Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. lobster

    lobster Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    5,44 her, SAGA rammelån
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,549
    Likes mottatt:
    25,998
    Bonuspoeng:
    183
    5,29% nom.Dnb PB. Rammelån.
    Tror jeg har truffet laveste punkt i DnB, uten å jobbe der:)
     
    ina and Upsaker like this.
  3. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått brev fra Danske bank om overføring til Nordea i november hvis jeg ikke foretar meg noe, Jeg tilhører Akademikerne og har et større rammelån hos Danske bank.
    Jeg lurer på hva som er erfaringene til andre medlemmer av Akademikerne, Hvilke bank har dere flyttet bolig/rammelån til og hva slags rente har dere fått? Handelsbanken , DNB Saga eller overføre automatisk til Nordea (dersom ikke gjør noe)?
    Takk for svar
     
    Cumulus liker dette
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    3,484
    Bonuspoeng:
    113
    Sannsynligvis flytter jeg til Handelsbanken på Akademiker-avtalen, betingelsene er som publisert. Kunne fått litt bedre betingelser andre steder, men som avtalekunde forventer jeg automatisk justering av renten begge veier. Ingen telefoner.

    Har behagelig belåningsgrad, men ikke høyt beløp. Også sære behov som to lån på samme pant, da ryker de billigste konseptene som Bulder. Handelsbanken ordner det uten problem.

    Flytter fra arbeidsgivers avtale.
     
    ina liker dette
  5. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan ligger vi an med renten her inne?

    Har 5,65% Nom (61% belåningsgrad) hos Handelsbanken via Tekna og selv om den iflg Finansportalen ikke er dårlig, så har det dukket opp en bank som på flekken ville tilby 5,44

    Så får vel ringe HB, for dette her utgjør litt penger…
     
  6. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken bank er det? Takk
     
  7. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93

    Hei.

    SR Bank.

    Etter en lang samtale i dag med HB, der 10 min gikk med til å bortforklare hvorfor de ikke kunne matche, så blir det flytting etter 40+år som kunde i HB.

    Trist, men sånn går nå dagan.
     
    ina, Frode789, ME262 and 1 other person like this.
  8. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Har DNB Saga lån. 5,44 Nom. (78% belåning). Sliter med å finne bedre, selv med energiklasse A for grønne lån. Noen lokalbanker bare, men er ikke innenfor deres områder.
     
    Teknolai and ina like this.
  9. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Har Danske Bank fra tidligere tekna-avtale. Ringte dem om noe urelatert her om dagen, og da de spurte om det var noe mer de kunne hjelpe meg med svarte jeg "lavere rente hadde vært fint". Et par dager senere fikk jeg brev om at den "ferdig forhandlede" renten min var satt ned til 5,45 nominell (tror den var 5,55 eller noe før det?).
     
    Adrian E and ina like this.
  10. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Det er fastrente som er tingen nå. 3 år, 4.59
     
  11. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Nominell eller effektiv
     
  12. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Blant halve lånet på 1,94 nominell i 5 år, men det er vel 3 år siden nå.
     
  13. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Er det forresten noen i DNB som har lavere enn 5,44 % nom (under 80% belåning)?
     
    Maggie liker dette
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,549
    Likes mottatt:
    25,998
    Bonuspoeng:
    183
    Det var renten min på nylig fristilt mellomfinansiering.
    Nåværende rammelån 5,29% nom.
     
  15. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Jøss, den var sterk. Her har vi andre i DNB en jobb å gjøre :p
     
    Maggie liker dette
  16. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Nordea tilbyr lavest manuell rente på 5,34% rammelån. DNB 5,44%, og Handelsbanken 5,65%. med samme rammebeløp.

    Hvilke andre faktorer vektlegger dere når dere velger bank enn selve renten?

    For samme lån er det ulikheter
    - forskjell på pantsatt beløp på bolig ca 3 mill
    - forskjell for forfallsdato, når lånet skal nedbetales 10 år eller 30 år.
    - lengde på avdragsfrihet 5 år eller 10 år
    - aksepterer kausjonist versus medlåner
    - DNB har vært enklest i kommunikasjon (Nordea ba om lønnsslipp og kontrakt , det gjorde ikke DNB, jeg er Saga og bedriftskunde hos DNB allerede)
    - Nordea krever lønnsinngang for å bli Premium kunde, det gjorde ikke DNB for å bli Saga kunde (eller Handelsbanken for å bli Akademikerne+ kunde).
    - Samle alt på ett sted eller lån ett sted lønn ett annet sted osv
    - andre gebyrer og utgifter (tinglysning etc)
    - servis og andre produkter (investering f. Eks)
    Erfaring med bolig/rammelån hos DNB og Nordea når det gjelder langsiktig, er konkurransedyktige og gode over tid?

