Reise resten av livet?

Tråd i 'Reisemål' startet av ina, 20. aug 2018.

  1. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Pippi Langstrømpe ville begynne på skolen, for da fikk hun ferie. Mange paralleller til dette, alt er relativt...
    (Hvem blir mest glad for en solskinnsdag av en Kypriot og en Bergenser?)

    Sorry, litt langt off topic...
     
    Edvard liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    @Darkcho har utvilsomt et poeng i at den riktige jobben innen IT eller annet kan gi deg uante muligheter. Jeg har selv jobb innen IT og kan takke det yrkesvalget for at jeg er reisegærning. For det er som andre sier, det er på godt og vondt. I min mest hektiske periode med over 100 hotelldøgn hvor jeg kunne gå enkelte flyplasser med bind for øynene var jeg ikke spesielt begeistret for tanken på neste tur. I dag når det drøyer litt mellom hver tur, kjenner jeg at det rykker litt i reisefoten når jeg ser en jetstripe på himmelen.
     
    milehigh, travelislife and ina like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med å jobbe mindre?
     
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Eg følte ikkje at eg møtte den heilt store forståelsen då eg ved forrige lønnsamtale foreslo at eit 30% lønnstillegg ville kunne medføre at eg jobba mykje mindre.

    Heldigvis er ein snart pensjonist så då ordnar alt seg.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Snart er vel et relativt begrep her...?
     
    RoadKing and Stuttfeiten like this.
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jau, alt er relativt. :) Men snart, i alle fall i eit geologisk perspektiv.

    Akkurat når ein har begynt å sjå lyst på livet kjem Voice Of Reason valsande inn og riv ein stakkar tilbake til virkeligheta. Sukk!

    Så er det berre å tenke seg nøye om og finne seg noko anna enn nær foreståande pensjonstilværelse å glede seg over. Hmm...
    LRM_EXPORT_20180901_135048.jpg
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ønsker å jobbe med IT arbeid i fra Thailand så trenger du ikke å tjene mer enn 4-5000 Kroner mnd for at hjulene skal gå rundt. Hvis du vil tjene mer, så må du jobber mer, jeg kan fint dra inn 50.000 i løpet av en mnd om jeg gidder, men for meg betyr dette at jeg kan jobbe mindre og oppleve mer. Du kan også gjøre det samme fra andre land i verden, så om du jobber i en jobb hvor du kan ha hjemmekontor, så er du ganske fri sånn sett :D

     
    Last edited: 01. sept 2018
    ina and milehigh like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tok en kikk på tråden din ina om 5 måneder på loffen og gjorde meg noen betraktninger.

    https://insideflyer.no/forums/threads/fri-5-mnd

    Du la opp til en ganske flott standard, normalt assosiert med 2-ukers ferie for folk med normal inntekt i Norge. Kudos, det så ut som fine reisemål og opplevelser.

    Om noen vil leke med tanken om å fortsette turen forever, så kan man enkelt gange opp 2-ukers budsjettet med 26 for å finne ca. årlig reiseutgifter. Legg så på livsutgifter utenom reise.

    De fleste vil da se et tall som ikke er bærekraftig.

    Så det er digg å kose seg 5 mnd på tur, men om du vil få de 5 månedene til å bli 5 år – må du trolig planlegge på en annen måte (alternativt ha høyere inntekt/balanse på konto).

    Lengre tid på reise er ikke nødvendigvis bedre enn en kort tur med større frihet i valg. Ville bare spille ball tilbake til ditt originale spørsmål – og da vil en minimalistisk, beskjeden livsstil gi deg mer tid, erfaring og forbindelser å bygge planen videre på.

