Digital Nomade i Thailand, lovlig eller ikke?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Kaffen, 05. okt 2017.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Som følge av at jeg ofte må gjøre kontorarbeid så har jeg noen ganger tatt med meg kontoret og reist ned i varmen ei uke eller to. Men denne vinteren har jeg tenkt å ta det skrittet litt lengre, og være nede i Thailand i 3 mnd i forbindelse med transkribering og analyse av intervjuene jeg har gjort i ett forskingsprosjekt jeg driver på med. I denne forbindelse har jeg funnet ei side som heter https://nomadlist.com/ Som jeg bruker litt til å gjøre reseach på hvor jeg skal slå meg ned hen, og fant dette stedet:



    Det jeg lurer på er om det er lovlig å være en digital nomade eller ikke i Thailand, og om noen av dere har noen erfaringer i forhold til dette?
     
    Last edited: 06. okt 2017
    tommy777 and Edvard like this.
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, har vel ikke gjort det før, men tenker å gjøre det fremover. Så noen arbeidsperioder, riktignok ikke så lange, de er to to uker hver, er lagt til henholdsvis Thailand og Vietnam. Har nok papirarbeid (og fleksibilitet) til å fylle opp en del uke i løpet av vinteren. Bra for (mot) gikta, også...

    Men det er vel andre grunner til at dette kan være gunstig. Er man næringsdrivende, så kan jo en del av utgiftene være fradragsberettigede (hør med regnskapsføreren først...). Men den aller største fordelen er nok at man får et - forhåpentligvis - hyggelig miljø rundt seg, som kan være inspirerende og gir den nødvendige hjelpen til faktisk å få jobbet litt, isteden for å sitte på balkongen med en Singha. Jeg vet av erfaring at det ikke alltid er så enkelt å kombinere jobb og ferie.

    Tror nok ikke målgruppen nødvendigvis vil være single, hippe datafolk på 25, men like gjerne skilte, giktbrudne og ekstremt uhippe menn på 50+ :D Husk; 55 er det nye eh, 43?
     
    Last edited: 05. okt 2017
    TommyL, NoLimit, chrt and 5 others like this.
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Når ideen først dukket opp, så ser jeg jo også at det er muligheter for å få gjort arbeid som man ellers vil måtte gjøre via portaler som fiverr.com, freelancer.com etc. sammen med virkelige mennesker, i et slikt miljø. Mye enklere å kunne sitte sammen med en thailandsk designer som skal hjelpe til med dine nye nettsider, enn å prøve å fjernstyre det. Kunne jo vært artig om noen i det store norske expat-miljølet i Thailand så muligheten til å etablere et slikt arbeidsfelleskap man kunne leie seg inn i.
     
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Fant forresten dette i Hoi An. Tror jeg vil benytte meg av det, når jeg drar dit to uker i februar. Ser veldig bra ut. Var flere andre der også, dette var det dyreste, men virket overlegent best. Så ut til at coworker.com formidlet slike steder over hele verden.

    https://www.coworker.com/vietnam/hoi-an/hub-hoi-an
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder lengre opphold i Thailand er det mer strikte visa-regler nå enn tidligere. Greit å vite om man planlegger visa-runs utover 1 mnd som er vanlig gyldighet på turistvisum. Søker en via ambassaden i Oslo på forhånd får en 60 dager. Kan være greit å notere seg at det er lurt å komme via fly, siden grenseovergangene ellers kan gi 15 dager eller nektet innreise. Litt etter dagsformen og humøret på grensevakten:rolleyes:

    I teorien er tankegangen fra den militære regjeringen "good guys in, bad guys out". Om det fungerer er det delte meninger om...:)

    Arbeidsnomader er en kjent problemstilling for det Thailanske systemet, de vil gjerne skatte dem, men har ikke noe system for det. Likevel er det mange som oppholder seg mange mnd om gangen. I f.eks Kambodsja er det bare å betale for visum. En kan fordele et opphold slik at det ikke blir spekulativt med visa-run.

    Tror ikke man skal håpe på noe offisielt Nomad-enviroment i Thailand, i såfall vil det kjapt komme restriksjoner og skatt osv.

