SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Første jeg gjorde etter at jeg fikk kortet var å kontakte de på chat og spørre om det lå en aktiv kampanje inne (uten å si noe om hvilken så man ikke bare får noen som jatter med...), og da bekreftet de at kampanjen som jeg ble med på. Vil tro det er beste måte å gjøre det på både med verifisering og evt dokumentasjon til senere.

Rapolo and obay like this.
  2. Flygmedvinden

Flygmedvinden Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    For et par uker siden fikk jeg epost fra Amex om at jeg hadde opptjent Companion ticket nummer to i år. På hjemmesiden til SAS ser jeg imidlertid bare en 2-for-1 voucher. Skal begge vises der?

3. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    877
    Bonuspoeng:
    93
    Ja

4. Travelista

Travelista Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3

Jeg har det samme problemet, bare at jeg ikke har fått mail fra Amex om at jeg har opptjent en companion ticket. De hevder imidlertid at de har overført den til SAS

5. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,332
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen premie til den som verver?

6. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    877
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke i Norge.

Berlioz liker dette
  7. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel sånn at norske bedrifter ikke har mulighet til å dytte kredittkortkostnader over på kunde?

Jeg betalte på restaurant i går, og da jeg bipet amex kom det opp melding om at det blir pålagt en tilleggsavgift på kr xxx

Siden jeg ikke ville ta noe diskusjon på stedet, aksepterte jeg bare og fikk kvittering før vi gikk.
    Dette beløpet er ikke ubetydelig.

Har reglene blitt endret så de kan tillate seg dette??
    Jeg tenker å kontakte restauranten for å klage og be om pengene tilbake.
    Noen erfaringer?

Kvitteringens overskrift er "Superb Pay" (bare som en tilleggsopplysning, ikke navnet på restauranten).

8. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,847
    Bonuspoeng:
    113
    Nå skal man alltid dobbeltsjekke det AI kommer med - men her er svaret til Gemini, så du bør nok grave litt mer i dette før du klager, tror jeg..

upload_2025-12-7_16-11-36.png

magnusant liker dette
  9. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke uvanlig dette, Norwegian gjør vel dette også, pluss andre store reiseaktører?

10. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Kunne jo være noen her inne kjenner regelverket bedre enn meg.
    Og google ai sier følgende:
    AI Overview
    upload_2025-12-7_16-55-39.png

Nei, i Norge er det generelt
    ikke lov for brukersteder å legge på et ekstra gebyr når du betaler med kredittkort, i motsetning til enkelte andre land hvor «surcharge» er vanlig. Brukersteder betaler et brukerstedsgebyr til innløser (banken/nettverket) for å akseptere kort, men dette skal dekkes av bedriften, ikke kunden, og vanligvis skal du ikke se det som en separat kostnad ved kassen for vanlige kjøp.
    Hvorfor det er slik i Norge:

• Regulering: Kredittkort-nettverk som Visa og Mastercard har regler som forbyr slike tilleggsgebyrer for forbrukere (særlig innenlands) for å opprettholde en standardisert bruk.
    • Kostnad for bedriften: Bedriften betaler for å kunne akseptere kort, ofte rundt 1,8-2 % av transaksjonen, men de kan ikke velte dette over på deg som kunde via et gebyr.
    Unntak / Hva du kan se gebyrer på:
    • Kontantuttak: Du vil nesten alltid få et gebyr (typisk 1-4 % + en minimumssum) når du tar ut kontanter med kredittkortet, både i Norge og utlandet.
    • Utenlandske transaksjoner: Ved bruk utenfor EU/EØS kan det påløpe gebyrer fra kredittkortselskapet for valutaomregning.
    Kort sagt: Hvis du ser et ekstra "kredittkortgebyr" for et vanlig varekjøp i Norge, er dette sannsynligvis et brudd på kortnettverkets regler.

Attached Files:

11. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke om Norwegian gjør det, vet bare at de legger på gebyr ved bruk av firmakort.

Men aldri opplevd det på restaurant eller i butikk i Norge. Det var helt vanlig i Danmark for snart 20 år siden, men så kom det et regelverk som forhindret butikkene å innkreve dette fra kunde.

12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,662
    Bonuspoeng:
    183
    Amex er ikke underlagt EU-direktivet som setter makspris på interbankgebyrer og samtidig forbyr brukersteder fra å legge kortgebyr på regningen.

magnusant liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,255
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian pleide å gjøre det på alt annet enn Norwegian VISA.

Men som et annet forum-medlem kommenterte til meg nylig, har de sluttet med det. Dette er helt riktig, for de vanligste kortene.

Her er Norwegian gebyrer for kort-betaling fra en screenshot nettopp nå:

Screenshot_20251207_174626_Chrome.jpg

Insomnia4u, magnusant and NoLimit like this.
  14. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det vel sikkert riktig som Trygve sier at de ikke er underlagt EEA Payment Services Directive 2 (PSD2).
    Da får jeg vel passe på å si nei neste gang og skifte til SAS MC premium hvis dette skal bli et tilbakevendende problem

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,255
    Bonuspoeng:
    293
    Sier ikke at du tar feil (for det vet jeg ingenting om).

Men det utrolig merkelig at kun Amex ikke er bundet av EU-direktivet, mens de andre globale betalings-nettverkene er det.

At de har base utenfor EU kan vel neppe være grunnen? For det har feks Mastercard også. Og Amex betjener hele Europa fra Madrid kontoret midt i EU, såvidt jeg kan se i alle papirer jeg får som Platinum medlem.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,662
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen er at reguleringen av gebyr kun gjelder rene betalingsnettverk. Amex faller utenfor da de også utsteder kortene selv.

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=44e8764e-936d-4864-9126-2fb0c35549e3

tobeornot999, Eddie47 and NoLimit like this.
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,704
    Bonuspoeng:
    293
    De er ikke underlagt direktivet fordi de er både kortutsteder og betalingsnettverk. Direktivet dekker kun avtaler der brukersted, bank/kortutsteder og selskapet som drifter betalingsnettverket er tre uavhengige selskap.

tobeornot999 liker dette
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,662
    Bonuspoeng:
    183
    … neppe tilfeldig at Amex tok over portefølgen av privatkort fra DNB omtrent samtidig som innføringen av PSD2.

Flymunda, Teknolai, kaiarne and 4 others like this.
  19. jgfehn

jgfehn EBG

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det fremdeles vervekampanje på Elite som gir 80k poeng? Noen som har en link? Takk :)

Del denne siden