Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Neida. Kun ett stopp hver vei: OSL-CPH-FCO-ARN-OSL. Full flex C,C,C,C - 7500 poeng t/r x 4 :)
     
    RoadKing and Insomnia4u like this.
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Skal innrømme at jeg ble litt fristet selv, mandag til tirsdag :-D
     
    Rscott liker dette
  3. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Kan gi en liten oppdatering på Polen. Datteren min kommer fra Budapest til Norge i dag, og sitter i dette øyeblikk i gullstua i Warsawa (MED varmmat og bobler :rolleyes:). Hun kom seg uten problemer gjennom begge steder uten negativ test. De godtok både hennes ungarske og norske koronapass (vaksinestatus enkelt overført til Sysvak denne uken). I innsjekken i BUD visste de til og med at det ikke var nødvendig med innreiseregistrering til Norge f.o.m. i går. I Polen var de om mulig enda mer avslappet til test/pass. LOT har ikke noe krav om negativ test, og det skal holde med koronapass for innreise til Polen.

    De er tydeligvis mer oppdatert på norske regler og forhold nedover i Europa enn enkelte av de som jobber med dette på OSL..

    Jeg tror ganske sikkert du kommer greit inn og ut.
     
    Last edited: 25. juni 2021
    RoadKing, Insomnia4u and vsh like this.
  4. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Her har jeg muligens gått glipp av noe.. Opphørte kravet til innreiseregistrering i går?
     
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, fullvaksinerte trenger ikke lenger registrering eller test ved innreise til Norge f.o.m. i går.

    Corona.png
     
  6. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Takker. Da blir det skjema på undertegnede :)
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er regler for gule regioner? Er der karantene etter 5. juli fra feks København?

    K
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    democomputer liker dette
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Takk.

    Kartet fra reopen.eu har fremdeles gule regioner. Når oppdaterer fhi kartet sitt til å bruke EU sine grenseverdier?

    K
     
  11. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gir muligens en enklere hverdag for reisende, men jeg er litt i tvil. Har prøvd reiseplanleggeren på "reopen Eurpa" og den er for noen land svært komplisert. Hadde reglene vært like ville det vært enklere, men slik jeg leser det er det ikke rett frem. Samtidig så vet jeg om flere som har kjørt Norge-Spania inklusive hotellovernattinger og det er ikke en plass de har blitt spurt om noe som helst dokumentasjon. Grensene nedover er helt åpne....
    https://reopen.europa.eu/en
     
  12. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at det er en liten ting med reglene slik de er nå. Vi har en 17-åring som skal reise alene fra Tyskland (foreløpig rødt). Han er fullvaksinert. Men ifølge https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#hva-gjelder-for-deg er det strengt tatt TO situasjoner han matcher, "Jeg er fullvaksinert" og "Jeg er barn eller mindreårig". Med godvilje så tenker jeg at han faller inn under "Jeg er fullvaksinert", men alle steder det er tvetydighet så kan det sitte noen og tolke det feil på grensa.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om han reiser med EU Digital Covid Certificate eller norsk koronasertifikat er det ikke noen person som skal tolke eller vurdere, appen inneholder og deler gyldig status – med mindre den reisende skal bruke noen spesielle regler i covid-19-forskriften.
     
  15. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Håper noen kan guide meg videre her: på Re-open-kartet til EU så er gul kategori også gjeldende for tilfeller inntil 75 med positive tester på under 1%. Etter det jeg oppfatter blir jo dette et grønt tilfelle nå mtp. innreise til Norge, men resten av de gule kategoriene i Re-open-kartet faller utenfor grønt tilfelle.

    Jeg må vel da sannsynligvis forholde meg til disse tallene? https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/#35_Sweden

    Spent på hvordan denne Sverige-reisen skal gå i august merker jeg, med kun én vaksinedose.
     
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Samtidig sier FHI til vg at listen skal være klar på fredag.

    "– Hva som blir et «grønt land» vil normalt bli offentliggjort hver fredag, og tre i kraft fra midnatt, natt til påfølgende mandag, skriver Othelie Ree Harangen i FHI i en e-post til VG."

    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7KEp29/snart-kan-en-rekke-land-bli-groenne

    K
     
  17. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gjelder om man mellomlander? Må både avreiseland og transittland være grønne?
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alle land har sine egne regler og innreisebestemmelser.

    (tror det er nevnt et par ganger på forumet…*kremt*)

    Du må se hva som gjelder for din rute, transit og destinasjon. Gotta do da work.

    Til Kongeriket vårt så gir mellomlanding i rødt land innreisekarantene (med vanlige unntak) mens f.eks. til Danmark så teller ikke transit i rød region/land.

    Jeg tipper noen land har forskjellige regler for egne borgere og besøkende, at det varierer med hvor du mellomlandet, om du er fullvaksinert, hvilket pass du reiser på, tid i transit, landside/airside only – /ɛt ˈsɛt(ə)rə/.
     
    Last edited: 01. juli 2021
    milehigh and kaiarne like this.
  19. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 02. juli 2021

Del denne siden