    [​IMG]
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bor typisk på slike steder som Indra Porak Residence for 4320 Kroner måneden når jeg booker det på Agoda, bruker Bio Lab til å spise og jobbe på så har jeg ett hotel som tar Amex og en arbeidskafee som tar Amex så da kan du isolere eg mens jeg jobber på ett IT-Prosjekt noen måneder om vinteren. Da bruker jeg typisk 10.000 Kr mnd på kost losji slik at jeg kan spare 20.000 Kr++ måneden til en god ferie en annen plass om jeg trenger det :cool:

     
    Last edited: 14. mai 2019
    ina, milehigh, OyvindN and 1 other person like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Morgentråder, forbruk av penger og hva er du villig til å ofre for mer frihet?

    Ofte når jeg leser morgentrådene er det en gjenganger at folket gleder seg til helg, varmt/godt vær og neste flytur. Dette er 100% naturlig og vanlig.

    Det er lov å bitche litt og drømme om saftige tider. Men om du ser hyppigere fram til helgen og ferien enn mandagen og arbeidsoppgavene som venter, vil du trolig over tid bli en sliten og urealisert person.

    Kontraster mellom jobb/fridag er verdifulle og det å planlegge/glede seg til reise er gulle godt. For å fange inntekt liker noen struktur, forutsigbarhet – andre foretrekker større fleksibilitet og er mer risikovennlige. Forutsetninger og kompetanse varierer.

    Noen er ambisiøse i karrieren (eller har en partner som er det) og andre liker å kunne gå laidback heim og ikke tenke på jobben. Noen har begrensinger i livssituasjonen, andre har barn eller ansvar å ta hensyn til. Derfor må vi alle lage vår egen magiske miks for hverdagen.

    Felles for de fleste på forumet er at de faller under meta-paraplyen 'normalt norsk arbeidsliv' med uke- og helgestruktur, ca. 6 ukers ferie eller skiftarbeid, lønn basert på tid lagt igjen på arbeidsplassen, samt overordnede og ansatte å forholde seg til.

    Det bringer meg videre til den andre trenden; fokuset på bonuspoeng. No worries, jeg forstår moroa og hvorfor folket driver med dette, men problemet kommer når du blir litt blind på forbruket lagt ned får å få de poengene.

    Klart, om du henter opp en fullpris Lufthansa First flight og måler den mot hvor mange poeng/kroner/tid du måtte snekre sammen for samme ruta, kan det kanskje føles verdt det.

    Men jeg er ikke sikker på at det er den beste strategien for hverken økonomi, frihet eller gode opplevelser på sikt. Det blir litt som å få tilbud om en McLaren til halv pris. Om du ikke kan videreselge den og egentlig ikke trenger en slik flott bil, blir det jo dumt å bruke penger på det – selv om det er fantastisk bra value.

    Innspillet jeg slenger inn er å ta et steg tilbake og spørre deg selv hva som hadde hendt om du hadde fordelt de ressursene på andre måter.

    Man brifer med forbruk for å få poeng til award travel, fremfor å plassere pengene i investering, noe som skaper inntekt, bidrag til andre eller velge en mer minimalistisk livsstil. Dette virker helt baklengs for meg.

    Selv om jeg har flydd mange fine kabiner, har jeg også flydd sabla mye Economy Class – og jeg vet ikke om forskjellen etter én uke, måned eller år er merkbar for meg.

    Vi må ordne inntekt til livets opphold, ta vare på familie, helsa og venner – men det kan gjøres via mange ulike livsstiler og jobber, alt er opp til deg og helt opp til deg.

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. okt 2019
    Trillekoff, milehigh, peri and 20 others like this.
  11. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    993
    Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for et meget interessant og reflektert innlegg.
     
