Norwegian og Go2SKY - Hendelse i Kristiansand

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 06. des 2016.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    https://t.co/FEaImpOr1y (Avherald)

    I kjent Norwegian-stil vil vel dette bli feid under teppet..
     
    braathens safe liker dette
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Bjørn-Kjos.jpg

    Jeg kunne ikke dy meg ...

    Men fra spøk til alvor: Hvis dette stemmer, er det grunn nok til å holde seg langt unna Norwegian. Er de pålagt å melde dette inn til Luftfartstilsynet?
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Er iallfall god grun til å holde seg langt unna Go2sky (LN-NII).
     
    thecoldfish and braathens safe like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo ikke mulig å finne ut av om det er Go2Sky som flyr eller ikke når man skal bestille.
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ja der sier du noe. Tok en rask kikk og ser at "operated by" er tatt vekk
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Så kan de jo rokke om på fly etter du har booket..
     
    OttoL liker dette
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje bra... Dette er definitivt en god grunn til å holde seg unna.
     
    braathens safe liker dette
  8. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Gleder meg plutselig ikke fullt så mye til Norwegian tur til Praha i morgen..... :O
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet ikke hva som gjør meg mest urolig her, det at go2sky/Norwegian får dure på som de gjør med eller den åpenbare udugeligheten hos luftfartstilsynet. De hadde ikke hørt om hendelsen fordi de var på koseseminar et eller annet sted hvor de spiste høye biffer og drakk de herrrrligste drinker. Sikkerthet? Ja det tar vi etter at biffen er fortært.

    Jeg har lenge følt at kritikken mot Norwegian har vært skudd fra hoften, men det her er ikke bra. Og det som verre er, luftfarttilsynet får ikke ut fingern i det hele tatt. Vi skal ikke langt tilbake for å finne eksempler på udugelighet hos det tilsynet..
     
    Last edited: 06. des 2016
    NoLimit and Scandipendler like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    http://www.aftenposten.no/okonomi/P...n-pa-Norwegian-avgang-610577b.html#xtor=RSS-3

    Jeg synes det faktisk er mer skremmende at det eneste disse fjøsnissene i tilsynet gjør er å fraskrive seg ansvar.
     
    milehigh liker dette
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ganske betenkelig når en regulær ruteflygning mellom to norske byer ikke faller inn under den norske stats myndighetsområde. o_O
     
    Last edited: 06. des 2016
    wilhelm, milehigh, Nanping and 2 others like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Galehus. Trodde ikke det var så sprøtt i luftfarten. Har jo delvis forsvart Norwegian, men nå begynner jeg å bli skeptisk
     
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    I kjent stil? Hva er det du sikter til? Jeg tror alle selskaper i Norge har litt å svare for når det gjelder rapportering til myndighetene samt å ha orden på ting. Se bare på Widerøe i flere saker, en som var meter unna 100% fatalt kræsj som ikke ble rapportert på år, samt SAS som har vist gjentakende slendrian på vedlikehold

    Penga rår, dessverre.

    Dog har Norwegian i dag terminert samarbeidet med Go2sky og du vil ikke finne dem ombord i nesen på Norwegian sine fly
     
    Islending, Baldrick, milehigh and 2 others like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Godt er det
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hoppe av flighten etter boarding
    I forbindelse med Norwegian-saken kom jeg på en ting.

    Har en passasjer lov til å forlate flyet (ikke reise) etter ombordstigning men før boarding completed? Er det noen regler rundt dette?

    Ved to anledninger har jeg gått av flyet på interkontinentale flyvninger, grunnet endring i planer og uten innsjekket bagasje.

    Den ene gangen i Frankfurt ble det stor-baluba; crew supernervøse, security ville ha debrief, jeg følte meg dust og flyet (LH) ble noen minutter forsinket.

    Det å offloade en passasjer 10 minutter før avgang er vel cirka det samme som å legge til en sent innkommende PAX på manifestet. Forstår at det er uvanlig og ikke ønsket, men finnes det bestemmelser?
     
