Q & A - Strawberry

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Darkcho, 12. sept 2013.

Tags:
  1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Det er fortsatt "dagen før avreise" som gjelder.
    Det bekreftes i vilkårene.

Det har nok sneket seg inn en skrivefeil på linken.
    Den samme siden på svensk sier "dagen innan avresa".

tobeornot999 and kjeeli like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt klart rett ja.

Det er mye rar svorsk på i de norske vilkårene her og der.

Skulle tro vi hadde å gjøre med SAS, de har jo svensk-norsk hele tiden. Hvis de da ikke bare presenterer noe på 100% svensk også til norske kunder :D

freddyen liker dette
  3. Olf

Olf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    13
    Kan kanskje bidra litt her.

Policy på oppgraderinger varierer frå hotell til hotell. Somme stader vert det gjort av nattevakta ein dag eller to i forveien, andre stadar vert det gjort under innsjekk. Dermed kjem resultatet litt an på kven som utfører oppgraderingane. Dersom du er på eit hotell kor det går inflasjon i status, kan det opplevast vanskeligare å få oppgraderingar. Det er sjeldan ein supervisor involvert i oppgraderingsprosessen, og resepsjonistane har høg autonomi her.

Ved prioritering av oppgradering, er det noko av den same prosessen som ved bumping ved overbooking. Dei som har betalt BAR vert oppgradert fyrst og bumpa sist. Regelen er at platinum alltid skal bli oppgradert, men somme tider lét det seg ikkje gjera. Då skal det beklagast ovanfor gjesten, og presiserast at det er ein fordel som me ikkje klarar møte.
    Når det skal seiast, har det skjedd at stamgjester som er ekstra trivelege har fått ekstra god behandling.

Me skal vera veldig proaktive på fordelen med gratis brus samt å opplysa om at gjesten har blitt oppgradert dersom det er tilfellet. Somme av dei andre fordelene, tilbyr me dersom gjesten ber om dei.

EndreD, Baldrick, Shankly and 20 others like this.
  4. Eni99v

Eni99v Nytt Medlem

Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Hva betyr "betalt BAR" i denne kontekst?

5. Olf

Olf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    13
    Beklager. BAR står for Best Available Rate, og er å betrakta som listepris. Det er denne prisen du får dersom du ringer inn til hotellet, eller bruker Web Price Flex. Det finnes mange alternative rate codes som bestemmer kva pris du får, D5, D10, D15 er nokre vanlege som gjer 5, 10 og 15% rabatt på BAR. Elles finst det også fastprisavtaler som større bedrifter har med anten dei individuelle hotella eller Strawberry sentralt. Då har dei ein eigen kode som gjev fastpris på eit visst beløp som er framforhandla av salsavdelinga.

Eni99v and freddyen like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for nyttig informasjon allerede :)

Og velkommen som nytt medlem - veldig fint med noen svar fra en som tydeligvis kjenner Strawberry systemet fra egen jobb der!

Olf and furlong like this.
  7. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,007
    Bonuspoeng:
    163
    Ser ut som jeg nå er Lifetime Platinum, noe jeg ikke var før omleggingen.
    Har vi fått klarhet i om dette sannsynligvis er en feil, eller om de har "regnet om" ifm endringen av vilkårene og det kan være en reell endring?

paron liker dette
  8. paron

paron Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,080
    Bonuspoeng:
    93
    Det samme ser ut til å skjedd hos meg. Hadde bare drøyt 700k poeng lifetime. Har hatt status LTP en god stund nå.

9. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her, eneste måten min LTP gir mening på er at de har lagt til årets og neste års Platinum på toppen av poengopptjeningen totalt sett.

Har jeg tenkt å ringe for å spørre? Nei. Jeg er nemlig ikke helt dust.... (Ifølge meg.)

indahla, Rapolo and paron like this.
  10. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, sitter rolig i båten og ser om det blir stående før jeg eventuelt sier opp MC da det således ikke har noen verdi.

paron and KRS like this.
  11. Elmek

Elmek Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har èin hack for å booke spenn julekalender tilbud med viatrumf?

12. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sendte en tilbakemelding i etterkant, uten noen plan eller ønske om at det skulle resultere i noe, men det endte med at jeg fikk en e-post med en beklagelse og refusjon av poengene.

travellers4fun and Flyrlavt like this.
  13. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Har egentlig ganske gode erfaringer der de siste månedene, ble overrasket når jeg plutselig kom inn i et stort rom som også hadde en behagelig sofa. Var på baksiden av hotellet, så det var betydelig mye mer stille og fredelig enn mange av de andre rommene.
    Tror de har flere rom som etter Comfort sin standard er veldig bra, men de går vel gjerne til stamkundene som er der flere ganger i måneden.

