Oppgraderinger på auksjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RedLine, 16. april 2016.

1. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Har en reise til BKK neste måned. Bud fra ECO til BIZ ligger på 8500 kr eller 40000 poeng. Er ikke kronesummen veldig høy? Tenkte å prøve å ta denne på cash hvis den var et par tusen lavere, har vært det på tidligere reiser. Har noen erfaring med at den settes ned nærmere avreise eller er dette nye priser? Biz er ikke halvfull engang ser jeg på awardfares.

2. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde et bud i "gammel pris(5000 poeng)" på flighten min fra CPH til ZRH imorgen tidlig, som gikk gjennom på morgenen idag. Iflg setekartet var det kun 7 pax utenom i C.

obay, democomputer and petrate like this.
  3. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd at priser går opp og ned. En annen ting jeg har observert er at oppgraderingsprisen kan være lav på flighter utsolgt i C, muligens for å skape interesse.

mrtrond liker dette
  4. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter på SK601 på oppgradert billett, ikke lastet frokost til meg. Så fikk en stusselig ostebaguett. Fikk også beklagelse av pursher og beskjed om å ta kintakt med kundeservice i ettertid.

Cumulus and NoLimit like this.
  5. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Da vant jeg oppgradering på hjemturen også. Spennende å se om jeg får måltid denne gang

haifinn liker dette
  6. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor finner man poengopptjening for oppgraderinger for penger som går gjennom?
    I hvilkårene står det bare at disse varierer per område, men jeg klarer ikke å finne en oversikt på dem i den nye SAS siden.

7. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Nesten nederst på denne siden: Earn and Use Eurobonus Points When You Travel With SAS

8. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
  9. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg fløy CPH-BOS før sommeren, og da var høyeste bud ca 90k poeng ... helt til noen smalt til med 455k poeng eller noe sånt, sekunder før budrunden stengte.

Min teori var at det enten var noen på dødsleiet, som skulle tømme poengkontoen for å få oppgradering på sin siste flytur noensinne, eller noen som tok feil av poeng/kroner, og egentlig skulle by ~40k poeng, men endte opp med å by ~40k kroner, som deretter ble konvertert til en latterlig svimlende høy poengsum.

Den svitsjen mellom NOK og poeng er faktisk overraskende sleip, og jeg la selv inn bud med poeng, bare for å oppleve at da jeg trykket "tilbake" i appen, så var jeg plutselig på budskjemaet med NOK. Hvis man ikke følger med, og legger inn nytt bud, så har man plutselig bydd i kroner.

Kostbar lærepenge i så fall, men fikk hvertfall biz over dammen :p

EndreD, haifinn, Staralliance and 2 others like this.
  10. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Av nysgjerrighet: trekker de pengene fra det kortet man presumptivt har betalt med for billetten? Ellers vil man jo typisk måtte skrive inn kortnummer etc, eller i det minste godkjenne beløpet og da bør det jo blinke noen store røde varsellamper.

11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,235
    Bonuspoeng:
    93
    I det du legger inn budet må du godkjenne med et CC. Som en preautorisasjon.

12. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    SAS kunne melde følgende i etterkant:

"Hej Fleksnes.
    Tak for din besked og for at dele din oplevelse med os.

Jeg beklager, at der ikke var fuld forplejning ombord efter din opgradering. Din feedback er sendt videre til den relevante afdeling, så vi kan tage det med i vores arbejde for at forbedre oplevelsen fremover.

Ønsker dig en rigtig god dag.

With best regards,
    Andreas
    SAS Customer Service
    Priority Customer Service"

Heldigvis kan jeg bidra til å bedre opplevelsen fremover....

EndreD and kongenamundsen like this.
  13. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Budene som vises er for hele reisefølget på samme PNR og inkludert boost. Med andre ord kan det første ha vært to stk med 45.000 uten boost, og det andre for fem personer på 70.000p per pers og EBD-boost.

14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Toppbud vises per passasjer og relativt til din egen boost -- altså hvor høyt bud du må legge inn for å overby vedkommende.

15. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Helt sikker? For det har blitt kommunisert at det er totalbudet for en hel booking....

Logisk sett stemmer det langt bedre enn at enkeltpersoner bruker 400k på oppgradering.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det at beløpet er relativt til egen boost er basert på eksempler på at passasjerer med ulik status ser forskjellig maksbud på samme avgang.

Dersom det er slik at summen inkluderer alle passasjerer ville jeg forventet å se langt høyere beløp oftere, det vil også være direkte villedende med slik flyten er lagt opp. Har dette blitt kommunisert fra SAS?

17. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ville du forventet høyere beløp?

Usikker, men vedkommende som sa det - sa det kom fra SAS. Men skal aldri stole 100% på via via informasjon.

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,650
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke høyere enn 400k poeng, men ville i det minste forventet å se rapporter om beløp i omtrent den størrelsesordenen langt oftere

Noe av forklaringen på høye poengbud er at kontantbud konverteres til poeng med en kurs på ca. 8 norske øre per poeng og vv. avhengig av hva man har valgt i appen. Til sammenligning er tommelfingerregelen på amerikanske forum at en oppgradering til business class er verdt $100 per flytime, slik at bud på +/- $1000 antagelig er nokså dagligdags og vil vises som 100-160k poeng avhengig av egen og budgivers boost.

For de helt spinnville beløpene holder jeg en knapp på at budgiver har bommet på valuta ved innlegging av bud. Jeg opplever f.eks. rett som det er at appen nullstiller seg fra NOK til USD.

Preference liker dette
  19. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    994
    Bonuspoeng:
    93
    I dag 08.11.25:

Strekning: CPH-EWR
    Fra: Premium
    Til: Business
    Minstebud: 25.000
    Bud: 30.000 (medium)
    Status: EBD
    Pax: 2
    Gikk budet gjennom: Ja

Sjekket kontinuerlig mail fra 24 timer før……Humøret sank etter hvert som klokka gikk. Da det var nøyaktig 6 timer igjen til avgang var humøret på bunn og jeg trodde alt håp var ute…..Så kom det melding i appen 5 timer og 45 min før avgang om at budet var vunnet og livet var plutselig lyst og fint og lett å leve! Dessverre får jeg ikke sitte ved siden av min ektefelle, men i stedet får vi begge vindusplass. Kanskje like kjekt det. Virkelig en følelsesmessig berg-og dalbane dette her!!

Lillegutt, EndreD, Spielhaug and 4 others like this.
  20. kongenamundsen

kongenamundsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Vil bare legge til info om folk som oppgraderer/synes det er god bruk av poeng å oppgradere til business. Bakgrunn: Reiser 1 til 2 ganger i året, stortsett til Thailand med SAS. Får poeng med bruk av SAS Mastercard og Trumf.

Onsdag 05.11.25:
    Strekning: CPH-BKK
    Fra: GO
    Til: Business
    Bud: 126.000 (pr pers) alltså 252 000 for 2 perso_O
    Status: EBG
    Pax: 2
    Gikk budet gjennom: Ja

Var rimelig fullt på avgangen, så blei vel budkrig på business-setene, men personen fikk de 2 siste setene(midt-seter) og var happy med poengbruken.
    Forklarte til personen at det ikke var god bruk av poeng, men han hadde vel rundt 500 000 poeng, og har ikke peiling på hva han skal gjøre med dem;) Han kommer vel til å by 250 000 på vei hjem fra premium til biz også..
    Dette innlegg er vel bare en info/bakgunnsinfo i forhold til tidligere poster, og hva enkelte byr på upgrades på avganger med fulle fly.

EndreD, Christian, Spielhaug and 8 others like this.

Del denne siden