    Last edited: 07. des 2016
    milehigh and kaijoar like this.
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Og det kommer frem mer i denne forbindelse: https://www.facebook.com/flynorwegian/posts/10157766110880702

    Hei Norwegian!
    Min samboer sendte inn en klage for å få det vi har krav på av refusjon, noe dere har avslått. Nå har de faktiske hendelsene rundt hvorfor vår flight ble avlyst dukket opp i media og her kan dere lese om hva som skjedde med flyet på vei til Gardermoen:
    http://www.nettavisen.no/…/--kabinansatte-g…/3423290276.html
    http://luftfart.media/…/kabinbesetningen-romte-norwegian-f…/
    http://www.hangar.no/norwegian-fly-avbrot-avgang-kabinpers…/
    Dere visste nok utmerket godt om den ganske stygge saken, men valgte likevel å ikke gi oss det vi har krav på, det jeg lurer på er om dere ønsker å gjøre om deres tidligere avgjørelse eller ikke?
    La meg utbrodere saken noe:
    For å feire bursdagen til min mor på snart 75år og min kjæreste så skulle vi ta en liten helg i Amsterdam. Flyet skulle gå fredag 4 November klokken 19:05 og vi var ute i veldig god tid.
    Vi fikk først meldingen om at flyet var i rute, men det endret seg raskt og det ble utsettelse på utsettelse som gjenspeiles i de mange tekstmeldingene som jeg mottok. Litt interessant at vi ble opplyst ved gate og via tekstmelding at det var grunnet snøværet, det virket noe rart da det tydeligvis ikke var et problem for alle de andre flyene på Gardermoen. Jeg var inne på tanken om at det kanskje kunne være grunnet lokale værforhold rundt gaten, men det så ut til å være like mye/lite snø på ved de andre gatene også. Nå ble jo gatene byttet flere ganger og jeg må innrømme at jeg ikke kontinuerlig vektet værforholdene mellom alle gatene, men at det ekstremt lokale været skulle mystisk sett følge etter vår flight ser jeg på som noget usannsynlig. Mulig jeg får ta en telefon til Kristen Gislefoss og dobbeltsjekke.
    Ganske sent så ankom flyet gaten, antar at den forsinkede ankomsten til OSL må ha vært grunnet kolonnekjøring fra Kjevik (som var flyplassen det tok av fra). Er ganske tøffe stigninger og fjell mellom Kristiansand og Gardermoen, så det tok vel litt tid før Viking fikk ryddet opp alle de andre flyene som har kjørt ut i grøfta, før de kunne slippe forbi dere som hadde byttet til piggdekk/piggvinger (kjenner ikke så godt til flysjargongen, beklager dette). Det at motorene på flyet STOPPET på tarmac på Kjevik grunnet pilotfeil av innleide Slovakiske piloter fra go2sky, samt at når det først tok av så viste det seg at det mistet kabintrykk slik at det måtte flys lavt inn til Oslo, det kan vel UMULIG å ha noe med saken å gjøre, nei, det var nok han polske piloten fra Wizzair som tok av før dere som hadde glemt å spenne på kjetting på turbopropen og dermed skapte litt trafikalt kaos. Det er bedre å holde seg til den veldig, veldig tynne unnskyldningen angående "været" da det vil få en mye bedre økonomisk utgang for dere, for været kan dere jo ikke noe for. Ser den as! Hadde nok gjort det samme sjæl. Nå skal dere få et gratis tips av meg! Hvis det på avgangstavlen på OSL ikke lyser "DELAYED" på de fleste andre avgangene, samt at det er ganske enkelt å tracke flyet vi skulle få via f.eks. Flightradar, så ja, da ville jeg nok heller droppet å skylde på været, men jeg liker deres "gambling-spirit", er friskt pust om ikke annet!
