Post din MR her, hvis du vil gi andre InsideFlyers tips om rute og eventuelt få selskap på turen.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av kjeeli, 23. nov 2019.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg endte opp med følgende rute
    Screenshot from 2021-03-12 14-52-14.png

SAS Plus Pro til 4676,- og ~30 000 statuspoeng
    Booket frem til evt noe bedre dukker opp.

Hvis det ikke er mulig å reise satser jeg på at SAS kansellerer ett eller flere leg før meg, og er snille og gir meg poengene.

Alternativt så får jeg hive meg rundt og booke noe innenlands.

TigerTravel, EndreD, kjeeli and 4 others like this.
  2. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er erfaringene til folk på helge-MR? Finner svært lite som lar seg gjennomføre uten overnatting.

Hvis man feks bestiller 2 enkeltreiser, siden det må være 60 minutter mellom ankomst og avgang, har SAS systemer i bakkant som oppdager dette eller kan man sjekke inn på mobil og "snu i døra"?

3. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,603
    Bonuspoeng:
    113
    SAS bryr seg ikke om du bestiller 2 enkeltreiser (i stedet for "lovlig" tur/retur). Men du kan få problemer ved forsinkelse på første flygning...
    Ved en slik reise, er det du som reisende som har "risikoen" ved forsinkelser, mens det ved en sammenhengende lovlig reise vil være flyselskapet (SAS i dette tilfellet) som har ansvaret.

Så dersom du kjøper 2 enkeltreiser og forsinkelse på første flygning medfører at du ikke rekker flygning 2 vil du måtte kjøpe ny billett til flygning 3... Mens du ved sammenhengende "lovlig" connection vil bli booket om av flyselskapet til flygning 3.

Fleksnes and Lars J like this.
  4. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår, men si jeg tar en tur til HAM, og det er samme fly som flyr tilbake som det jeg sitter på, hvordan blir dette da?

Eksempel: Lørdag 12.6

Billett 1
    OSL-ARN 0950
    ARN-CPH 1330
    CPH-HAM 1620

Billett 2
    HAM-CPH 1650
    CPH-OSL 2050

Samme flytype så jeg tolker det dithen at flyvningen jeg tar til HAM, er samme fly som da skal tilbake til CPH.

5. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,603
    Bonuspoeng:
    113
    Det er som du sier høyst sannsynlig samme maskin.

Jeg hadde MR til HAM i 2016, og da tok jeg ikke sjansen på så kort connection. HAM er litt "lunefull" da du ofte med CRJ/ATR får bussgate. Da jeg tok turen, møtte vi bussen på tur ut til flyet da vi kjørte inn...

Skal sies at jeg også har hørt tilfeller der de har fått være ombord etter og ha snakket med crew som så har meldt inn til gate at de har blitt værende ombord og på den måten har blitt bordet manuelt. Men dette er veldig avhengig av crew!

Havner man på bro-stand skal det være enklere å få til, men det forutsetter nesten utelukkende 737/A320...

Så det vil være meget avhengig av crew om du av flyet, eller får være ombord. Må du av, kan de ha stengt gaten før du kommer til terminalen om det blir bussgate...

Fleksnes liker dette
  6. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    28,461
    Bonuspoeng:
    183
    HAM kan være litt risky å satse på hvis du havner på bussgate som @NorFlight nevner.
    På GDN er det mye bedre med så kjapp turnaround, flyet stopper ved en bro-stand men du vandrer av på bakkenivå til terminalen. Tar trappen opp til avgangshallen, mens de kobler til broen for påstigningen via den. Du kan fint rekke en øl i baren før boarding (de har også et røykerom ved gateområde, hvis du driver med slikt)

Fleksnes liker dette
  7. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    28,461
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg slenger meg med fra OSL

ber.png

Jeg har plassert meg på 1D,!D,2D og 1D.
    Men det kan justeres hvis du liker å sitte litt lengre bak.

22496 statuspoeng på OSL-CPH-BER-ARN-OSL kan bli en fin kick start på perioden som starter 1.Mai.

Upsaker, Points4Fun, mrhaakon and 2 others like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,265
    Bonuspoeng:
    293
    Denne er jo mulig å kombinere med BGO, men da må du flytte deg .... hva koster turen?

Lars J liker dette
  9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    1c,1c,2c,1c på de samme flightene for meg

kjeeli liker dette
  10. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    28,461
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bestilte Plus Smart, betalte 7 kr + en voucher på 3184 kr.
    Hvis jeg har 1D på en flyvning du dukker opp på, så flytter jeg meg til et annet sete av respekt for deg :)

Eddie47 liker dette
  11. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hevet meg med på denne.

kjeeli, Lars J and Trykkern like this.
  12. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Hva koster denne og må man booke det som enkeltreiser?

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg betalte 4676 i Plus Pro*.. noe hundrelapper billigere med Pro Smart.. kan bookes som T/R

@kjeeli blir med fra Oslo, derfra koster den ca 3200 i Plus smart*

* Prisene kan ha justert seg noe

kjeeli liker dette
  14. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Slik det er i dag er det vel karanteneplikt når du kommer hjem igjen, kan man avbestille denne da om det fortsatt er slik?

Lars J liker dette
  15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    Med Plus Pro kan du kansellere og få penger tilbake når som helst før flyet går.

Med Plus Smart kan du kansellere opptill 72 timer før avgang, og få en
    voucher på beløpet du har betalt.(dette er pga. covid-19, normalt er det ett gebyr for å avbestille disse)

Det er nok gode sjanser for at denne turen ikke kan gjennomføres, men en eller annen gang må vel restriksjonene lempes?

Hvis SAS kansellerer så har det vært praksis frem til nå, at du får statuspoengene allikevel,

16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    113
    Sikker på denne?
    Gjaldt ikke det bare reiser som var bestilt før lockdown 12.3.2020 og som ikke kunne gjennomføres? Ellers vil det jo være lett å spekulere i dette... Fant ikke tilbake til beskrivelse på sas.no

17. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,441
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk svar i dag fra en av de nye (som sikkert har vært der lenge) at de kun ga statuspoeng dersom det var nødvendig for å opprettholde eller komme til nytt nivå. Siden jeg er EBD og har fått forlenget status (utløp 31.08.2021) så får jeg ikke statuspoeng for 2 reiser som SAS har kansellert.

18. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg svarer meg selv her; Jeg blir med på denne, booket Plus Pro fra OSL, denne kan vel avbestilles når som helst uten kostnad om jeg har skjønt reglene riktig. :)

TigerTravel liker dette
  19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,813
    Bonuspoeng:
    183
    I Februar booket jeg en MR til HAM nå i Mars, den ble selvfølgelig kansellert, fikk poengene jeg egentlig skulle hatt etter å ha henvendt meg til gullmailen(dette var før min status ble automatisk fornyet, har utløp Mai)

Ser på SAS at dette nå gjelder frem til 31. Mai, vi drar i Juni, kan jo være det forlenges

Can SAS help me to be upgraded to a higher membership level?

For travel planned before 31 May 2021: contact SAS Customer Service before 31 May 2021, provide us with the details of your original booking and we will give you the corresponding EuroBonus status points.

Last edited: 15. mars 2021
    Trykkern and Storbaba like this.
  20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,265
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spurte Vibeke om dette og dette var svaret:

Hej Edvard.
    Det er status point og det har ikke nogen betydning i dit tilfælde dit Diamond medlemskab bliver jo forlænget.

Med vänlig hälsning/Best Regards/Med venlig hilsen/Venlig hilsen,

Vibeke Jörgensen

Del denne siden