    Det går som regel greit for de fleste, både med visa-runs og grenseoverganger. Men reiseforsikringen begrenser det ofte til 90 dager. Og en må kanskje planlegge hva en skal svare om en blir spurt av immigrasjonen på vei inn igjen. No-go med "work on computer" ;)

    Driver og sjekker alternativ ift ulike visum pga et lengre opphold neste år, men går nok for å søke ordinært ettårig visum med alt det artige det fører med seg med dokumentasjon, rapportering og annet gøy. Fordelen er at en kan vise til lovlig opphold og bygge kredibilitet ift fremtidige arbeidsengasjement osv. Ulempen er rigide og nitidige søknader til alskens komiteer for embassaden.

    Kan også være greit å notere seg at de har forandret reglene med overstay fra bot til karantenetid. Èn dag overstay kan resultere i ett års karantene (http://www.samutprakanimmigration.go.th/warning-of-overstay-in-thailand/)

    Avslutningsvis på denne litt for lange posten så tenker jeg at it-nomader ikke er problematiske og bidrar positivt til økonomien (mat/husleie/hotell osv) og at det ikke er der problemene ligger med utlendinger i landet. Men enn så lenge skjæres mange over en kam, så her gjelder det å bruke hårføner..:rolleyes:
     
    SilverBird and Kaffen like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal til Oslo med jobben i neste uke, så da svinger jeg innom http://www.thaiembassy.no/en/visa/ og søker om 90 dagers visum der. Jeg har også 90 dager på reiseforsikringen, så det passer som hånd i hanske :D Plukker opp passet to uker senere da jeg skal innom Oslo igjen på ett annet jobbmøte, så det går greit :) eller....

     
    Last edited: 05. okt 2017
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke strengt tatt sånn at de fleste land krever work-visa for et slikt opphold?

    ....slik at man også kommer i skatteposisjon i det aktuelle landet.

    Det kan få konsekvenser å jobbe når man er på turistvisa.
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Juridisk sett så er det ei gråsone som heller mot at det er lovlig. Grunnen til dette er at jeg jobber for ett Norsk firma, har Norske kunder, og hever lønna i Norsk bank i Norske kroner. For mer om denne diskusjonen kan du se på linken under:

    https://chiangmaibuddy.com/legality-digital-nomad/

    What if I want to work in Thailand? If you are working for a Thai company, you will need a non-immigrant (type B) visa and then a work permit in order to work legally. If you are a ‘Digital Nomad’ running your own business on the internet, the immigration office says you can do this on a tourist visa.”.... Sitat fra en emigrasjonsofficer der nede :cool:
     
    Last edited: 06. okt 2017
    milehigh liker dette
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert en del grensetilfeller. Hva med en forfatter som tilbringer tre måneder i varmen, mens hun skriver en bok? Tror nok at det for mange av oss er best rett og slett og la være å spørre noen. Men det kan jo hende at det da er det beste å nettopp jobbe fra terrassen på bungalowen, med en øl ved siden av seg. Blir jo ikke helt feil, det heller.
     
    SilverBird liker dette
  10. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

    Reglene virker nokså klare (og faktisk overraskende lettleste) til fordel for folk som jobber der i bare noen måneder.

    Om man jobber der i mindre enn 180 dager i løpet av et år betaler man kun skatt på inntekt som kommer fra innad i Thailand (ref: Taxable Person), og da kun om denne inntekten er mer enn 150K baht (tabell under 3.1 i dokumentet ovenfor.)

    Det blir nok fort litt mer komplisert om man er der i mer enn 180 dager og dermed må betale skatt på all inntekt, også den som kommer fra "foreign sources".
     
    Kaffen liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    I forhold til Thailandsk lovverk sliter du, så tror ikke jeg ville lagt så veldig stor vekt på hva en enkelt offiser sier ;) Jeg ville ikke tilbrakt én eneste natt i de fengselcellene der :D

    Men om du vil gjøre det korrekt kan du søke et research visum (RS) som du kan få opptil ett år. Samme krav som multi-entry visum med dokumentasjon på over 50 000kr i banken, og arbeidsgiver/firma. I tillegg til 10 000 THB til en nasjonal forskningskomité, pluss rapporter.

    Som sagt går det som regel greit uansett. Men, om du er så uheldig at noe (uforutsett) skjer og de begynner å kjøre sak ligger man litt dårlig an.

    Mange tenker at Thaiene er lett å lure ift visum-problematikken siden de er vennlige. Men både immigrasjon og politiet kan innhente enorme mengder opplysninger både av logger, hvilke steder du har bodd, sporing, offentlige kamera og snakke med alle du har vært i kontakt med.

    Skal ikke male fanden på veggen her, men det kan bli komplisert etter hvert. Og sier de nei til å slippe deg inn igjen hjelper det ikke å argumentere. Viktig å forstå at det eksisterer en kultur utenfor denne turistsfæren hvor alle smiler.

    Poenget er bare at du aldri må rote deg inn i en prinsipiell diskusjon med Thai immigration om hvordan man definerer arbeid, uansett hva du måtte mene om det :) Har du turistvisum, ja da er du pr definisjon turist. I utdanningssammenheng/konferanser kan du delta på turistvisum (se ambassadesidene for mer info) og ha enkeltstående møter.
     
    TommyL, Henrik and milehigh like this.
  12. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Det står rett under sitatet at:

    "This article has created an echo chamber of misinformation. It was based on a statement made by an organization which a) has nothing to do with immigration, and b) was a misinterpretation of what was said. It is, however, referenced frequently by the Digital Nomad community whenever the legality of working online in Thailand is called into question."

    Det er ikke 100% klart om det gjelder sitatet pga hvordan artikkelen er bygget opp, men jeg tolker det slik.

    Videre er det heller ikke slik at en kan stole på hva en enkelt person som jobber i immigrasjonen i et land måtte ha sagt - loven gjelder. Så kan man diskutere hva den, og praksis rundt håndhevelsen, tilsier.

    Anbefaler enhver som måtte komme over denne tråden om å ta det som står her med en stor klype salt. (Jeg tror de fleste av Insideflyers lesere skjønner dette, men føler det bør nevnes) Må også da nevne at trådstarter her har det med å opprette nye kontoer og integrere andres opplevelser fra youtube i sin egen hukommelse.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Utrolig mye ny info jeg ikke visste om som kom fram nå, jeg endrer navnet på tråden til "Digital Nomade i Thailand, lovlig eller ikke"? ... Siden diskusjonen tok den dreiningen, kom mye nyttig frem i den retningen som jeg ikke visste om. Jeg snublet også over denne linken på siden her angående dette temaet :)

    https://www.reddit.com/r/digitalnom...gital_nomads_in_chiang_mai_thailand_what_you/
     
    Last edited: 06. okt 2017
  14. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Man må ha arbeidsvisum for å få lov til å arbeide da. Der er det litt mindre selvfølgelig hvordan det skal gå frem, men man trenger nok ett av disse: http://www.mfa.go.th/main/en/services/4908/15388-Non-Immigrant-Visa-"B"-(for-Business-and.html

    Nå må nok noen med erfaring ta over, for det blir mindre selvsagt, men jeg tolker det som at det skal gå greit å "conduct business i Thailand" så lenge man legger frem all informasjon om hva man skal jobbe med, hvem man skal jobbe med, hvor man skal oppholde seg, og generelt hvorfor man har lyst til å jobbe fra Thailand.
     
  15. BacktoBangkok

    BacktoBangkok Thai ROP gull

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Du må ha arbeidsvisum om du skal jobbe i Thailand for bedrifter basert i Thailand eller selger varer eller tjenester i Thailand. Årsaken er at du ikke skal konkurrere med thaier om arbeidsplasser eller salg av varer/tjenester. Men om du jobber med et eller annet som ikke har noe med Thailand å gjøre, så tar du tvert imot inn utenlandsk kapital og bruker det i Thailand, uten at du konkurrerer med thaier på noe vis. Og det er jo akkurat det de vil med turisme.

