Reise resten av livet?

Tråd i 'Reisemål' startet av ina, 20. aug 2018.

  1. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    +1 på denne, heilt enig med deg @Edvard trur at mange plassar kjem til å bli vanskelegare å besøke. Så ikkje utsett eventyra for lenge.

    Trur også at her til lands så kjem det fram i tid til å bli mykje strengare med tilgang til naturen, tippar me kjem til å gå over til «permit» system i sterkt trafikkerte områder som er vanlig i mange andre Nasjonalparkar i verden. Allemannsretten kjem til å bli redusert. For å redusere avtrykk i naturen, hensyn til villrein etc.
     
    milehigh, kiev, paron and 2 others like this.
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tråd, og veldig gode poeng.
    Et annet aspekt er forskjellen mellom reise på ferie og jobb. Tror nok mange her heller mest mot ferie/fritid varianten, og det er uten tvil det mest behagelige. Likevel er jobbreising trolig det som gir mest glede gitt at a) man er heldig å ha en jobb som gir slike muligheter år etter år, og b) at man er skrudd sammen slik at man liker dette livet. Spesielt det siste er viktig - har hatt mange kolleger som har droppet ut etter et par måneder på travelling circus - de lar seg stresse av fulle flyplasser, hotellbookinger som ikke virket, konferanser som var kjedelige, møter som ble endret, kunder som er vanskelige, osv, osv. Man må altså ikke ta alle slike ting til seg («internalize») for å overleve år etter år på farten.
    Det er også et viktig poeng å ikke vente med å komme i gang, hvis man først har motivasjon i denne retningen. Verden endrer seg katastrofalt fort, og man blir faktisk en dag eldere for hver dag. (Unntatt på IF møter hvor man fort eldes en uke eller to på en kveld, men det er en annen historie).
    Eksempel på at verden endrer seg:
    1: Vi har hatt konferanser i Cape Town med ca 10 års mellomrom, så jeg har sett utviklingen fra apartheid ble fjernet helt frem til for et par år siden. Utviklingen er skremmende, bokstavelig talt. Fra et super fredelig og sikkert land, til væpnede vakter oppe på Table Top Mountain og pansrede kjøretøy er ikke bra. Dog er det andre byer som har gått i motsatt retning, for eksempel New York er langt tryggere nå enn for 20-30 år siden.
    2: jeg har også rimelig jevnlig hatt møter i forskjellige byer i Kina ( og her er det virkelig mange storbyer som ikke er kjent i Europa, men der er (også) en annen historie). Beijing har gjennomgått en ekstrem utvikling på mange måter, helt fra totalt anarki slumbebyggelse, og neste gang man kommer til samme sted så er det moderne blokkbebyggelse. Transportsystemet har modernisert seg helt utrolig fort, og har mange historier fra det.
    Uansett, for å trekke dette tilbake til tema, så er rådet helt klart:
    Har du VIRKELIG lyst, så start å reise NÅ. Det er ingen grunn til å tro at det blir enklere, billigere eller mer tilgjengelig senere!
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Galapagos er en av de tror jeg. Vi var der for noen år siden og de snakket allerede da om å stramme inn mer på turisme. På den annen side, så kan man kanskje argumentere for at det ikke lenger er hva det var for 10 år siden. Nå er det veldig mange suvenirbutikker som ligger ved siden av dykketurer som ligger ved siden av billetter som ligger ved siden av en matbutikk som ligger ved siden av et hotell, og så begynner det på nytt igjen. Det ble fort litt gjentagende. :)

    Og med mindre du er veldig glad i dyreliv, så går du fort lei. 5 netter på skip var mer enn nok. "På denne øya har øglene litt annen farge. På denne øya har kaktusene litt andre blader. På denne øya lever sjøløvene i store familier, i motsetning til den forrige øya hvor de lever i mindre familier.."

    Joda, jeg VET at noe av poenget er å se Darwin og evolusjon, men det kan fort bli for mye av det gode.

    Hvis man har vært på safari så husker man kanskje den begeistringen av å være så nærme en giraff første gang, men når man kommer til giraff nummer 1500 så slutter man å telle
     
    milehigh, paron, Spielhaug and 5 others like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Aloha. Har vore innom noen ganger og tenkt på hvorfor jeg skriver på dette forumet.

    Min konklusjon er at jeg føler de aktive medlemmene på forumet har personlige interesser, et mindset og en kommunikasjonsform såpass annerledes fra min egen at jeg velger å avslutte mitt engasjement her.

    Jeg bor ikke i Norge, mener det er helt greit å fly Economy Class på long-haul, føler champagne ikke er noe stor stas, synes det er blodharry å ha så mye fokus på drikking av alkohol og food binging om bord på flyvning/i lounge, klarer selv å bruke Google, bryr meg ikke om bonuspoeng, reisebrev eller oppgradering på hotell og mener holdningen om å fly bare for å fly er upassende.

    Så da var det ikke mye felles igjen med gjengen her. Dette ble mitt siste innlegg.

    Manglende tilbakemelding og respons fra brukere var også en medvirkende faktor.

    Det var hyggelig å hjelpe til eller bidra med reiseglede de siste 7 årene.

    No hard feelings og Happy Travels.

    [​IMG]
     
    chipcampden, ina, Origo and 18 others like this.
  5. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    519
    Likes mottatt:
    2,676
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var triste nyheter @Edvard !
    Du vil bli savnet.
     
    milehigh liker dette
  6. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig synes jeg det er litt kjipt. Men du er stor gutt og tar egne valg. Lykke til "videre" @Edvard - synes det har vært lærerikt og interessant å lese innleggene dine. :)
     
    milehigh and Maggie like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,165
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant å lese dette fra noen som har utttrykt sin mening om at andre kun poster for å få likes…

    Du har bidratt med mye informasjon som du har funnet på en hel haug med forskjellige kilder og presentert det her på en strukturert og samlet måte, det var ofte veldig lærerik og jeg har nå tatt i bruk noen av kildene som du pleier å referere til. Takk for det!

