SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,932
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser at Bonus poeng blir overført "daglig" fra Amex.
    Men hvor ofte kommer Level poeng?

2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,530
    Bonuspoeng:
    93
    Kl. 23.30 siste dag i måneden.

Cumulus and indahla like this.
  3. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    499
    Bonuspoeng:
    63
    Kommer siste dagen i mnd vanligvis.

indahla liker dette
  4. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Enten får du deg en positiv bonus-overraskelse når du når 90k i omsetning, eller så har Amex kjøpt teller-koden sin fra Temu :D Telleren viser her hvor mye omsetning du har igjen til omsetningsmålet på 90k (derfor den blå dotten til venstre for CT1), men om du faktisk får noe når du når 90k - det aner jeg ikke.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,842
    Bonuspoeng:
    293
    De har en teller som går til 90k når man driver og sparer opp velkomstbonus, så mest sannsynlig er det førstnevnte. Men såklart er det mulig at telleren vises selv om man ikke får bonus.

Last edited: 05. jan 2026
    btm liker dette
  6. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43

Tror de har en feil der. Viste også teller til 90k hos meg da jeg hadde nytt kort, men ingen kampanje. Den bytter bare visning til x / 150k etter 90k, uten at noe annet skjer.

indahla, btm and bXmi like this.
  7. FerskingCT

FerskingCT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som har tips til en som er helt fersk på Amex CT og Eurobonus?

Jeg klarte akkurat (!) å oppnå nok omsetning i løpet av 2025 til å få en CT-ticket. CT-en kom på e-post 31.12.2025.

Utgangspunktet mitt er derfor:

• 170 000 EuroBonus-poeng

• 1 CT-ticket (utløper 31.12.2026)
    Vi ønsker å reise, helst til Mexico eller et asiatisk land (for eksempel Thailand, Singapore e.l.).

Jeg har vært i kontakt med SAS kundesenter, og fikk beskjed om at det per nå stort sett er fullt på CT-billetter. Det er ingen CT billetter tilgjengelig, og jeg må derfor følge med selv og eventuelt ringe inn igjen jevnlig for å sjekke om det dukker opp tilgjengelighet.

Mine spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Er det noen regioner/land det er større sannsynlighet for å få til en reise på? (CT)
    2. Bør jeg benytte tredjeparts leverandører (ex: Awardsfares) og hvis ja, hvem?
    3. Andre tips/triks jeg bør vite om?

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,932
    Bonuspoeng:
    293
    Bare så det er klart: Det er ikke noe som heter "CT-billetter".
    En CT (Companion Ticket) gir halv poengpris på en reise for en eller to personer.
    Det er vanlige bonusbilletter du booker, men får en rabatt på poengprisen.

Edit: Awardfares vil nok være det beste verktøyet for deg, for å finne ledige billetter.
    Flere tråder her om hvordan du bruker verktøyet best mulig.

9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,555
    Bonuspoeng:
    183
    1. Det er størst tilgjengelighet til USA, men det er kanskje ikke det man vil nå
    2. Awardfares er et enkelt og greit verktøy. Ellers må du inn på SAS sine sider og søke jevnlig.
    3. Husk at du er en liten fisk i det store havet av mennesker som også jakter bonusbilletter. Alle andre medlemmer i Skyteam søker (mer eller mindre) etter de samme billettene. Bonusbilletter er en begrenset vare, på noen flygninger legges det ut 9 billetter, andre flygninger ingen. Vanligvis legges det ut flest bonusbilletter på de flygingene flyselskapet ikke tror de vil selge så mange billetter for cash (en smule generaliserende, men dog)
    Det vil si at det er størst sjans for å finne ledige billetter utenom høysesong.
    SAS legger ut billetter 330 dager før, og mange andre i Skyteam gjør også det. Så det lønner seg å planlegge langt frem

Cumulus liker dette
  10. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Er det noe spesielle regler med bonusopptjeningen på SAS Amex (Elite) man trenger å kjenne til, eller er det slik at alle transaksjoner gir poeng? Jeg tenker da på om det f.eks. er spesielle transaksjoner som ikke gir poeng eller noe slikt.

Siste faktura jeg fikk var på 29300 kr, dette skulle ha generert 5860 bonuspoeng og 1758 level points om jeg har regnet riktig. (20 bonus per 100, 6 level per 100) På oppdateringen i SAS appen fikk jeg bare 1302 level points, noe som da tilsvarer et forbruk på 21700. Her er det altså ca. 8000 i forbruk jeg ikke har fått poeng for, har noen en god teori på hvorfor dette skjer?

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,842
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal bare være selve månedsgebyret som ikke gir bonuspoeng. Uansett så utbetales nivåpoeng etter forbruket i kalendermåned, ikke etter fakturabeløp, så det utgjør nok forskjellen.

12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,559
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok opp tråden i en annen tråd men ble tipset om denne:)
    (https://insideflyer.no/forums/threads/oversikt-over-hvem-som-tar-amex.3200/page-124#post-601763)

Det er sååå 2014:D

Se pressemelding fra EU-domstolen fra 2018.

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-02/cp180012en.pdf

En dybdeartikkel:
    https://politics.stackexchange.com/questions/48519/why-are-amex-fees-allowed-in-the-european-union

Ingen her som har utfordret amex/sin norske bank på dette de seneste år?

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,842
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg leser pressemeldingen som at Amex er untatt så lenge Amex utsteder kortene selv. Hvis DNB fortsatt hadde stått for amex-kortene i Norge så hadde det vært ansett som "four party scheme" og det hadde vært ulovlig å kreve ekstra gebyr.

milehigh liker dette
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,559
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg du har rett i. Så det er slik med alle amex-kort i Norge nå?

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,842
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

Preference and milehigh like this.
  16. Froland

Froland Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    33
    "Telleren" for gjenstående forbruk for å få ny CT er borte hos meg nå i år...

Flere som ikke ser denne på websiden?

17. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    116
    Bonuspoeng:
    33
    Ja har det samme. Antar det har noe med nytt år og systemene, og at de fikser det snart?

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,555
    Bonuspoeng:
    183
    Dette skjer hvert eneste år, dessverre. Bare å smøre seg med tålmodighet

19. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,519
    Bonuspoeng:
    93
    Skal Wallet i SAS-Appen vise antall CT pr år som eigne oppføringar? Eller er det ei linje pr år? Nettsidene er heilt på bærtur og seier "ingen tilgjengelige verdikuponger" under "fordeler med kredittkort" til tross for både FP level 4 og minst ein CT viser i appen :confused:

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,125
    Bonuspoeng:
    293
    Hver CT har en egen linje, både i app og på web.

oleredv liker dette

Del denne siden