    Jeg har forståelse for at når man først har startet på en historie basert på løgn så kan det virke som en beste løsningen der og da ved å bare fortsette å gjenta dette. Mange har forsøkt dette før dere, noen har klart det bra (her kan dere hente inspirasjon fra f.eks. OJ Simpson), andre har klart det mindre bra. Når dere helt på tampen av kvelden rundt 23:30 til slutt må innrømme at det faktisk var teknisk svikt og ikke snø, og så kansellerer flyet, vel, da sitter dere igjen og burde være like flaue som Bill Clinton sikkert var på midten av 90-tallet, da det ble avslørt at selv om han hardnakket påstod en ting (slik som dere med "været") så viste det seg at han hadde misforstått hvilke lepper man skal bruke på sigaren. Lett å bomme på noe sånt sier nå jeg. PS! Lurt å ikke nevne det med pilotfeil/teknisk svikt i tekstmeldingene, det er mye enklere å bortforklare muntlige beskjeder som ble gitt fra gaten.
    Etter da seks timer på OSL så ble det sagt (ikke over høyttaleren, men bare muntlig til de som stod nærme nok skranken) at flyet var blitt kansellert og vi skulle ta buss 22 fra platform 33 til Thon Hotell. Her skal dere få et par ekstra tips fra meg:
    a) Siden dere virker som at dere er flinke til å sende tekstmeldinger ved forsinkelser så ville jeg definitivt klinket til med å sende ut tekstmelding når flyet faktisk blir kansellert, mange vil kanskje si at det er viktigere å få vite at flyet ikke går, enn at det har blitt forsinket. Har dog ikke satt SSB for å bekrefte akkurat det, men det er nå min generelle oppfatning.
    b) Når dere da skal sette opp nytt fly dagen etterpå og sier over høyttaleranlegget ved bagasjebåndet, at flyet skal gå 10:00 dagen etterpå, vel for en person som har blitt utsatt for en del forsinkelser, så er det litt surt å overhøre en tilfeldig passasjer nevne at kunde"service" hos Norwegian hadde sagt at det skulle gå klokken 11:00, ikke 10.00. Forsåvidt imponerende at dere klarte å overraske meg med en ny forsinkelse allerede før vi hadde kommet oss på shuttlebussen.
    c) Apropos shuttlebussen: når dere opplyser om hvilken plattform shuttlebussen skal gå fra så kan det være kjekt å holde tungen rett i munnen, men jeg kan forstå at det er lett å blande platform 33 og platform 7 (er jo nesten det samme). Er bare litt kjipt å stå ute i kulden på platform 33 og se at bussen stopper på platform 7 (som da er helt på andre enden). Jaja, det ga oss i hvert fall mulighet til å bli enda bedre kjent med bussplattformene på Gardermoen sent en fredagskveld.
    d) Som en ivrig reiser er jeg ganske så glad i sightseeing, men å få et kvarter på en stappfull shuttlebuss frem til hotellet rundt midnatt var kanskje ikke den beste måten å oppleve Ullensaker på. For min del var det nok ikke turens "høydare" å få se Plantasjen og McDonalds Jessheim "by night", det står heller ikke nevnt på Tripadvisor under "Things to do in Jessheim": https://www.tripadvisor.com/Attractions-g1096313-Activities… ei heller på visitjessheim.no, men ta det med ro, jeg skal spille inn dette til kommunen og Innovasjon Norge for dere, jeg vil heller at dere skal bruke tiden deres på andre ting, slik som f.eks. kundeservice.
    Hastigheten i køen til innsjekk på hotellet kan best beskrives som å ri på en skildpadde som tre år tidligere hadde dødd av utmattelse. Nuvel! Tilslutt, arrivé hotellrommet! Digg å få et rom på bakkeplan når de starter å brøyte 1 cm utenfor på gårdsplassen 04:00, hey, det var jo ikke slik at vi på noen måte var slitne, så det kom som et friskt pust, uansett var det jo snart frokost, så kunne jo nesten bare stå opp først som sist. Skal sies at Mr Lee-nudlene som vi fikk da vi sjekket inn smakte aldeles fortreffelig, mon tro om Hellstrøm har vært inne i bildet der.
    e) Når da flyet har blitt forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, kansellert, så opplyst om feil tid for når flyet skulle gå dagen derpå (her hadde det også vært kjekt med en tekstmelding), vel, tror dere da at den kuleste meldingen å bli møtt med da Gardermoen er da at selv DET NYE flyet faktisk ble forsinket, da tror dere feil.