    Lover schmover. Jeg har jobbet som digital nomade i Asia i 10 år, har masse venner som har gjort det, lest masse om det, og skal på en konferanse om det neste måned som har blitt holdt mange år på et femstjerners hotell. Hvis noen kjenner til noen som har blitt buret inn for det er det bare å komme med linken, men jeg ville ikke brukt så mye tid på å lete etter det.

    En annen ting er at nå som veldig mange tar med seg jobben på ferie, så ville det blitt en absurd situasjon. Mange sjekker i det minste jobbmailen og må gjøre småting på ferie. Hvor går da grensen? Da må man sette opp et lovverk og en måte å måle dette på, og hele greia er jo bare bortkastet likevel, siden digitale nomader er akkurat det de ønsker.

    Kort sagt, bare si du er turist og lever på oppsparte midler.
     
    Insomnia4u, milehigh, Kaffen and 2 others like this.
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha gjort en ganske så grundig reseach så koker det juridiske spørsmålet ned til disse tre spørmålene:

    1. Jobber du for en bedrift registrert i Thailand? Ja eller Nei

    2. Blir lønna du tjener på dette betalt ut på en Thailandsk konto eller i Thai Baht? Ja eller Nei

    3. Selger bedriften din varer eller tjenester beregnet på det Thailandske konsumermarkedet? Ja eller Nei

    Hvis svaret er er Nei på alle spørsmål, så vil du få ingen problemer. Hvis du derimot svarer Ja på ett eller flere av de tre spørsmålene, da bryter du loven i Thailand. I denne sammenheng så snakkes det av og til om den razziaen politiet hadde mot Punspace i Chiang Mai. Denne episoden var basert på en missforståelse som Politiet hadde angående dette stedet. Saken endte opp med at ingen ble tiltalt, og de fikk lov til å jobbe videre med det de drev på med :)



     
    Last edited: 15. okt 2017
    Are liker dette
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Spiller ingen rolle siden Thailandsk lovverk ikke har noe system for unntak. Det er dette som man skal si uansett hva du måtte mene:

     
  18. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Dette er en veldig lysegrå sone. Jeg er selv "digitalnomade", og kjenner mange andre (som @BacktoBangkok) har jobbet remotely eller med egne prosjekter i Thailand uten et snev av problemer. Jeg husker godt "razziaen" på Punspace—jeg var ikke der da selv, men har jobbet derfra tidligere. Som du selv fant ut av, så snart politiet fant ut av hva folk faktisk holdt på med kunne de ikke brydd seg mindre.

    Men for å gjøre ditt eget liv enklere, om du blir spurt når drar inn i Thailand hva du skal gjøre der i 3 måneder, bare si du skal reise rundt som turist. Som andre har nevnt her, det er liten vits å diskutere nyansene av hva slags arbeid du kan og ikke kan gjøre uten arbeidstillatelse med en grensevakt.

    Selv om den omtaler en litt mer permanent versjon av denne problemstillingen, så synes jeg denne artikkelen skrevet av "Streber" gir en god oppsummering av emnet: https://nomadgate.com/permanent-traveler/
     
    Are, Insomnia4u and Kaffen like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg fremme på kontoret jeg skal jobbe den neste uka :)

    Punspace.jpg

    Sånn ser det ut på utsiden :)

    Punspace2.jpg

    De har også fått seg ei ny vogn til å servere kafee og drinker i, ganske så kul :)

    Nyevogn.jpg

    Ganske så bra med mobil jobb, for mens mange av dere sitter hjemme å fryser om vinteren, så jobber jeg med websidene til jobben min her, og sjefen gir tydlige signaler om at han liker det han ser. Kanskje jeg treffer noen Norske som @tkrunning eller @BacktoBangkok kanskje? :)
     
    Last edited: 12. des 2017
    drsyk, Edvard, wilhelm and 8 others like this.
  20. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,015
    Likes mottatt:
    6,514
    Bonuspoeng:
    183
    Yep, akkurat passe slemt, når det er meldt ned mot 15 kalde grader i Oslo til helgen...:mad:

    Men hey, det kan være inspirasjon til flere, nyt dagene!:)
     
    TommyL liker dette

Del denne siden