Oversikt over hvem som tar Amex.

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Helikopter, 02. juni 2015.

  1. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker på om noen har nevnt det tidligere, men dersom man bestiller noe med levering via UPS som får moms i etterkant så kan man vente litt etter man har mottatt faktura så får man en betalingslink på SMS, der tar de amex :)
     
    Rscott, Vaskehanske, jgroneng and 2 others like this.
  2. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Color Line er særdeles Amex- vennlige
     
    Shyneno and Kaffen like this.
  3. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Skal til å oppgradere uteområdet. Dette er et større prosjekt med kostnadsramme på rundt 300K i Stavanger-området. Må ha noen som kan håndtere dette fra A til Å, både i forhold til papirarbeid/søknad og utførelse. Er kanskje optimistisk å tro at dette kan la seg betale med Amex (evt. MC)? Noen som har erfaringer med denne type jobber og betaling med Amex/MC?
     
  4. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har hatt stor hell med å kreve å betale med Zettle (tidligere kjent som iZettle). Kortterminalen koster 199 en gang. Gebyr er på 1.75% flatt for alle typer kort. Når det er tydeliggjort ved befaring/første kontakt, kan alle entrepenørene levere tilbud og ha dette i bakhodet.
     
    Xaantiam and KRS like this.
  5. Sva11210

    Sva11210 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Fortum appen virker med Amex.
    Men er nok en bug i appen da det kommer en liten MasterCard logo på kortet mitt i appen. Men jeg har ladet med det og jeg blir belastet på amex kortet.

    Ikke testet rfid lading, så mulig det spiller inn.
     
    ChrisTW liker dette
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    For meg er Color Line en garanti for at jeg oppnår CT hvert år, også er det viktig å vite at Rema butikken i Hirtshals også tar Amex, så der kan en handle kjøttet en trenger i frysebagen :cool:
     
    travelislife liker dette
  7. Thurbus

    Thurbus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Betalte akkurat på bidra.no med amex, så om noen er interesserte i å kjøpe reutgivelser av "klassiske" norske album så tar de amex :)
     
    holmen liker dette
  8. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om dekkmann i Bergen tar Amex? (Feks Kokstad?)
     
  9. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Ut ifra hva jeg har oversikt over skal Dekkmann i hele Norge ta Amex.
    Har fungert her på Skøyen i Oslo hvor jeg har vært selv..
     
    joskje liker dette
  10. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    det er ihf en i Trondheim sentrum som ikke tar det
     
  11. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Får man eurobonus poeng når man kjøper for gavekort på Kiwi?

    også lurer jeg på om noen har kjøpt periodebillett hos AtB i Trondheim og betalt med Amex?
     
    Last edited: 23. mars 2022
  12. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    Kan informere om at vi i butikken min Telenorbutikken CC Vest tar AmEx. Så sving innom om du trenger ny mobil eller nytt deksel etc!
     
    Shyneno and kaiarne like this.
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Du får eurobonuspoeng på kjøp av gavekort hvis du betaler med amex, men du får ikke trumf. Du får derimot trumf når du betaler med kiwigavekort hvis du scanner det blå trumfkortet.
     
    freddyen and hifiman like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,907
    Likes mottatt:
    57,564
    Bonuspoeng:
    293
    For dere som har elbil, og er medlem av Elbilforeningen:
    Jeg fikk den nye, blå ladebrikken i posten i dag, og der kan man legge inn Amex som betalingsmiddel.
     
    ChrisTW, Shyneno and Rscott like this.
  15. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man bruke ladebrikken på alle ladestasjoner?
     
  16. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker den vanlige brikken fra Elbilforeningen. Den kan benyttes hos alle, men krever individuell registrering hos hver enkelt før første gangs bruk (koster deg 30 min av livet ditt).

    Den nye brikken krever ikke individuell registrering hos de forskjellige - kun hos Elbilforeningen, men har vesentlig mindre støtte hos ladeoperatørene.

    Det kan umulig være noen enklere måte å lade på en RFID-brikke. Fatter virkelig ikke de som står og knoter med mobilapper, eller krever at ladepunktene skal få støtte for bankkort.

    Fra Elbilforeningen om det nye kortet:

    Den blå ladebrikken kan i første omgang brukes på ladere hos følgende ladeoperatører i Norge:

    • Recharge (tidligere Fortum)
    • Kople
    • Ionity
    • E.ON
    Du får også tilgang til en rekke store ladenettverk i resten av Europa. Dette gir deg tilgang til mer enn 275.000 ladepunkter.

    I tillegg jobber Elbilforeningen for at Mer, Eviny (BKK) og Circle K skal åpne opp sine ladenettverk for Elbilforeningens 100.000 medlemmer.
     
    holmen and mrt like this.
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Takk fornutfyllende svar. Dette høres som noe jeg burde ha de gangene jeg skal lade bilen på tur og ikke orker å koordinere meg til en ladestasjon som verken krever aktivering av lading vha app, brikke eller whatnot ;)
     
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Kredittkort med contactless er tross alt like enkelt som brikke, bortsett fra at du slipper å registrere deg i 100 apper og huske å holde kortinformasjon oppdatert i hver av dem. Klart, akkurat den ble lettere etter at SEB sluttet å sende oss nytt kort en gang i året ;)
     
    kaiarne liker dette
  19. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,276
    Bonuspoeng:
    113
    Er for så vidt enig i at begge deler fungerer kontaktløst, men der stopper likheten. Det finnes tross alt allerede en ferdig implementert løsning for RFID. I mitt hode må det da gi en betydelig merverdi med kredittkort fremfor brikke for å forsvare å rulle ut en helt ny infrastruktur. At du må vedlikeholde betalingsinformasjon hos 6-7 (ikke 100) ladeoperatører med noen års mellomrom ser jeg ikke som et stort problem.

    I tillegg er det greit å kunne la brikken ligge i bilen så alle kan lade ved behov. Om den skulle bli stjålet er tapspotensialet noen hundrelapper. Jeg hadde ikke lagt et kredittkort i bilen for samme formål for å si det sånn ;)
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at brikke har noen fordeler rundt at man kan legge den i bilen eller ha den på nøkkelknippet. Og investeringskostnad er nok hovedgrunnen til at operatørene ikke er så veldig interessert i å installere kortlesere, men det er jo ikke noen grunn til å la vær når nye stasjoner bygges.

    Uansett så er ikke betalingsmetode hovedproblemet med ladestasjonene sånn som det er nå. Det er et større problem at det er vanskelig å sammenligne priser. Både fordi leverandørene har forskjellig prisstruktur og fordi man faktisk må inn i apper eller nettsider for å sjekke pris. Det er greit at prisene er mer stabile enn bensin, men hvor vanskelig er det å plassere et skilt ved ladepunktene? Og/eller gjøre pris lettere tilgjengelig for google maps og tredjepartsapper med oversikt over ladere?

    Edit: Pokker.. nå har jeg rota meg bort i off-topic-land igjen ;) Trodde jeg var i denne tråden
     
    holmen and Rscott like this.

Del denne siden