Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,284
    Bonuspoeng:
    113
    Åpner for noen kreative routinger til Norge fra øvrige Europa. Så er det bare om kontrollørene på OSL klarer at fange det opp…..
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du vil få spørsmål om hvor du har vært de siste 10 døgnene ved ankomst Norge.

    Så da må du lyve for Politiet, mens de holder passet ditt og ser på sine systemer. Samt kunne følge opp med dokumentasjon på at du kun har vore i Polen eller annet gult/grønt land om de ber om det.
     
  3. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har erfaring med om en person som sitter i karantene etter å ha vært i Polen, kan gå ut av karantene på mandag når Polen blir grønt ?
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For en person som har kommet fra et land som var "rødt", og nå sitter i karantene, bortfaller karantenen fra midnatt når landet går over til å bli "gult". Dette forutsetter selvsagt at du ikke har symptomer på at du er smittet. link

    Dette vil naturligvis også gjelde for fargen grønn: Dersom landet eller området du ankom fra ikke lenger omfattes av karanteneplikt kan du avslutte karantenen.
     
    Last edited: 19. juni 2021
    Maggie and permorten like this.
  5. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,284
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har nylig erfaring med hvor lang tid det tar at få svar på antigen hurtigtest fra dr. Dropin på OSL?
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  7. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hva mener du med «reise fritt»? Land (inkludert grønne) har ulike regler for hva som kreves for innreise. EU sin plan er en anbefaling for medlemslandene å følge.

    Du må fortsatt sjekke opp din reiseplan, land for land.

    EU-kartet bruker regioner. FHI og våre regler forholder seg til land, med unntak av enkelte øyer og øygrupper fra 5. juli. Husk regel for opphold siste 10-døgn ved retur Norge.

    [​IMG]
     
    Last edited: 21. juni 2021
    paron and Insomnia4u like this.
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fått ekspress PCR på under 60 minutter, så hurtigtesten burde være veldig mye raskere - om det ikke er kø..
     
    Schlandy and Insomnia4u like this.
  10. vanillacoke

    vanillacoke Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Er det dette forsikringsselskap og bruker da?
     
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,629
    Bonuspoeng:
    183
    Forsikringselskapene har hele tiden sagt forsikringen er gyldig i land som er definert grønne/gule av norske myndigheter,

    I det siste har flere og flere selskaper også gitt gyldig forsikring i røde land i EU/Schengen området.

    I disse tider kan det være lurt å ta en ekstra avsjekk med ditt forsikringselskap, uansett hvor du skal :)
     
    Edvard and Maggie like this.
  12. vanillacoke

    vanillacoke Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Nå er jo nesten hele Europa rødt i følge fhi, og gjensidige dekker ikke avbestilling med mindre landet er gult/grønt når man bestiller, så får avvente litt
     
    Lars J liker dette
  13. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Reiserådene gjelder til og med 5. juli. Inntil da tror jeg det er lurt sjekke nøye med sitt forsikringsselskap før eventuelle reise.
    Om Norge gjør som de har antydet og går over på EU sitt kart fra 6. juli vil dette kunne være en enorm lettelse for reisende mellom grønne land. Jeg krysser fingrene for at dette skjer :)
    https://reopen.europa.eu/en
     
    vanillacoke and Lars J like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,629
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan fungerer dette i praksis egentlig, si man bor i ett grønt område i Norge, men flyr ut av landet fra en region som er oransje.

    Eller man bor i ett oransje område, men flyr ut av landet fra en flyplass i ett grønt område.

    I hvilke tilfeller må man da fremvise koronapass? Det er vel ganske vanskelig for grensekontrollør i landet du skal til og vite hvor du har oppholdt deg innenlands i Norge?
     
    Skarven and Edvard like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du må følge reglene til det landet du skal til.

    Noen har hvor du flyr fra, noen hvor du bor eller har pass utstedt, noen hvor du har oppholdt deg siste 10/14 dager, noen "where you are coming from", noen har kun regler for hele land og noen tar med regioner. Transit er normalt med og må vurderes. "Fri ferdsel" mellom to grønne land uten noen krav/restriksjoner/test er en teori foreløpig.

    Tipper det blir tydeligere utover sommeren.
     
    Skarven, kaiarne and Lars J like this.
  17. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,440
    Likes mottatt:
    3,266
    Bonuspoeng:
    113
    Mangler ca 35000 poeng for å beholde diamant denne perioden, og vurderer en MR til Italia fra søndag til mandag som gir 30.000 poeng for ca 10.000 kr.

    Reglene er ganske klare:
    "For å kunne reise inn i Italia må et Digital Passenger Locator Form fylles ut. I tillegg må man kunne vise fram EU Covid-19 Certificate."

    Noen (Edvard?) som vet om de godtar EU-fanen som kom i dag, eller må vi vente til 5. juli når Norge offisielt kobles opp mot systemet? Er fullvaksinert.
     
  18. vsh

    vsh Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Forstår jeg det riktig at jeg i skrivende stund kan dra til Polen og komme tilbake igjen uten karantene? Er fullvaksinert og vil bare bort en ukes tid.

    På FHIs kart er landet grønt.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det må da være litt av en melkerute, få høre!
     
  20. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager å si det, men jeg vurderer bilferie i Europa i sommer :eek: Vi er ikke vaksinert og er noe skeptisk til hvordan det blir på flyplassene i sommer med kø, forsinkelser osv.
    Slik jeg leser EU sin anbefaling for bruk av sertifikat ordningen likestilles testing med vaksine eller gjennomgått covid-19. I tillegg tolker jeg ordningen som at det ikke er nødvendig med grønt sertifikat dersom du beveger deg mellom grønne land. Min tolkning da er at vi kan sette oss i bilen og kjøre mellom grønne land i hele Europa uten test med mindre fargene skifter fra grønt. Eneste problemet er når vi kommer hjem og da vi muligens må i hjemme karantene pga. at vi ikke er vaksinert.

    Er jeg på villspor eller er det slik?

    Muligens vi kjører innom Frankfurt og tar oss en tur derfra...

    Dagens kart:
    upload_2021-6-25_10-27-29.png
     
    watchaddicted, milehigh and Maggie like this.

Del denne siden