    Forresten hvorfor kommer ikke denne posten opp på listen over nye innlegg?
     
    Last edited: 11. sept 2024
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,272
    Likes mottatt:
    8,858
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vektlegger totalpakken, og så tilskriver jeg unødvendig mye kost til det å bytte - så jeg lager egentlig en unødvendig høy barriere for meg selv.

    Har vanlig boliglån, og har ikke i nær fremtid tenkt å benytte meg av avdragsfrihet eller endre på nedbetalingstid. Vi har ikke hatt behov for noe kausjonist, tilleggssikkerhet eller medlåntakere, så bankenes retningslinjer på det har heller ikke vært utslagsgivende.

    Etableringsgebyr går det vel greit å forhandle på, men utover der er det også mye engangskostnader, og med min kreative matematikk er det en sunk cost og jeg holder den utenfor regnskapet eller vurderinger, det er ikke så mange tusenlapper.

    Det som betyr noe for meg er å ha ting ryddig og samlet. Jeg liker å ha en fast bankforbindelse hvor jeg har hovedvekten av dagligøkonomien, og forsåvidt også en del investeringer. Det gjør det enkelt med lønnsinngang og utgiftskonto samme sted, og at sparepenger (både egen morokonto og fellessparing med kona) står samlet. Det gir oss godt overblikk.

    Det er rotete nok å forsøke å se hvordan regnskapet ser ut når det er transaksjoner på DNB MC, Amex, Strawberry-kort og SAS EB MC om hverandre, godt ispedd masse jobbutlegg som kommer tilbake i tide og utide, så jeg trenger ikke å gjøre der vanskeligere for meg selv å ha oversikt. Irrasjonelt, kanskje, men det gjør min hverdag enklere.

    En fast kontaktperson har vært nyttig når det har vært spørsmål om ting som er mer enn å bare fikse småting, f.eks. endring av lån da jeg kjøpte meg inn kombinert med oppussing av bad. Å ha en fast person som ordnet det og kjente øvrig historikk, var hjelpsomt. Det er greit å ha en å sparre med, og det skal jeg benytte meg av snart for å vurdere en større, litt mer kompleks enkeltinvestering.

    Så veldig kort oppsummert; jeg vil ha det enklest mulig for meg selv og tåler at jeg ikke har den absolutt laveste renten, så lenge den er konkurransedyktig - jeg setter mer pris på totalbildet.
    Sånn sett er jeg sikkert bankens drømmekunde.
     
  18. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for utfyllende svar.
     
  19. Johnarildr

    Johnarildr Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Er mange som henger seg opp i effektiv rente. Kan på en måte forstå det - men tenker at prosentsatsen på effektiv rente blir helt feil å se på. For å ta et eksempel på to lån uten etableringsgebyr:

    Lån 1: 500 000,- over 30 år med 5,44% nominell rente + 65,- termingebyr
    Effektiv rente: 5,79%

    Lån 2: 5 000 000,- over 30 år med 5,44% nominell rente + 65,- termingebyr.
    Effektiv rente: 5,59%

    Termingebyr over 30 år: 23 400,-

    Begge lånene koster like mye i gebyr over 30 år til tross for at effektiv rente ikke er det samme i prosent.

    Av den grunn, så tenker jeg at man bør heller se på nominell rente og hva man må betale i termingebyr, og ikke minst vurdere totalpakken man har hos banken. En annen ting er at man allerede hos nåværende bank har betalt for etablering- og kartverkgebyr. Gebyr hos kartverket får ikke banken fjernet uansett, og man bruker nesten 8 måneder på å gå i "break even". Tar man med etableringsgebyr på 2 500,- snakker vi om nesten 4 år.
     
  20. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for regnstykket, er glad i tall og liker det

    apropos hva betyr denne emotikono_O
     

Del denne siden