Payr - App for faktura- og e-fakturabetaling

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoyceCrazy, 10. juli 2017.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    VIPPS blir vel snart basert på straksoverføring mellom konto.
    Payr, som da gjenstår, truer dessverre forretningsmodellen til kredittkortselskapene når gjeld kan overføres mellom kort, uten renter og gebyrer, i det 'uendelige'.

Jeg tipper at det også vil innføres kontantuttaksgebyr og renter fra dag én.

2. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,092
    Bonuspoeng:
    163
    All den tid de reklamerer med bonusopptjening på www.payr.no og følgende står i vilkårene høres det rart ut at de bevisst skal ha endret MCC til en som ikke gir bonusopptjening:
    Om kortselskapene ikke gir opptjening for enkelte MCCer forventer jeg å finne informasjon om det i vilkårene for det enkelte kortet. Ønsker de å endre på dette er det selvsagt vanlige varslingsfrister som gjelder.

Trumf Visa har allerede følgende forbehold i vilkårene, mens for Shell Mastercard finner jeg ikke noe tilsvarende:

NoLimit liker dette
  3. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Ja. Fordi dette åpner for å rullere pengene. Altså at man betaler kredittkort med kredittkort etc. Det er begrenset hvor mange sengesett eller blomster du kjøper, men du kan betale uendelig mye til deg selv bare du har kreditt nok.

4. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,092
    Bonuspoeng:
    163
    Dersom man blåser opp omsetningen ved å flytte penger mellom kort, ja. Men i utgangspunktet er det knakende likegyldig for kortselskapet om jeg betaler regninger i Payr for 100k eller om jeg kjøper sengesett, hvitevarer eller flybilletter for 100k.

At kortselskapene er ute etter mest mulig revolverende kreditt er ingen hemmelighet, det er jo hele forretningsmodellen. Det er de kundene som gjør opp hele regninga si hver måned de taper på - uansett hvor omsetninga kommer fra.

drsyk liker dette
  5. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Selvsagt riktig det du skriver, men det er altså det første du skriver som er grunnen til at man stopper dette. Payr og Vipps åpner i langt større grad til at man med enkle grep kan blåse opp omsetningen.

En annen faktor er jo selvsagt at Payr kan hjelpe kunder til å unngå revolverende kreditt ettersom de kan betale hele beløpet med et annet kredittkort. Så har man eksempelvis 30K i brukt kreditt man ikke har penger til å betale så kan man med en tjeneste som Payr betale det med et annet kredittkort kostnadsfritt. Det at de stopper bonusopptjeningen hindrer fortsatt ikke det siste punktet sånn sett.

Payr er svært ugunstig ordning for kreditttilbyderne. Hadde man klart å begrense betalinger fra Payr til kun å gjelde betaling for varer og tjenester som ikke er til privatpersoner eller kreditttilbydere kunne man kanskje fått med bank Norwegian og de andre til å tilby bonusopptjening igjen. Det ville fortsatt vært en veldig god tjeneste for oss uten at man hadde klart å blåse opp opptjeningen slik som nå.

6. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Kan ikke forstå at DNB kan fjerne bonusopptjening på Payr uten å endre vilkårene på siden. Der står det

"merk at det ikke gis poeng på kontantuttak på bankkontoret eller i minibank, betalinger eller overføringer du gjør til andre privatpersoner og overføring fra ditt Mastercard til egen konto."

Med andre ord bør betaling av regninger til virksomheter vil ikke falle innunder den definisjonen som DNB selv oppgir, og blr dermed gi poeng

NoLimit and Anita like this.
  7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke det største problemet for selskapene i utgangspunktet er at man tjener poeng på dette, men jeg gjetter på at de aller fleste som bruker payr betaler regningene ved forfall og følgelig er det ingenting for selskapene å tjene på dette.

Har du noen ide om hva annet som ligger i samme kategori?

8. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan kan dere se at dere ikke har fått poeng for transaksjoner med DNB MC? Jeg har aldri klart å finne denne informasjonen noe sted.

Cforoe liker dette
  9. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Are liker dette
  10. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,092
    Bonuspoeng:
    163
    Da blir neste oppgave å finne hvor i vilkårene til de enkelte kortene det står at denne ikke gir opptjening. Og dersom det har gitt opptjening tidligere; hvordan kan de endre dette uten å holde varslingsfristene?

11. Naalaiveggen

Naalaiveggen Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    I motsetning til de fleste her så bruker jeg ikke Payr til å få bonuspoeng, men jeg bruker Coop Mastercard og får kjøpeutbytte 1% som på alle andre kjøp utenfor Coop. Får tro at dette gjør at "mitt kort" ikke er i faresonen....?

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,951
    Bonuspoeng:
    293
    Det lurer jeg også på..

13. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke svare på alle her, men var skuffende nyheter på de to siste sidene her. Det er jo åpenbart at dette kun skyldes at norwegian vil maksimere sin inntjening. De hadde uansett gjort dette, skjøvet oss foran seg. Det eneste er at det kanskje hadde vart et lite kvartal eller to til.

Mener de har varslingsfrister som de må forholde seg til - denne er da lovlig kort? Vil også tro payr kunne gått til sak, de blir jo heftig diskriminert bare fordi de er payr. De tar jo faktisk gebyret for dem.

De som sier at Sverige har denne muligheten, er jo noe å tenke på.

Synes dette er litt det samme som at SAS skyver kundenes "miljøbevisthet" som grunn til at de fjerner baggasje for status i go light - det er jo det reneste sprøyt og kun i inntjeningøyemed (ser en del usa-billetter da ble 140 kr billigere, mens i realiteten med baggasje er det nå 400-500 kr dyrere).

Petter B-C liker dette
  14. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det står på fakturaen som kommer i nettbanken, men ikke i transaksjoner.

DanH liker dette
  15. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte om man fortsatt (fra 7.feb) får bonuspoeng på:

- Saga Gull (DNB)
    - SAS MC (Premium)

Jeg brukte payr både på min kones Payr konto og min egen i går. Både på Saga og på SAS MC. Så får vell vite om noen dager. Har uansett maxet ut begge kontoer. Så har 2 uker uten mulighet for å bruke mer. Innen da regner jeg med alt er avklart.

For å se hvor mye bonuspoeng man har opptjent hos SAGA (siste mnd)må man ta kontakt på chat eller telefon... Og selv da er det ikke alltid de "gidder" å finne ut av det

16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,951
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, så man må vente til det er kommet en faktura?

Cforoe liker dette
  17. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg vet, med mindre man vil ringe å mase da...

Cforoe liker dette
  18. Waku

Waku Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Cforoe liker dette
  19. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    På denne siden (https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/sas-dnb-samarbeid.html) er de litt mer vage og sier at "det ikke gis poeng på kontantuttak på bankkontoret eller i minibank, betalinger eller overføringer du gjør til andre privatpersoner og overføring fra ditt Mastercard til egen konto".

Altså sier de indirekte at regningsbetaling til bedrifter gir bonuspoeng. Nå trumfer nok avtalevilkårene dette. Vi får vel vente til begynnelsen av mars og se hva kontoutskriften sier.

20. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med vi hører noe fra payr innen rimelig tid. Er nok høy temp på kontoret der i dag :(

Cforoe liker dette

Del denne siden