Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Her må det snart komme endringer hvis det skal være mulig å ta disse reiserådene seriøst.

Såvidt jeg husker så ble land utenfor EU klassifisert som tredje land fordi man mente dataene ikke var gode nok. Jeg tror UK leverer like troverdige data selv om de er ute av Unionen.
    Så er det jo litt ironisk at UK faktisk ser ut til å kunne bli det første landet i Europa som havner under denne 25 grensa..

Noterer meg også at danskene åpner mye mer opp nå.

HELE VERDEN: Fra lørdag den 1. maj 2021 vil det blive muligt for dig, som er færdigvaccineret (to uger efter sidste stik) eller tidligere smittet at rejse til orange lande og regioner i hele verden uden at skulle testes eller i isolation, når du kommer tilbage til Danmark. Det samme gælder færdigvaccineredes medrejsende børn under 18 år, i det større børn dog vil skulle testes efter hjemkomst. Som færdigvaccineret eller tidligere smittet skal du heller ikke fremvise en negativ COVID-19 test inden du stiger ombord på et fly til Danmark fra gule eller orange lande

I praksis alle land i verden utenom India, Brasil og ett par andre Screenshot_20210501-074418.jpg

Last edited: 01. mai 2021
    Earl, Skarven, Flyrlavt and 4 others like this.
  2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant! Om dette funker for Danmark så følger jo kanskje Norge etter.

furlong liker dette
  3. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Det tror jeg er helt utopisk. Nakkestad har jo nylig vært ute og sagt at det er «flere år» til vi kan krysse grenser som tidligere. Det er veldig provoserende, men jeg kan godt se for meg at Norge forblir en ekstremversjon i Europa og verden og krever karantenehotell både for vaksinerte og de med negative prøver i svært lang tid.

Det er dessverre ingen faglig og liten politisk vilje til å åpne grensene. Og folk flest bryr seg jo ikke, de er fornøyd med campingferie til Lofoten. :mad:

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Når man ser på praksis og uttalte planer, så er det ikke å stikke under en stol at vi er nærmere Australia enn Europa når det gjelder grensepolitikk om dagen.

Men nå skal vi ikke ta alt Nakstad sier i media som god fisk, han har jo bevisst eller ubevisst vært en "løs kanon på dekk", ikke mange uker siden han ble sitert på at det er måtte være under 200 daglig smittet før vi kunne tenke på noen gjenåpning. Noe som fort ble avfeid av myndighetene.

Jeg håper og tror det han mente er at reiser fra utsatte områder vil kreve test/karantene f.eks i dag er dette land som India og Brasil.
    Dette kan jeg fint leve med.

Men om vi fortsatt skal holde på slik som vi gjør nå, selv etter at vi har vaksinert store deler av befolkningen, samtidig som det er god kontroll på smitte, og det samme er status for landet vi reiser til/fra så mener jeg dette føre var prinsippet er gått for langt.

5. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis grensene forblir stengt i "flere år", så kan man si farvel til reiselivsbransjen som vi kjenner den

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,200
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forskjell på *stengt* og manglende mulighet til å krysse grensen som tidligere.

7. furlong

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Sant nok det, men den lille forskjellen som du påpeker vil på ingen måte redde luftfarten

8. holmen

Likes mottatt:
    64,200
    Bonuspoeng:
    293
    Det at man må vise bevis på at man er vaksinert kan da ikke være så veldig vanskelig?

9. furlong

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror vi snakker rundt hverandre. Kommentaren min gjaldt om Norge holder på kravet om karantenehotell til langt ut i det blå.

Åpnes grensen ved hjelp av ett vaksinasjonspass, så stiller saken seg selvfølgelig anderledes.

10. holmen

Likes mottatt:
    64,200
    Bonuspoeng:
    293
    Og hvis man ikke er så vanskelig, så kan det hende at det er akkurat det Nakstad mener?

11. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    14,077
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo allerede stilt spørsmål ved det juridiske grunnlaget for karantenehotell, og alle eventuelle saker er blitt henlagt før de er prøvd i retten. Kan umulig tenke meg at det er noe juridisk grunnlag for å kreve karantenehotell for fullvaksinerte, i hvert fall hvis de ikke kommer fra steder som sliter slik som India og Brasil nå.

Lars J and furlong like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,714
    Bonuspoeng:
    293
    Artige akademiske diskusjoner...
    Jeg vil være fullvaksinert om 4 uker og tenker at minimum UDs reiseråd vil være styrende for mine utenlandsreiser i 2021.

Jeg har ingen reell tro på at jeg kommer til å kunne ha utenlandsferie i 2021, hverken i Europa eller resten av verden.

I mitt hode er grunnen ganske enkel, hvis vi ser på @Edvard sitt kart i post #133 så er det tydelig for meg at vi gjør mye riktig med restriksjonene her i landet og det tror jeg våre myndigheter vil fortsette med.

Noen er selvsagt bedre enn oss, men det er ikke mange.

holmen liker dette
  13. furlong

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Det spørs jo helt hvordan vaksinene virker på eventuelle mutanter. Med et Europa som sannsynligvis kommer til å være fullvaksinert til høsten, så skjønner jeg ikke helt hvorfor noen skulle tro at vi ikke skulle kunne reise karantenefritt.

EndreD and Storbaba like this.
  14. furlong

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    ?

15. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan mutantene utvikler seg videre har nok mye å si her, det hjelper jo ikke om en person med pfizer blir smittet, men ikke syk om han deretter smitter en person med moderna som ender opp med å bli veldig syk...

Jeg syns uansett det blir spennende å følge med på hvordan det går med Danmark nå. Om dette viser seg å være en god plan så er det jo ikke urealistisk at Norge prøver på noe lignende, selv om det mest sannsynlig ikke blir i nærmeste fremtid.

Eddie47 and EndreD like this.
  16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,279
    Bonuspoeng:
    183
  17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,910
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig å følge UDs reiseråd, og reise utenlands på ferie. Færøyene, Grønland og deler av Finland er innenfor sier UD.

Eddie47, Lars J and furlong like this.
  18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Norge har vel kanskje ikke så mye valg etterhvert?

Americans who have been fully vaccinated against Covid-19 will be able to visit the EU this summer, president of the European Commission Ursula von der Leyen has vowed.
    “The Americans, as far as I can see, use European Medicines Agency-approved vaccines,” von der Leyen told The New York Times.
    “This will enable free movement and the travel to the European Union.
    “Because one thing is clear: the 27 member states will accept, unconditionally, all those who are vaccinated with vaccines approved by the EMA”, Von der Leyen said.

Snakkes riktignok om her EU, men vil tror at det også vil gjelde EØS landene.

Last edited: 02. mai 2021
    EndreD, anders8, Flyrlavt and 2 others like this.
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer du noen av de destinasjonene uten å mellomlande i rødt land?

Landeveien til Finland fra Troms og Finnmark ser ut som eneste rute.

Eddie47 liker dette
  20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,910
    Bonuspoeng:
    293
    Det opplyser ikke UD noe om.

Del denne siden