    Ha det fint videre, hvor enn det nå er.
     
    milehigh and Maggie like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det var trist å høre. Du har bidratt med mye god informasjon, spesielt den siste tiden.
     
    milehigh, Hanen and Maggie like this.
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Leit å høre, det har vært en glede og mye flotte bidrag de siste 7 årene som har resonert godt med meg.

    Ta vare på flodhesten.
     
    milehigh liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Du vet godt at du er savnet og du vil bli savnet!
    Personlig har jeg hatt stor nytte og ikke minst stor glede av dine råd og din vide kunnskap.
    Håper faktisk at du fortsatt vil være en positiv bidragsyter!
     
    milehigh and Hanen like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    milehigh liker dette
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Som dere vet så er det mange som samler opp til pensjonen når de blir gamle, og for å gjøre dette igjennom det offentlige så må de være medlemmer av folketrygden. Dette innebærer at du kan bo 180 kalenderdager i året i utlandet uten å miste medlemskapet. Det at de brukte begrepet "bosatt" i stedet for "reiste" viser seg å være svært viktig.

    Jeg snakket med advokat Ådne Jareld i uka som var angående det å reise flere måneder i året og om det var en absolutt grense for når du mister medlemskapet i folketrygden og hva som ville skje hvis jeg bare reiste "la oss si 10 måneder i løpet av to påfølgende år" uten å melde i fra, hva konsekvensene var for dette. Advokaten viste meg denne posten som svar på dette:

    Sitat spørsmål: Ang. å melde flytting fra Norge og 6 månedersregelen: Hvis jeg er ute av Norge i 5 måneder, men reiser tilbake og er der i noen dager/uker, og så reiser til utlandet igjen, starter 6-måneders perioden (hvor man kan være i utlandet uten å melde flytting) på nytt fra da jeg reiser ut igjen? Skal ikke flytte til utlandet ennå, men må være der for øyeblikket og vil ikke melde flytting hvis det kan unngås.

    Advokatens svar: I ditt tilfelle blir det avgjørende om hvor lang tid du samlet i ett og samme kalenderår er bosatt i utlandet. Men hvor du selv befinner deg, er ikke avgjørende. Det er spørsmål om hvor ditt FASTE bosted er. Ved vurderingen har det betydning hvor din familie oppholder seg og er bosatt, og hvor bolig som du eier eller har et leieforhold til, befinner seg.

    I følge advokaten, så kan ikke Norge bare melde en person ut av folketrygden uten å stadfeste at du bor ett fast bolig i utlandet over 6 måneder, og med det så må NAV kunne finne en alternativ leiekontrakt fra bolig i utlandet som viser til at du bor mer enn 6 måneder i ett bestemt land i over to kalender år. Så bevisbyrden i en slik sak er på NAV. Så i lys av dette, så kan du spørre seg selv: "Kan NAV bevise at du betaler fast leiekontrakt i utlandet ett sted?". Hvis svaret er Nei, så har du beina på det tørre om du så hadde backpacket 10 måneder i året i forskjellige tropiske land i verden, siden NAV da ikke kan vise til at du har noen tilknytning til andre land enn Norge da :)
     
    Last edited: 24. juli 2022
    ina, Calling and Flyingdutchman like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste landet jeg har vært i var Nepal, og jeg tror det stemmer at Nepal er det billigste landet i verden å oppholde seg i. En lever fint på 4000 kroner måneden der, og hvis en vil øke standarden så er det opp til deg å vurdere hvor luksuriøst du vil leve der. I Nepal kan du leve 5 måneder pr kalender år på turist visum. Det betyr at hvis du hadde reist i dag den 24 August, så kan du være der ut dette året på årets kvote på fem måneder, også kan du være der helt til 1 juni neste år på neste års kvote, så ett glimrende land i bo i for en sesong slik jeg ser det.



    En annen ting som er nyttig å vite er om nettet er stabilt nok til å jobbe fra en bestemt plass? Som dere ser på dette kartet så kan du i praksis bo hvor som helst i verden i dag. Det er ikke lengre slik at du må være knegen på hvor du bosetter deg for at kontoret skal fungere :)
     
    Last edited: 24. juli 2022
    ina liker dette
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Håper du revurderer og blir med igjen!

    Forumet består av en stor bredde reiseglade individer. Ulikhetene er mange og interessene i høyeste grad differensierte.
    Dine erfaringer, utfyllende svar og ikke minst vilje til å hjelpe andre, er noe som mange har satt pris på.

    Enkelte blir savnet mer enn andre på dette forumet…

    Reiseglede kommer i ulike former.
    73CA447A-55DA-41D8-99CF-411930587A25.png
     
  15. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at denne tråden jeg startet 4 år siden fortsatt holdes i live, så mye bra som er skrevet siden, ønsker å catch up med dere.
    Fra Covid startet i 2019/2020 har jeg vært lite aktiv på forumet, jobbet nærmere 150% uten ferie i halvannen år, ny utdannelse på deltid og fått erfaring med å jobbe fra hjemmekontor. Drømmer fortsatt om å prøve ut nomadelivet deler av året for eksempel i Thailand når høst og vinter་nærmer seg.

    Og hvis Edvard leser dette: så vil jeg bli glad hvis jeg ser deg igjen på forumet, lærer så mye av dine innlegg.
     
    Origo, P3tterBK, sutenai and 8 others like this.

Del denne siden