14. travellers4fun

travellers4fun Medlem

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    28
    Vi har også fortsatt etter omleggingen til Spenn og med nye programregler veldig fine erfaringer på Clarionhotellene. Som før blir vi oppgradert til Junior-suite eller De Luxe-rom, rikelig med mineralvann, og på et hotell hvor kanskje drøyt tusen gjester spiser frokost en helgedags-morgen så er det imponerende at de som jobber i frokostserveringen husker at jeg har cøliaki, og de hilser og iler til med glutenfri mat (altså i tillegg til det som står fremme), som gf pannekaker og tilbud om å riste brød i kjøkkenets glutenfrie toaster. Vi kjenner oss sett og verdsatt, og selv om enkelte sider ved de nye reglene ikke nødvendigvis er forbedringer, så er vi strålende fornøyd med servicen vi nyter godt av og produktet som er gjennomgående bra. Jeg har ingen problemer med fortsatt å anbefale Strawberry/Clarion, og er forbauset over at såpass mange henger seg opp i detaljer istedenfor å se på helheten i samspillet mellom hotell og gjest. Men der harru meg. gitt :)

marekz, Nordlands and freddyen like this.
  15. Flightpath

Flightpath Nytt Medlem

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg er enig i at selv med overgangen til Spenn, vil det fortsatt være gode hoteller og service på individuelle strawberry-hoteller. Fra mitt ståsted handler ikke dette nødvendigvis om ett eller flere hoteller, men den totale opplevelsen av Strawberry etter de introduserte Spenn. Dette har blitt markedsført som en forbedring av det eksisterende lojalitetsprogrammet, noe jeg mener vi har flere eksempler på at ikke stemmer.

Blant fordelene jeg kan se, er at man kan opptjene Spenn ved hotellopphold, som gir mulighet til å bruke dem hos Norwegian også. Altså har valutaen fått et større bruksområde. For min del er ikke dette en fordel, da jeg sjelden reiser med Norwegian. Jeg føler meg mer verdsatt hos SAS, selv om de heller ikke er perfekte, men jeg synes Eurobonus gir god nok verdi til å velge SAS. I tillegg har de introdusert dynamiske priser, som er annonsert som en nyvinning, men i realiteten blir bonusnatter dyrere gitt strukturen på den nye poengopptjeningen.

Kommunikasjonen fra Strawberry, eller til tider fraværet av den, er også et problem. For eksempel webinaret som var tidligere. Jeg var en av de "få" som ikke kom meg inn på webinaret selv om jeg prøvde flere ganger. Ut fra dette forumet kom det frem at de hadde noen tekniske utfordringer og at det skulle settes opp et nytt webinar, noe som fortsatt ikke har skjedd. Denne informasjonen har ikke blitt kommunisert offisielt til oss medlemmer, men via noen som har vært i kontakt med kundeservice og postet det her på forumet. Skal det virkelig være nødvendig å være medlem av et forum for å vite hva som skjer?

Videre har de fjernet garantert oppgradering, justert senere utsjekk, tidpunkt for avbestilllng og ikke minst mineralvann for gullmedlemmer. Nå er jeg heldig (eller uheldig) som er Platinum og fortsatt får en brus, selv om det ikke alltid blir påpekt av hotellet. Dette er direkte smålig av Strawberry. Ja, brusen har en kostnad, men verdien for en kunde er så mye mer enn de 20 kronene det koster for hotellet. Det handler om å veie opp hva man anser som en kostnad og hva man anser som en investering – det er to forskjellige ting.

Når jeg i 2025 har brukt opp de poengene jeg har stående hos Strawberry, kommer jeg trolig til å gå over til Scandic. Mange påpeker at å bruke 100-500.000 poeng i løpet av 2025 ikke bør være et problem, og det er riktig at det går raskt om man ønsker det. Poenget er at dette ikke var planen min, og nå må jeg booke netter jeg ikke har bruk for eller planlagt i 2025. Det at de i det hele tatt har valgt å slette alle poeng etter 2025 er helt sinnsykt spør du meg, og det å kjøpe gavekort er en vits som ikke engang er morsom.

For å oppsummere noe som ikke skulle være så langt, så er dette mitt syn. Jeg er sikker på at mange hoteller fortsatt vil levere god service, men som lojal kunde av Strawberry i flere år føler jeg meg til dels spyttet på. Det er i stor grad prinsippet som gjør at jeg avslutter mitt forhold til Strawberry, ikke håpet om at det er noe grønnere på andre siden av gjerdet. Det er noe med uttrykket "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me." Hvis jeg bare godtar dette, kan jeg heller ikke klage på noen andre enn meg selv, for med det nye «forbedrede» programmet føler jeg meg lurt opptil flere ganger.

Last edited: 19. des 2024
    Shankly, Eni99v, Rapolo and 13 others like this.
  16. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,244
    Bonuspoeng:
    113
    Får man til å booke dagens kalenderluke med -24% på rom gjennom Trumf? Ligger ikke på forsiden.

17. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det går normalt fint.
    Bare sørg for å fjerne eventuell sporing på linken, slik at den ikke overstyrer Trumf.
    Da blir den slik:
    https://www.strawberry.no/kampanjer-og-tilbud/julekalender-24-desember/

Gå til Strawberry via Trumf Netthandel.
    Gå videre til adressen over, i samme fane.

petrate, Flight Cancelled and Maggie like this.
  18. Shankly

Shankly Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    18
    Samme her og ser jeg. Var tidligere lifetime Gold, men nå står det jaggu LTP. Hvor lenge tenker dere man burde sitte i båten og vente før evt si opp kortet?

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen sammenheng mellom det å si opp kort i SEBank, og at Strawberry har deg registrert for LTP.

Så ja, jeg ville sittet stille i Strawberry båten, men rocked the SEB boat.

Droppet kortet selv, men var uansett LTP fra tidligere av (lenge før Spenn)

eventyrer liker dette
  20. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter stille i SEB-båten og hanker inn 3 netter i mnd enn så lenge til man vet;)

travellers4fun liker dette

Del denne siden