Jeg er enig i at selv med overgangen til Spenn, vil det fortsatt være gode hoteller og service på individuelle strawberry-hoteller. Fra mitt ståsted handler ikke dette nødvendigvis om ett eller flere hoteller, men den totale opplevelsen av Strawberry etter de introduserte Spenn. Dette har blitt markedsført som en forbedring av det eksisterende lojalitetsprogrammet, noe jeg mener vi har flere eksempler på at ikke stemmer.
Blant fordelene jeg kan se, er at man kan opptjene Spenn ved hotellopphold, som gir mulighet til å bruke dem hos Norwegian også. Altså har valutaen fått et større bruksområde. For min del er ikke dette en fordel, da jeg sjelden reiser med Norwegian. Jeg føler meg mer verdsatt hos SAS, selv om de heller ikke er perfekte, men jeg synes Eurobonus gir god nok verdi til å velge SAS. I tillegg har de introdusert dynamiske priser, som er annonsert som en nyvinning, men i realiteten blir bonusnatter dyrere gitt strukturen på den nye poengopptjeningen.
Kommunikasjonen fra Strawberry, eller til tider fraværet av den, er også et problem. For eksempel webinaret som var tidligere. Jeg var en av de "få" som ikke kom meg inn på webinaret selv om jeg prøvde flere ganger. Ut fra dette forumet kom det frem at de hadde noen tekniske utfordringer og at det skulle settes opp et nytt webinar, noe som fortsatt ikke har skjedd. Denne informasjonen har ikke blitt kommunisert offisielt til oss medlemmer, men via noen som har vært i kontakt med kundeservice og postet det her på forumet. Skal det virkelig være nødvendig å være medlem av et forum for å vite hva som skjer?
Videre har de fjernet garantert oppgradering, justert senere utsjekk, tidpunkt for avbestilllng og ikke minst mineralvann for gullmedlemmer. Nå er jeg heldig (eller uheldig) som er Platinum og fortsatt får en brus, selv om det ikke alltid blir påpekt av hotellet. Dette er direkte smålig av Strawberry. Ja, brusen har en kostnad, men verdien for en kunde er så mye mer enn de 20 kronene det koster for hotellet. Det handler om å veie opp hva man anser som en kostnad og hva man anser som en investering – det er to forskjellige ting.
Når jeg i 2025 har brukt opp de poengene jeg har stående hos Strawberry, kommer jeg trolig til å gå over til Scandic. Mange påpeker at å bruke 100-500.000 poeng i løpet av 2025 ikke bør være et problem, og det er riktig at det går raskt om man ønsker det. Poenget er at dette ikke var planen min, og nå må jeg booke netter jeg ikke har bruk for eller planlagt i 2025. Det at de i det hele tatt har valgt å slette alle poeng etter 2025 er helt sinnsykt spør du meg, og det å kjøpe gavekort er en vits som ikke engang er morsom.
For å oppsummere noe som ikke skulle være så langt, så er dette mitt syn. Jeg er sikker på at mange hoteller fortsatt vil levere god service, men som lojal kunde av Strawberry i flere år føler jeg meg til dels spyttet på. Det er i stor grad prinsippet som gjør at jeg avslutter mitt forhold til Strawberry, ikke håpet om at det er noe grønnere på andre siden av gjerdet. Det er noe med uttrykket "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me." Hvis jeg bare godtar dette, kan jeg heller ikke klage på noen andre enn meg selv, for med det nye «forbedrede» programmet føler jeg meg lurt opptil flere ganger.
Last edited: 19. des 2024