Oversikt over hvem som tar Amex.

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Helikopter, 02. juni 2015.

1. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    DN har tatt AMEX i minst ett år, for jeg har hatt to abonnement á 6 måneder hver som begge ble betalt med AMEX.

Kampanjen med 15.000 EB-poeng har for meg vært dyre poeng, all den tid DN "alltid" har tilbud på sine abonnementer (hvor kampanjen ikke gjelder). Jeg har derfor aldri benyttet meg av denne, men det er selvsagt individuelt

2. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er delvis enig og har også benyttet av tilbud på DN som ikke gir poeng. Dette varierer jo og må vurderes når nytegning er aktuelt.

SundalBonus liker dette
  3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Apotek som tar Amex i nettbutikken?

4. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdaget i dag at min lokale Maxbo har byttet kortterminalene sine, og de tar ikke lenger AmEx :(

5. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg må shoppe litt for å klare 150 000 kr målet på amexen før devalueringen 1 april... Trenger bilpleieprodukter, og vindusviskere, men finner ikke noen på nett av disse bilpleiekongene som tar amex i nettbutikken. Noen her som vet om noen? Eller noen fysiske butikker på Nord Jæren?
    Obs Bygg har litt produkter, men ikke maskin..
    Vindusviskere er til Volvo, og kosta en liten formue, og selges ikke på Biltema. Thansen har de, men der tar de ikke amex..

6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevde det samme da jeg var forbi Oslo. Hvilken Maxbo var dette? Maxbo Alna har også sluttet å ta Amex, iallfall på den ene kassen

7. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Eurodel tar AmEx gjennom Paypal. Der får du også trumf i tillegg, så litt dobbeldipping er mulig.
    Ikke et stort utvalg av bilpleieprodukter, men de har da CarPro og litt andre ting.

EgilSk liker dette
  8. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Sjekket du om det ble noe ekstra gebyr med Amex hos disse?

F.eks. Jeg betaler ikke flyreiser hos Norwegian med Amex. Selv om Norwegian støtter Amex, så har de gebyr på 1,7% dersom man betaler med Amex der.

9. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Den store ved Skjetten.

mrt liker dette
  10. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Det som ofte skjer, er at de bytter terminal uten å «krysse av» for aksept av AmEx med den nye terminalleverandøren. De har fortsatt avtale om aksept av American Express, men ny terminal blir satt opp uten denne aksepten. Skal mao. være en enkel sak å få på plass, men man må be de kontakte leverandøren av terminalen slik at de ordner det.

Last edited: 19. mars 2025
  11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,767
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel Norwegian som er unntaket og ikke regelen. Aldri sett gebyr andre steder, de fleste som ikke vil dekke høyere kostnad for amex transaksjoner velger enkelt nok å ikke støtte betaling med amex. Norwegian brukte jo sågar å ta gebyr også for betaling med Mastercard inntil ganske nylig.

12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Av og til får jeg en epost fra Amex angående transaksjonsgebyr. Klarer ikke å se fra eposten hva slags nettkjøp/transaksjon det gjelder.
    Men der står det at min siste transaksjon har fått gebyr.
    Det er ikke samme prosent hver gang heller.
    Jeg tror dette kommer av nettkjøp jeg gjør i utenlands valutta.
    Men alle mine strømmetjenester som betales via enten Paypal eller Google Play tror jeg er i Norsk valutta.

13. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,767
    Bonuspoeng:
    183
    Amex tar 2,5% påslag for valutaveksling, men jeg forstår det slik at de får litt bedre vekslingskurs i markedet enn referansekursene fra den Europeiske sentralbanken, derfor blir % angitt i epost lavere, typisk fra 1,3% til 2,3%.

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Tar kvoteappen Amex? Evt tolla på OSL? :rolleyes:

15. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    var innom Karihaugen idag. De fortalte at alle Maxbo skal fase ut Amex pga gebyrene :(

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,707
    Bonuspoeng:
    293
    Da faser vel alle bonusnerdene ut Maxbo :p

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,707
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer mail når man kommer over en viss grense ja. Min erfaring er at Amex ofte har billigere påslag enn SAS MC, selv om de på papiret har 0.5% høyere gebyr. Så hvilken valutakurs man får har mye å si

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,666
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tolket disse epostene som et varsel om at underliggende vekslingskurs avviker fra sentralbankens referanse og at gebyret på 2,5% kommer på toppen av dette.

19. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Da blir det OBS Bygg fremover fremfor Maxbo når jeg har muligheten til det.

Storbaba and MariusJS like this.
  20. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Selvbetjent bilvask til Tromsø Taxi tar Amex. Kan også lade opp chippen men kan få hos dem hvis man trenger litt forbruk på forskudd (og bruker en del penger på bilvask)

Del denne siden