Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen poster i Off-topic-forumet dukker opp i nye innlegg. Off topic ble vel laget nettopp for at prat om champagne og bankrenter og andre ting som er litt utenfor fly og bonus skulle dytte ut andre ting fra nye innlegg.

ina liker dette
  2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringer med å prute på fastrentelån? Tenker å gå for 3,99% nom i 5 år med DNB NSF gjennom samboeren. Ser andre har ned mot 3,95%. Det har jo særdeles lite betydning, men er det noen mulighet for å få match på fastrente?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg snakket litt med bl.a. DNB om det forrige uke. De var veldig tydelig på at det var "ferdig forhandlet".

Har noen vurdert å bytte til Kassa, aka Oslo Pensjonsforsikring? Nominell rente fra 5,30%.

Renteeksempel for Kassa Small:
    Effektiv rente: 5,43 %, 2 500 000 kr o/25 år, kostnad: 2 017 412 kr. Totalt: 4 517 412 kr.

4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sendte inn ønske om fastrente 5 år til DNB, men den dagen endret de prisene så det ble ikke noe av. Vurderer derfor å flytte til Kassa eller Bulder. Fordelen med Kassa er at de tilbyr 5,3 nom opptil 60%, mens Bulder har 5,38 nom opptil 50% og fordelen av kundeutbytte. I det lange løp høres sistnevnte hakket bedre ut dersom man klarer å komme under 50%.

5. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha flyttet fra Handelsbanken med 5,65 nom i August(eller noe) til SR bank med 5,44 nom så ringte jaggu SR i dag og satt den med til 5,29 nom med virkning fra 20.01

Sånt kan man like:)

Spielhaug and Maggie like this.
  6. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    5,6% nominell, DNB Saga... hva har andre i samme båt?

Tenker ta en tlf/skrive en mail i dag.

7. gabrigoal

gabrigoal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    5,39 (fra 5,49) etter en e-post i forrige uke. Ikke svart takk enda da jeg vurderer å se om det ikke er enda et knepp å gå på. 5,29 ville vært prima 5,34 OK.

8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,317
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde 5.49. Ringte inn på onsdag. De skulle ringe dagen etter. Fikk 0,15 lavere. Jeg ba de matche handelsbanken sin Tekna avtale. Da måtte jeg sende inn skriftlig at jeg hadde fått et tilbud. Skal nok få gjort det til uka, men takket ja til 0,15 lavere med umiddelbar virkning. Er da nede på 5,34...

9. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Da var tiden kommet for å sjekke bankenes justering.

Jeg har 5,29 hos SR bank, og min tidligere rådgiver(som nå dessverre har byttet avdeling) informerte tidligere i år at jeg ikke vill bli avspist med en lavere justering når Norges Bank endelig kom til å justere renten. I dag kom brevet med reduksjon på, 0,10%.............

Dette er uholdbart, så venter på at min nye(hvem det nå enn er) kunderågiver skal ringe så jeg kan klage i enda mer høylytt stil enn når vi klager på manglende Sky team billetter :D

Allerede fått godkjent lån hos Bulder med 5,05 nom. Så her blir det bytte asap hvis ikke SR våkner opp...

Hvordan ligger dere andre an ? :)

10. Skippy

Skippy Nytt Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Har lån to steder: Kassa og SPK.

Kassa: 4,99 nom
    SPK: 5,17 nom

Greit fornøyd med rentene da belåningsgraden totalt tross alt er på ca. 70 %.

Venter på at SPK skal sette ned renta :cool:

11. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Og hvis vi skipper lokale forkortelser, så står Kassa og SPK for hvilke banker? :p

12. Skippy

Skippy Nytt Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Ingen av dem er banker, men Kassa er tilgjengelig for alle.

Kassa er boliglån fra Oslo Pensjonsforsikring. SPK: Statens pensjonskasse.

dahlmath and Bonusduk like this.
  13. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Nydelig. Da gikk det en søknad til Kassa :)

Manuell behandling(56% belåningsgrad) og "bare" 3,7 x årslønn i ønsket lån. Mulig 3+ biler for en enslig person ble for meget for systemet....

dahlmath and Skippy like this.
  14. dahlmath

dahlmath Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Vi ligger på 5,26 grønt lån i dnb. Ikke fått tilsendt nytt låne skriv som de har lovt. Så vi sendte in søknad til Grønt boliglån | Landkreditt

Nominell rente Effektiv rente
    fra 4,84 % fra 4,94 %

15. Bonusduk

Bonusduk EBD

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    93
    Oopdatering.

SR gikk ned til 5,04 med gyldighet fra 30.6
    Så da forblir man der

16. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Redusert til 4.95% i Nordea, men med tanke på at flere nå tilbyr enda lavere rente med høy sikkerhet kan det fort være vi hopper videre.

17. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Nybygger.no satte ned renta for vårt rammelån nå, etter en streng henvendelse til kundesenteret:
    Vurderer likevel å bytte til Landkreditt, da det virker som de har holdt seg nærmere toppen av rentebarometeret over tid.

Er det noen som lager historisk statistikk over rentebarometeret fra Finansportalen?

The_Dude liker dette
  18. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken lånegrad? 5 blank effektiv her

19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk brev fra banken min i dag om rentejustering, de kjører 0.2. Ble ganske provosert og la derfor inn søknad på Landkreditt.

Dette ble til min store overraskelse avslått! Syntes det var veldig rart, da jeg personlig har 3x byrde, vi tilsammen har 2x byrde og eier 50% av huset. Har mailet dem og spurt om de gjør manuelle vurderinger, her må det da være noe kuk i computeren.

Teknolai liker dette
  20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,317
    Bonuspoeng:
    93
    Gi lyd når du får svar. Sist jeg overraskende fikk avslag var pga for høy usikret kreditt (alle kreditkortene). Måtte si opp ca 100k i kredittkort før jeg fikk innenfor 60% og rammelån...

The_Dude liker dette

Del denne siden