    Edvard and ina like this.
  12. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Vet ikke hvorfor jeg ikke ble varslet da du skrev dette innlegget tidligere.
    Jeg reiser nok litt mer enn gjennomsnittet, men som du har observert var det stort sette korte reiser med noen pauser og jobb innimellom. Selv om standarden er bedre enn før jeg kom til forumet, men ikke alltid luksus, har stort sett fått mange fordeler og oppgraderinger på fly og hotell via status som jeg skaffet meg gjennom gode råd her på forumet, og fått mye mer enn har måtte betale for oppgraderinger til suite og tilgang til lounge etc. I sommer så arrangerte jeg ferie for storfamilien og de fikk oppleve Star Alliance Gold og hotell fordeler, så i sum så har jeg, familie og venner nok tjent mer enn jeg har tapt på hobbyen så langt.
    Det har vært morsomt å reise alene, for eksempel på MR, men det som har er mest givende med status er å kunne dele med familie og venner, som ikke en gang i sine drømmer har opplevd Hilton Suite og executive lounge for eksempel. Jeg klarte å få en familie på 9 personer via fast track på fly og alle tre rom ble oppgradert til Executive lounge så alle fikk tilgang til lounge i Sukhumvhit Bangkok.
    Men kan bare dra det så langt med gode råd og hjelp herfra, men når det er ikke andre men en selv som må betale for å holde på status, må vurdere hva som er verdt å holde på, de fleste nye status kommer jeg til å måtte gi opp.
    Må innrømme at status med fly og hotell har gitt mye og at jeg tenker at det blir tøft når jeg ikke lenger kan sjekke inn på prioritert skranke, bruke fast track og ikke blir oppgradert og bruke lounge på hotell.

     
    Last edited: 03. okt 2019
    Eddie47, paron, EndreD and 4 others like this.
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode tanker her, men det viser også hvor forskjellig man kan vurdere disse tingene. Selv er jeg vel knapt en middels bonusjeger og jeg tror jeg bruker lite penger ekstra for å tjene bonuspoeng (tror jeg). Jeg klarer da stort sett likevel å tjene opp til en tur i F i året. Setter også pris på å reise i øvre klasser og bo på ok hoteller, og for meg definerer dette litt livskvalitet, dvs. å nyte og være til stede i øyeblikket. Og her er vi muligens forskjellig da(?), for jeg tenker at disse opplevelse er noe jeg tar med meg i livet og tenker tilbake på med glede.

    Min enkle livsfilosofi er nok nærmere å leve mens jeg kan. Jeg har sett for mange bekjente si takk for seg alt for tidlig i dette livet, og selv er jeg nå allerede et par år eldre enn mitt faderlige opphav ble. Ikke sånn å forstå at jeg er opptatt av å blåse alle midler og lever på lånte penger, men jeg er heller ikke voldsomt opptatt av å legge mye til side for alderdommen.
     
    paron, jgroneng, EC7 and 4 others like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    @Arvid2063, vi er helt enige. Utfordringen kommer når du ikke bare skal på tur en gang iblant, men vil gjøre dette hele tiden (utgangspunktet for tråden).

    Fly når du vil, hvor du vil, hvordan du vil og bli så lenge du vil.

    Da må de fleste justere stilen og prioritere, ellers stopper det opp. Fordi... tom for penger. Å komme i en fri posisjon (og holde seg der) krever noen lure valg.

    Man skal sette pris på servicekvalitet – samtidig føler jeg at mange av mine beste reiseminner har vore hendelser, steder og mennesker uavhengig av nivået på hotell, kabinklasse eller vinkart.

    Noen ganger fungerer det omvendt proporsjonalt.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg helt sikker på at de fleste klarer. Om det er en etterlenget helg, eller en nydelig tirsdag morgen med 13 timer jobb foran seg.
     
    Arvid1410 and Eddie47 like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Mange mennesker søker en friere livsstil enn den de har i dag, men tar ikke valgene som bringer dem nærmere den veien. Det handler om prioriteringer.
     
    Last edited: 07. mai 2020
    Kaffen and EndreD like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    I teori er jeg allerede på reise "resten av livet" fordi jeg kastet returbilletten på det som egentlig bare skulle være en sommerferie i Norge. I praksis ble en "vanlig emigrasjon" (ordnet papirene i etterkant og måtte fly frem og tilbake noen ganger for å få de riktige stempler på de riktige plasser).

