Oversikt over hvem som tar Amex.

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Helikopter, 02. juni 2015.

1. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    238
    Bonuspoeng:
    43
    Liten gladnyhet for Oslo-folk som kjører Renault eller Volvo, oppdaget i dag at merkeverkstedet Gustavsson & Sønner på Bjølsen tar Amex. Bruker du i dag Bilia så vil jeg sterkt anbefale å bytte siden de er generelt billigere og har høy kompetanse på Volvo.

Trykkern liker dette
  2. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,569
    Bonuspoeng:
    113
    BestDrive Minde i Bergen tok Amex i butikk (ikke på nett). Vet ikke om det gjelder alle, men funket i hvert fall der.

3. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,778
    Bonuspoeng:
    113
    Best-Marine Tønsberg (Avd Barkåker) tar amex i butikk. Litt enklere å handle båtdeler og utstyr lokalt når man kan betale med amex. :)

4. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Har noen brukt Amex i Sør-Korea og Japan?
    Jeg skal snart reise til Busan og deretter Tokyo. Har 10000kr igjen på min bonusgrense på 200000kr med mitt SAS Mastercard, og jeg rekker ikke å oppgradere kortet før jeg reiser nå.

Tenkte å bruke mitt Amex så mye som overhodet mulig på reisen. Heldigvis har jeg SAS Mastercard, dersom Amex ikke godtas.

5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,811
    Bonuspoeng:
    183
    Amex er veldig utbredt i Japan etter min erfaring, taes stort sett overalt de aksepterer kort.

Tips er å alltid ha litt kontanter, da ikke alle steder,spesielt mindre resturanter ikke tar kort

Bri1 and DJViking like this.
  6. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,833
    Bonuspoeng:
    113
    Samme erfaring som over her, veldig få steder som ikke tar Amex.
    Mye bedre enn i Norge.

DJViking liker dette
  7. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    238
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdaget til min store glede at Sol Cigar Co tar Amex.

8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,559
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig dette er allmennkunnskap for amex-gjengen, eller at dette kunne fortjent en egen tråd, men her goes;

Oppdaget plutselig at et brukersted tok ekstra gebyr for bruk av amex. Kortgebyr for forbrukere er generelt ikke lov innen EU, jf finansavtaleloven §2-6.

Men det ser ut som et unntak bla for amex.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/pricing-payments/faq/index_en.htm

"When you pay for something in the EU using your credit or debit card, traders usually cannot charge you an extra fee - also known as "surcharging" - just for using a particular card. This rule applies to card purchases in shops and online, made within your home country or in another EU country.
    However, credit and debit cards issued by three party schemes (such as American Express and Diners Club) and business or corporate credit cards, where your employer is billed instead of you, are not covered by EU rules on payment services, and you can still be charged extra for using these cards."

Sakset fra AI:
    Gebyrer fra Brukerstedperspektiv (Hvorfor du ser gebyrer/ikke kan bruke kortet):

Høye brukerstedsgebyrer: Amex krever høyere gebyrer (rundt 3-4%) fra brukersteder enn Visa/Mastercard, noe som gjør at noen bedrifter, som REMA 1000 (hvis kjøpmannen bestemmer det), kvier seg for å akseptere dem.

Unntatt EU-direktiv: Amex er en treparts kortordning og er unntatt det europeiske PSD2-direktivet som forbyr gebyrer for kredittkortbruk. Dette betyr at det er lovlig for brukersteder å legge på gebyr for Amex.

Noen som har erfaringer/innspill?

9. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,833
    Bonuspoeng:
    113
    Det var litt om det i en annen tråd før jul, her.

milehigh and trygveat like this.
  10. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,559
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden