SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,937
    Bonuspoeng:
    293
    Amex har utspilt sin rolle hvis man ikke trenger CT ja. Det kan være verdt det for velkomstbonus den ene gangen man får det for så å si det opp umiddelbart etterpå eller når man har tjent opp en CT

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Trenger ikke CT.
    Har over 900k poeng stående....

Er usikker på om strategien til Amex holder i det lange løp om det fortsetter på denne måten, eller om det hadde lønnet seg for dem å fortsette med 20k nivåpoeng flatt for alle.
    Tror egentlig det siste.

3. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,953
    Bonuspoeng:
    183
    I natt kom de manglende poengene på konto(som de måtte ha ut februar på å få ordnet)

4. jonvegard

jonvegard Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som vet om man kan se hvor mange CT man har nå?

Jeg booket en reise (fly premium) og blei nervøs da jeg bare så en CT i oversikten da jeg søkte nye bonusturer. Ringte å sjekket med SAS og fikk beskjed om at jeg kun har en og at det ikke ble brukt en på reisen jeg booket i går. Jeg fikk bekreftet av Amex at jeg har opptjent to, men kun fått en. Noen andre som har opplevd lignende?

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,162
    Bonuspoeng:
    293
    Alle CTer har hver sin linje hvis logger inn på sas.no eller i SAS-appen under More -> Wallet - EB cards vouchers

6. jonvegard

jonvegard Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Takk!

Ser det kun ligger en der (Ligger to på kona sin for sammenligning). Tyder på feil i overføring fra Amex (den siste ble opptjent i september 25, har e-post som bekrefter). Sak er opprettet hos Amex så får vi se.

7. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,953
    Bonuspoeng:
    183
    Ser omsetnings kravet til en CT har økt kraftig: :rolleyes::p
    upload_2026-1-27_15-56-15.png

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,875
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo mulig at jeg har oversett noe, men jeg har aldri i de årene jeg har hatt AMEX Elite manglet poeng eller CT-er ..
    Poengene tikker inn, kanskje med litt forsinkelse, men de har alltid kommet.
    CT-ene har kommet når betalingen er blitt registrert..

9. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Det lønner seg nok mer for AmEx å holde seg til endringen de nå har gjort. De tjener penger på gebyrene for bruk av kortet i forhold til de som ikke bruker kortet og heller bare lar det være i skuffen fordi de fikk de 20k nivåpoengene. Nå må man faktisk bruke kortet og betale.
    Selv har de nye reglene gjort at jeg ble diamant uten å fly i fjor, for første gang. Fikk testet ut den nye statusen rett før jul og den fungerte utmerket!

10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, om man bare har kortet og ikke bruker det, er det nok ikke så lønnsomt for Amex, så en viss omsetning må nok til for break even.
    Hadde de krevd et minimum for å ihvertfall gå litt i pluss, kanskje en viss omsetning pr måned og gi f.eks 2k nivåpoeng pr. måned man har denne omsetningen, tror jeg det hadde vært en bedre butikk i det lange løp.
    Dagens omsetningskrav er i mine øyne hinsides, og jeg sliter med å tro det er bærekraftig.
    For å klare 20k nivåpoeng må man i dag ha 333.333 kroner i omsetning, og det er det neppe alt for mange som har, spesielt om man i tillegg har f.eks DNB Saga, som gir 20k ved 200.000 i omsetning, og det kortet er i seg selv både mer anvendelig og mye billigere.
    Amex er nok for de fleste kun et tilleggskort gitt pris, anvendelighet og ymse problemer.

Summa summarum gir Amex veldig lite, er mindre anvendelig, har ymse problemer bl.a. mht. poengoverføringer, manglende kampanjepoeng og kundeservice, og det til en betraktelig høyere pris.
    Ingen vinneroppskrift i mitt hode ihvertfall.

Last edited: 30. jan 2026
  11. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,054
    Bonuspoeng:
    113
    Selvsagt er det lønnsomt for amex at man bare har kortet uten å bruke det. 6000,- pr år for et kort i skuffen er høymargin for Amex.

12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    De betaler nok SAS for nivåpoengene, eller?

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,937
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok det var større problem med de som fikk 20000 poeng for så å umiddelbart kansellere kortet

democomputer liker dette
  14. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,203
    Bonuspoeng:
    183
    Det var jo ekstremt lukrativt å få 20.000 poeng uten omsetning og uten krav til å beholde kortet noen tid. Halvveis til gullkort uten innsats. Sammenlignet med hva som skulle til før kredittkort begynte å gi level-points var det en gavepakke.

Så må man gjerne mene at 330.000 i omsetning for 20.000 poeng er mye, og at kortprisen har økt for mye. Men da må du mene det isolert sett og ikke pga «alt var bedre før»

Jeg mener fremdeles to CT i året er verdt kortprisen, og synes level-point er et hyggelig tillegg. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om level-points var viktigst.

Vi er tydeligvis mange nok som finner det regningssvarende til at Amex fortsetter.

K

15. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,054
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke hvis det ligger i skuffen.

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,321
    Bonuspoeng:
    183
    Endringen i hvordan man opptjener nivåpoengene er i praksis irrelevant for de som uansett hadde kortet for å tjene opp to CTer. Personlig finner jeg større verdi i to CTer og bonuspoengene enn statuspoengene som følger med forbruket på 300k+.

Det begynner å bli en høy pris, men 6,000 for å spare 300-400,000 poeng per år (to reiser for to personer interkontinentalt i biz) er fortsatt en god deal for min del. Det gir en pris per poeng på ned mot 1.5 øre per poeng.

Jeg tipper CFOen i AMEX er kjempelykkelig for hver eneste kunde som tegner seg opp til et kort som koster 6,000,- NOK per år og ikke bruker det. Kostnaden av å utstede kortet og 'vedlikeholde' et de facto innaktivt kundeforhold er nær null. AMEX har 140 millioner aktive kort i følge Google. Si at AMEX har 1 million (0.7% av kundemassen) slike innaktive kunder, da skaper de omsetning på 6 milliarder kroner, og AMEX har knapt kostnader på dette. God business.

Jeg er ganske sikker på at AMEX gjorte om på strukturen fordi det var for mange 'luringer' som utnyttet det å få 20,000 statuspoeng meget billig ved å kansellere kortet like etterpå, og at AMEX dermed tapte penger på disse kundene.

Nå har de en struktur der de har fjernet smutthull og samtidig stimulert til bruk. AMEX tjener enda mer ved bruk og jeg tenker at løsningen de har nå er helt riktig fra et forretningsmessig ståsted.

Det er kanskje også lov å si at AMEX sine toppkort ikke nødvendigvis er ment for massen, men at de heller sikter seg inn på de x-prosent mest kjøpesterke kundene i sine markeder. Så påstanden din om at det neppe er mange som har 333,333,- NOK i omsetning er nok en påstand AMEX er enig i, men det er også de 'ikke så mange' de først og fremst ønsker å ha som kunder.

Mann 40-50 med god råd, en travel hverdag og ikke helt kontroll alle regninger er jo drømmekunden til kredittselskapene. De betaler tidvis for sent, men har alltid penger til å gjøre opp for seg. Tar du bort god råd fra ligningen har du plutselig en kunde som medfører mye større risiko for tap.

EndreD liker dette
  17. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Er helt fersk i Eurobonus, så trenger litt tips.

Flyr egentlig lite, men kunne tenke meg å kunne fly "gratis" for bonus oppstart ved kredittkort. Er ikke interessert i å betale voldsomme summer hver måned i kortavgift(Amex Elite er uaktuelt) men ville absolutt vært en fordel med CT, lounge-tilgang og oppgradering av billett.

Har prøvd å lete litt frem og tilbake, men tror kanskje dette passer meg best:
    Amex Classic (gratis): CT ved spend over 100K (1 CT i året er godt nok for meg)
    SAS MC Premium (195/mnd): Business til prisen av economy på bonusreiser(satser på over 75K bonuspoeng slik at dette gjelder utenfor Skandinavia), samt lounge-tilgang.

Tenker jeg feil, eller er det så "lett" å få CT, lounge-tilgang og business til bonusprisen av economy?

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,824
    Bonuspoeng:
    293
    Klart! Det finnes prislister for både nivå- og bonuspoeng hos SAS.

AMEX, DNB og andre kjøper poeng og tildeler dem til egne kunder.

Ikke så lenge siden det var media-oppslag om at Eurobonus var en business verdt godt over milliarden i omsetning. 1,2 mrd om jeg husker riktig.

19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,949
    Bonuspoeng:
    183
    Kun Amex Elite gir CT som kan brukes på business billetter, CT fra Amex premium kan brukes på alle bonusflygninger i eco og prem.eco, mens CT fra Amex classic kun kan brukes på SAS bonusflygninger i eco og prem.eco. Amex classic har jo også dårlig opptjening med kun 10p/100kr. Ref. vilkår.

SAS MC Premium, du må ha opptjening av over 200k poeng siste 12mnd (uansett kilde) for å få langdistanse business med SAS til prisen av eco. Ja med 75k får du europa-reiser med SAS i business til prisen av go, så fremt du finner noe ledig. Jeg sparer heller poengene til langdistanse, men om du ønsker å bruke poengene på dette er dette den beste "dealen" du får på disse.

Disse kortene gir for øvrig ingen lounge-tilgang i seg selv.

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,162
    Bonuspoeng:
    293
    DNB, SEB og Amex betaler selvsagt ikke noe i nærheten av disse prisene.

Jorge liker dette

Del denne siden