bistro for å høre om de hadde et toalett forleden (det hadde de ikke). Ser ingen grunn til å bruke tid på den utover kuriositets-poeng.
Takk! Jeg gikk nesten utifra at det ikke er verdt bryet men så er det jo spennende å besøke nye lounger uansett. Likevel: Til slutt ble det bare Panorama Lounge, LH Biz A25 og LH Sen A13. Panorama var utvilsomt best pga. utsikt og design. Maten var best på LH Sen, men ikke med stor margin. LH Biz A25 har Barista, men det er lenge siden jeg har hatt så dårlig cappuccino. Hun som laget den hadde åpenbart ikke kunnskap - ved forsøk klarte hun å sprute melka over gulvet. Ved forsøk nummer to var melka brent. Men omveien til Panorama Lounge er verdt det!
Har vært i FCT et par ganger. Nå som jeg lander fra Oslo og skal videre non schengen (siden det tross alt jo er LH F...) - er det da FCL i A eller B som er best og mest praktisk? Har 3:15 transit, kan gå litt, men orker ikke trave rundt på kilometervis unødvendig. Kanskje greiest å cleare passkontroll først som sist?
Det er to non-Schengen på FRA. Det meste til USA går vel fra Z, mens det meste annet går fra B. Skal du fra Z er A mest praktisk, mens fra B er B åpenbart mest praktisk. Spør du meg er FCT mest praktisk om du fly fra Z, for da er du allerede gjennom passkontroll og ‘ved gate’ når du sitter der inne.
Takk for input. Tror det er Z. Var innom en av loungene en gang på retur, husker ikke hvilken. Men mye bedre utsikt, og mye færre folk. Den gang var det samme servering, leste rykter om at det kanskje ikke er tilfelle lengre? Ser ikke noe behov for å tusle ut til FCT egentlig, da utsikten er begredelig, man må ut, og sannsynligheten er stor for at den er mest crowded. Får teste A da kanskje.
Med avgang fra Z vil du få biltransport fra FCL B. Fra FCL A må du gjennom passkontroll og komme deg til gate for egen maskin.
Ah, men det var jo nyttig info. Ikke at jeg må kjøres, men det er jo praktisk å slippe å tenke på avgang. Har fått boardingpass, det står ikke selve gate-nummer, men det står Z.
Det er kun loungene i Munchen som har egen passkontroll. I Frankfurt ligger FCL A i Schengen og FCL B i non-Schengen.
Flyr osl-fra-Mia med overnatting i Frankfurt. Det stemmer at vi ikke har lounge-tilgang ved ankomst FRA siden flyet vårt går etter kl 05?