    f) Selv om det er kjekt å tenke helhetlig i businessammenheng og fokusere på at kundene får en konsekvent opplevelse hver gang man er ute på reise, så ville nok jeg ha brutt med det der "forsinkelseskjøret". Jeg kan ihvertfall skrive under på at når flyet på vei hjem fra Amsterdam OGSÅ var forsinket så begynte jeg å lure på om jeg var blitt med på tidenes dårligste skjult kamera-sketsj jeg har sett. Det var ingen sketsj.
    g) Når vi da sender inn klage på dette og begrunner det med allerede etablert presedens for problemer med teknisk svikt så kan det være lurt å ikke avvise dette når det finnes vel sjeldent en mer innlysende sak hvor kravene i henhold til EU forordning 261/2004 står. Det er også det første som er linket til hos https://fly.transportklagenemnda.no/ se gjerne også lovdata hvis det fortsatt skulle være usikkerhet rundt dette: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141
    h) Når dere da avviser kravet med begrunnelse om at det ikke var teknisk svikt, vel hva enn dere måtte finne på, ikke send det skriftlig til oss at flyet ble innstilt grunnet teknisk svikt, men etter inspeksjon så viste det seg å ikke være noen teknisk svikt i det hele tatt! Hallo, slik informasjon skriver man så klart i notatfeltet til SAKSBEHANDLER i saken ikke til SLUTTBRUKER og så oppfordrer til å klage det inn til flytransportklagenemda. Vel hvis vi skal dra paralleller til mine tidligere eksempler med da OJ Simpson som kom seg unna med en god skrøne, så blir det som at han skulle ha sagt i retten at "neinei, jeg knivstakk henne ikke i magen, det var i ryggen, så det kan jo UMULIG ha vært meg!".
    j) Ooops, glemte det siste og viktigste tipset! Når vi da gjør som vi får beskjed om (å klage til flytransportnemda), men tenker at vi kan i det minste gi dere en sjanse til å gjøre opp uten å måtte lage et oppstyr så ville jeg nok heller istedenfor å svare ganske frekt på vår henvendelse heller ha sett på saken en gang til, innsett at der er så mange hull i historien at "OK, vi får vel heller forsøke å utvise litt kundeservice og faktisk gi dem det de har krav på og som de kommer til å få uansett, da redder vi i det minste litt ansikt og får fornøyde kunder".
    Vil også si at jeg er 100% enige med besetningens valg om å forlate flyet. Har ellers også bare gode erfaringer med de som jobber ombord på flyene deres, så deres ansatte ombord synes jeg virkelig at fortjener ros.
    PS! Litt humoristisk at jeg for en gangs skyld hadde kjøpt fast track på Gardermoen, det var penger godt brukt.
     
    grisefod, Olelink, Shyneno and 14 others like this.
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Fabelaktig. Hva lød svaret?
     
  18. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Det er forsinket.
     
    Peter, ArthurDent, grisefod and 7 others like this.
  19. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    Utrolig bra skrevet, her er humor, fakta, kjeft og hele pakka samla i et.
    Gleder meg til å lese to-linjers svaret fra Norwegian...

    "vi beklager din opplevelse, her (link) kan du sende oss en klage".

    Tore
     
    Blaa and anders82 like this.
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke under noen som helst omstendighet skrev jeg at dette var enestående hendelse for Norwegian. "I kjent stil" er hvordan kritikk blir håndtert i media. Det du bringer opp i resten av avsnittet er mer et fundamentalt problem, enn en diskusjon om hvem som har flest svin på skogen. Jeg har ingen formening om akkurat den saken.
     

Del denne siden