    Har flydd en del omkring i verden, jobbet typisk flere ekstrajobber for å kunne unne meg 4-ulers turer til USA, blant annet. Der har jeg bodd hos folk jeg traff på internett (dette var i 1996, så couch surfing var ikke funnet opp enda) og det som påpekes over er helt riktig, de beste opplevelser har ikke med det som anses som "det beste" å gjøre. Beste opplevelse fikk jeg faktisk da jeg overnattet på noe som lignet på et bøttekott i et "modular home" som sto ved inngangen til en trailer park. Du verden for en trivelige folk! Brenne bål i hagen, kose seg med en øl, folk stoppet innom og bare ble med... frihet!
    I løpet av samme uke var jeg gjest hos noen som bodde i et område der naboen ringte dersom du hadde en knekt blomst i hagen, for det var en skam for nabolaget. Trivelige folk der også, men ingen "frihet".
    Frihet, eller en følelse av det, er nok ganske viktig for mange. Etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg funnet ut av en ganske så begivenhetsfattig tilværelse kan være bra også, det trenger ikke være full fres hele veien alltid. Avslapping samt å nyte fravær av hendelser er noe man tydeligvis må lære seg.
    Om man må være i et annet land for å kunne gjøre, det er jeg usikker på. Jo, jeg er allerede emigrert, og jeg ser for meg å emigrere en gang til på sikt (antakelig innen Europa).
    Det er så utrolig mye fint her hjemme (Norge) og "der hjemme" (Nederland) som jeg først etter en drøy 20 år på hvert sted virkelig har begynt å verdsette, mye på grunn av reiser utenlands.
    Gresset ser kanskje grønnere ut på den andre siden, men også der vil man finne brunflekker som man ser litt forbi. Gresset er kanskje grønn og brun på forskjellige steder, og det er nettopp det som vil utfylle hverandre.
    Ja takk til "galskapen" men neonlys i Asia, så lenge jeg kan trekke meg tilbake i ro og fred. Ja takk til utstrakt natur i Norge, så lenge jeg kan komme hjem til en god varm dusj og varme i peisen.
    Ja takk, alle deler, men med en fast basis helst. Norge passer fint for tiden, tiden vil vise om et annet utland vil være "bedre" etter hvert. Det som er veldig bra her, er at lønningen strekker veldig langt andre plasser. Om jeg sparer 10% av min inntekt tilsvarer det ~25-30% som broren min må spare av sin inntekt i NL for å ha samme sum. Om han bruker denne summen i Norge, sitter han igjen med "lite", mens om jeg bruker samme sum i Nederland sitter jeg igjen med mer. Og da er Nederland ikke engang et land som er spesielt billig.
     
    Stuttfeiten, milehigh, kiev and 11 others like this.
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel egentlig kremargumentet for å bli værende i Norge.
    Har man en ok jobb og klarer å sette noen kroner til side kommer man langt i verden i etterkant..
    Er man bevisst klarer man ofte å spare en god del mer enn 10% også.. Selv om det er enkelt å øke konsumet når lønningsposen øker :)
     
    eventyrer, kiev, Edvard and 1 other person like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bare ikke vent for lenge med å dra på eventyr og oppdagelsesferd.

    Alt endres, bygges og utvikles i et rasende tempo der ute. Om du ikke har referanse fra tidligere besøk, så vil du kanskje ikke tenke over det – men et sted føltes veldig forskjellig for bare 10 år siden.

    Globalt beveger flere seg opp i middelklassen og det er enklere å reise. Denne trenden vil (som klimaendringer) fortsette etter en virus-fartsdump.

    Med utvikling blir noen aspekter av reisen bedre – som transport, komfort, livet i storbyer og tilgang på informasjon via Internet. Men mye relatert til opplevelser i naturen og mindre/roligere plasser blir forringet eller borte. Dra til de krevende stedene først.
     
    milehigh, Eddie47, Are and 4 others like this.

Del denne siden