Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det er er fornuftig plan, tenker samme baner selv, må bare bestemme meg for hvilken bank en skal trollbindes hos. Hvem har best fastrente i disse dager?
     
  2. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Tror Danske har beste som jeg har funnet, 1,88 nom på 10 år. Men for min del faller de bort, da jeg ikke er akademiker.
    Storebrand har 1,99 nom, men der må alt flyttes over, så de faller også bort for min del. Blir litt enklere hos dnb, de kan tilby 2,05 nom. så det vil jo koste litt over 10 år å være trofast, så skal se om det går å få pruta ned fastrenta.

    Følger med fortløpende, spørsmålet er bare hvor lenge man skal vente før man bestemmer seg.
     
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmmm, tilbud om 1,55 fra DNB Saga. For to måneder siden ville jeg hoppet i taket over et slikt tilbud, men nå er jeg jaggu ikke helt sikker når jeg leser hva andre har fått. Jeg har 2,6 mill i lån innenfor 65%. Hvilken belåningsgrad her dere som har fått lavere renter enn dette?
     
  4. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    ca 71%
     
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    1,30% nom, 1,36% eff her ifra Danske Bank. Akademiker Ung avtale med ca 85% belåningsgrad.
     
    drsyk and Maggie like this.
  6. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk 1.45% hos DnB etter siste runde. Matcher (nesten) akademikerne hos Danske Bank. Lavt lån og lav belåningsgrad, rundt 50%.
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1,45 på 75% belåning...
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1,88 er meget hyggelig, har en avtale med Danske om 2 dager, ser litt på muligheter der:)
     
  9. AKB

    AKB Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har også fått tilbud om 1,55% med DnB Saga. Dette er for et rammelån på 5,4mill som er 60% av boligverdi. Jeg bruker kun ca 4mill av dette.
    Jeg synes rentetilbudet fra DnB er for passivt. Jeg mistenker at DnB her spekulerer i at den lille differansen på 0,1% til DB's 1,45% (Akademiker rammelån) er for liten til at jeg skal ønske å bytte bank, fremfor at DnB skal kunne matche DB.
    Jeg mener at på prinsipielt grunnlag må DnB kunne tilby sine "gullkunder" i Saga den til enhver tid beste fagforeningsavtalen banken kan tilby. Pt virker det å være Sykepleierforbundets 1,49% som også er et rammelån etter det jeg kan se.
     
    Arvid1410 liker dette
  10. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg startet på 1,55 og endte på 1,48 nå etter en liten forhandlingsrunde. Synes det var ok så jeg gav meg der. I følge kunderådgiveren jeg snakket med forsto jeg det slik at de selv har fullmakter til å gi 1,55 mens de må søke oppover i systemet for å gi bedre. Om dette er en bløff og en salgstaktikk, eller om det er reelt vet jeg ikke, men det har tydeligvis litt å gå på i alle fall
     
    drsyk liker dette
  11. AKB

    AKB Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Godt å høre. Da har jeg fyrt avgårde en mail til DnB om at de må se å spa opp en bedre rente, og i det minste matche Sykepleierforbundets avtale.
    Det er i slike tider som nå hvor vi virkelig bør kunne sette bankenes respons på prøve.
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    1,4% nominell rente, 1,43% effektiv rente. Sparebank1 Østlandet, LO Favør Ung. Samboer er både ung nok og i rett forbund. Selv kunne jeg nok fått bortimot like lavt i Nordea gjennom egen avtale, men mistenker at jeg måtte kranglet mer.
     
  13. AKB

    AKB Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3

    Er dette rammelån? Hva er belåningsgrad?
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke rammelån. Belåningsgrad er snaue 65%
     
  15. Jojo

    Jojo Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Ser at Bulder Bank også betaler ut kundeutbytte. For 2019 var dette på kr 3540 for et lån på 2 millioner (som gir maks utbytte). Så om du har under 50% belåningsgrad og under 2 millioner i lån (per pers, eventuelt 4 millioner for to personer), så er jo effektiv rente på lånet i realiteten ned på ~1,26%.

    Nå er jo ikke årlig kundeutbytte noen garanti, men synes dette ser ut som et veldig konkurransedyktig tilbud!
     
    Gullars and Filip like this.
  16. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Tok til fornuften etter Storebrands latterlige siste "rentekutt" fra 2.09 til 1.79. Nesten som en fornærmelse å regne..

    Siden både jeg og samboer har rett fagforening og alder, fikk vi 1.39% nominell fra Nordea på ca 70% lån. Snaue 600 kr spart i måneden det.
     
    jgroneng, dahlmath and holmen like this.
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde jeg faktisk ikke fått med meg, men da er jeg i hvert fall fornøyd med byttet fra DNB! :)
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng liker dette
  19. mgottsch

    mgottsch Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk tilbud av Nordea på 1,39% nom 85%
    Screenet dette og sendte til DnB for å høre om de kunne matche da vi allerede er Saga kunder men har bolig lånet i Sandnes Sparebank.
    Fikk svar at det laveste de kunne tilby var 1,5% prøvde å si at jeg viste om flere med Saga som hadde 1,4% og at det ville være godt nok for at jeg valgte Dnb.

    Fikk da dette svaret:
    Rentemarkedet er ekstremt tøft for tiden og derfor har vi besluttet å gi en litt lavere pris til eksisterende boliglånskunder. For nye kunder ligger vi dessverre litt høyere i pris. Har full forståelse for at dette kan høres litt rart ut, men per i dag er vår laveste avvikspris for nye kunder 1,50% (må eventuell godkjennes av seksjonsleder).


    Du er en kunde vi gjerne skulle hatt i DNB og jeg må bare beklage at jeg ikke får gitt deg et bedre tilbud akkurat nå.


    Noen tips på om det vil være mulig å få til en bedre rente her, eller er det bare å akseptere nordea og prøve igjen senere en gang?
     
    Last edited: 03. juli 2020
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er nok et aktivt spill de driver med fordi de antar at de fleste er fornøyd med 1.5 og ikke gidder å bytte bank for 0.1% rente.
    Det er i alle fall mer å tjene på alle som får 0.1% mer enn de taper på de få som heller velger en annen bank.

    For min del gidder jeg ikke bytte bank for 0.1% selv om jeg i prinsippet gjerne skulle gjort det. Ikke minst, disse 0.1% spises jo fort opp av gebyrer og slikt ved bytte.
     

Del denne siden