Norwegian og Go2SKY - Hendelse i Kristiansand

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 06. des 2016.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    3200 likes på den FB posten! Kunne ikke se noe svar fra DY enda.
     
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,896
    Likes mottatt:
    12,824
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var en særdeles godt fortalt aldeles forferdelig opplevelse. Medfølelse, medfølelse, medfølelse. Og med den humoristiske rosinen helt til slutt: Betalt ekstra for FT!!
     
    milehigh liker dette
  3. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    2016-12-07_11-03-21.png

    Tolinjers svaret til Norwegian!
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan nesten ikke se for meg noe svar på dette som vil føre til noe annet enn enda mer oppstyr..

    Her er det nok bare å være fullstendig nøytral..
     
    OttoL liker dette
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Havarikommisjonens forundersøkelse: https://www.aibn.no/Om-oss/Nyhetsar...nt-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1

    --

    LN-NII var et par timer forsinket. Grunnet dårlig vær på destinasjonen Gardermoen, var det innført slottid slik at den aktuelle flygingen (NAX277) hadde blitt tildelt et spesifikt klokkeslett for avgang Kjevik.

    Flyet var klar for avgang ca. fem minutter før tildelt klokkeslett. Da det ikke var annen trafikk, ble flyet klarert til å vente i avgangsposisjon ute på rullebanen. Ferdsskriverdata viser at flyets parkeringsbrems ble satt på. Siden flyet skulle vente i flere minutter var dette et naturlig valg. Da NAX277 noe senere ble klarert for avgang, motorkraften økt, stod parkeringsbremsen fortsatt på og dette førte til at «Take-off configuration warning» kom på i cockpit.

    Ved en feiltakelse stoppet styrmannen da begge motorene. Det førte til at de fleste strømavhengige systemene ble borte, og at flyet gikk over på batteridrift. Det var mørkt ute og de to flygelederne i tårnet observerte at flyet ble mørklagt, men at utvendig nød-belysning kom på. I media har det blitt hevdet at flyet rullet ca. 230 meter. Ferdskriveren viser at flyet beveget seg kun ca. 20 meter.

    For å få startet motorene, måtte besetningen først starte flyets hjelpemotor (APU), samt slå av aircondition- og kabintrykksystemene. Etter noe tid var begge motorene startet og flyets navigasjonssystemer tilbake i drift. Tildelt avgangstidspunkt var da passert. Flyet stod fortsatt foran terskelen på rullebanen og det var derfor ikke behov for å utføre nye flyytelsesberegninger med hensyn til avgangsdistanse og stigning. Flygerne annonserte ikke at kabinbesetningen skulle innta sine seter, og avgangen ble påbegynt før kabinbesetningen satt fastspent.

    Etter avgang begynte stigning mot flygenivå 330 (om lag 33 000 ft). Da flyet passerte flygenivå 140 (14 000 ft), kom det varsel i cockpit om feil med kabintrykket («Cabin altitude warning»). Det viste seg at kabintrykksystemet ikke hadde blitt satt på. Flyet ble flatet ut i flygenivå 150 (15 000 ft) og kabintrykksystemet ble satt på, men ikke på en slik måte at normalt kabintrykk raskt ble gjenvunnet. Lydvarsel for lavt kabintrykk fortsatte i fem minutter. Lufttrafikktjenesten stusset over at NAX277 ikke steg til klarert høyde og tok kontakt med besetningen. Flygerne fortalte at de hadde et teknisk problem og ønsket å fortsette i flygenivå 150. Lufttrafikktjenesten spurte om de ønsket prioritet for landing på Gardermoen, noe flygerne avslo.

    Kabinbesetningen hørte det kontinuerlige lydvarselet i cockpit og merket samtidig at kabintrykket ikke var normalt. Kabinsjefen prøvde å kontakte flygerne via flyets telefonsystem. Siden systemet i en Boeing 737 prioriterer lydvarsler framfor kommunikasjon på telefonsystemet fikk ikke kabinen kontakt med flygerne. Kabinsjefen var bekymret for hva som pågikk og benyttet en nød-kode for å låse seg inn i cockpit. Da kabinsjefen kom inn i cockpit skal vedkommende, grunnet språkproblem, ikke ha fått noen god forklaring på det som hadde skjedd. Kabinbesetningen valgte på eget initiativ å benytte oksygenmaske.

    Ferdskriver-, radardata og opptak av radiokommunikasjon tyder på at videre flyging og landing på Gardermoen forløp uten ytterligere problemer. Etter landingen på Gardermoen forlot kabinbesetningen flyet.

    Fartøysjef hadde 14 862 flytimer totalt, hvorav 12 803 timer på Boeing 737. Styrmannen hadde 821 flytimer totalt, hvorav 445 timer på Boeing 737.
     
    Eddie47 and Are like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kort og godt et par uheldige omstendigheter, og grunnet språkproblemer ble dette langt langt mer ubehagelig for alle enn det burde vært...
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Forebyggende oppfordring - Vi ber om at videre diskusjon holdes saklig og respektfull. :)
     
    mathiasfe, MadsVaHa, OttoL and 2 others like this.
  8. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Tenkte på de to ulykkene selv da jeg leste rapporten. Ganske skummel situasjon.
     
  9. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Synes det begynte å bli vel mange hull i sveitserosten her, heldigvis ikke mange nok til at det gikk galt.
     
  10. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Et års tid med venting, men idag dukket det opp 10 400 kroner på konto... :)

    Om fler skulle ha befunnet seg på den flighten sender jeg gjerne over kopi.




    Vedrørende DY7002 fra New York til Oslo 24. januar 2016 for 2

    passasjerer.

    Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og har kommet frem til

    at vi vil imøtekomme kravet om kompensasjon pålydende 600 EUR per

    person, totalt 1200 EUR.

    Vi ber klager om å sende oss følgende bankinformasjon: Fult navn,

    postadresse, IBAN og BIC/SWIFT.

    Vi ber også om at fullmakt signeres av xxx.

    Dette må sendes til [email protected], markert med AWS /

    6RTS7X i emnefeltet.

    Saken ferdigstilles når all nødvendig informasjon er mottatt.

    Med vennlig hilsen,

    Adriana Sojda

    Advisor, Customer Relations

    Norwegian Air Shuttle ASA
     
    tommy777 and RoadKing like this.

Del denne siden