SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,295
    Bonuspoeng:
    183
    Ble også lei av å vente, bestilte et Premium for en uke siden. Godkjent på få sekunder, ingen melding om at jeg "allerede hadde et kort". Tydeligvis hadde intet skjedd så langt. Kortet ble lovet innen ti dager, så nå bør det straks være underveis.

2. Wendel

Wendel Medlem

Likes mottatt:
    518
    Bonuspoeng:
    93
    Er selv lei av å vente på nytt Amex kort, så prøvde å bestille Premium kortet nå. Men var så heldig at jeg fikk følgende beskjed:
    "Vi vil sende deg en e-post eller et brev i posten i løpet av 10 dager for å informere deg om våre avgjørelse"..

Så er vel igrunn like langt.. :p

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var jeg lei av å vente..

Gratulerer, Harald! Søknaden din er godkjent!

Ditt kort vil bli sendt til din folkeregistrerte adresse i løpet av 10 dager

NoLimit liker dette
  4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    ..og hvis premium kommer før elite, kan jeg lett si opp elite:

Du har 14 dagers angrerett på denne avtalen. Om du vil benytte deg av din angrerett, ber vi deg fylle ut skjemaet på americanexpress.no/angrerett

Insomnia4u liker dette
  5. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Heisann etter at point sharing er tillat og Amex Elite gir 2 CT v/300k omsetning, hvor mange vurderer her å sikte på 3 CT ved å utstyre samboer/ektefelle med eget Amex Premium kort?

Lurer på om faktisk dette er lønnsomt når/hvis nådd 300k på Elite`n :D:D:D

6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Samboer hadde pointearner for husholdningsutgifter, men aldri i verden om hun hadde klart å omsette for 150k på amex. Så stort husholdningsbudsjett har vi ikke, selv om kiwi tar amex :-D Hadde kanskje klart 50k. Er vel bedre at hun får et ekstrakort til amex isåfall

7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,022
    Bonuspoeng:
    293
    Klarer du å generere nok poeng i familien og nok fri til å reise x 3?

8. Lurifaks

Lurifaks Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg venter fortsatt på premium koret skal komme uten noen søknad..

Prøvde å søke om Elite kortet, men fikk da "ikke godkjent".
    Dette er grunnet at jeg har en frivillig kredittsperre hos bisnode pga. ID tyveri tidligere.

Jeg åpnet sperren, og søkte på nytt.
    Fikk beskjed av AMEX at det tar 3 måneder før jeg kan søke på nytt, grunnet de har gitt meg avslag 1 gang..

Det er kjipt, kan ikke søke før februar igjen og da er 2 mnd av året gått...

9. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    ang. fri
    Ikke alle familier som kun er 2 stk.
    Noen ganger går det galt, selv om man hopper av i svingen.

Anton80 and Xflipper like this.
  10. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Når avslag ikke er knyttet til for dårlig betjeningsevne vil de ofte kunne manuelt behandle søknaden og omgå 3 månedssperren om man ringer inn.

Opplevde samme på et annet kort og da var jeg godkjent etter 1 minutt på telefon.

Så mitt råd er å ta kontakt med de, så går det antakelig i orden.

Lurifaks liker dette
  11. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Dette spørsmålet er sikkert stilt tidligere, men å bla gjennom 102 sider er lite praktisk (og Q&A'en hos både Amex og DNB er jo håpløs):

Har noen fått noe info om hva som skjer dersom man har positiv saldo når DNB-kortet avsluttes eller dersom man får refundert kjøp gjort med DNBs Amex-kort etter at det er avviklet? Eller rettere sagt: Hvordan får man da disse pengene tilbake?

Sonictravel liker dette
  12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt noen refusjoner mens kortet fortsatt er aktivt. Disse har jeg ringt dnb amex support og fått overført til bankkonto uten gebyr.

Iflg de jeg har.snakket med skal det ikke være noe problem med refusjoner etter kortet er avsluttet. Uten at jeg har fått nærmere forklaring.

Selv er jeg litt skeptisk til hva som vil skje/hvor lang tid det vil ta før man får pengene sine. Hvis tlf og mail addresse forsvinner over nyttår frykter jeg at man kan komme i en rundans ved ett slikt scenario.

13. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,580
    Bonuspoeng:
    113
    Snakket med kundeservice her om dagen ang dette, fikk da beskjed om at man ville bli kontaktet etter siste faktura er kjørt. Gjenstår å se om det går helt smertefritt....

14. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Beklager OT, og en liten digresjon, men hvordan i alle dager har Amex Norge hele
    7 870 720 likerklikk? De har jo maks 3-7 likes per post de legger ut.

Edit: fant svaret selv. Det viser seg at uansett hvilken Amex side man prøver å gå inn på, enten det er Amex USA, Norge eller Australia, blir man innen Facebook re-routet til den lokale siden. Altså er likerklikkene totalt for hele verden, noe som gir mer mening.

Skarven liker dette
  15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spurte spesifikt om dette.
    Svaret var at når kortet er avsluttet ville det ikke være mulig å få retur.
    Da må man ta kontakt med det stedet hvor man ønsker refusjon, eks. Expedia og kreve dette betalt direkte til konto.
    Jeg ser for meg kaos uten like med et slikt system...

16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for alle svar. Så tror jeg bestemt at løsningen i vårt tilfelle skal være å ordne alle refusjoner før DNB-Amex'en avsluttes. Å skulle gå alle rundene med diverse leverandører og operatører for å ordne alternative refusjonskanaler ville være en kaotisk heltidsjobb i alle fall ikke jeg har tid til.

17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm har ett par expedia opphold betalt via gamle AMEX som jeg ikke er 100% sikker på og gjennomføre.
    Disse vil jo i praksis nesten være non-refundable over nyttår..

Vurderer avbestille/bestille på nytt, men prisene er jo selvsagt mye høyere nå enn da jeg bestillte...

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,131
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde avbestilt og booket på nytt.
    Selvfølgelig avhengig av hvor mye høyere prisen er nå.. Men, du får opptjening mot ny CT, og mer poeng hvis det er dyrere :p

Lars J liker dette
  19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Alternativet er jo at du risikerer å miste pengene, eller bruker enormt med ressurser for å hente dem inn. Ville helt klart avbestilt for å være sikker.

Lars J liker dette
  20. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg støtter flertallet, kan være lurt å ta dette på nytt kort. Du får opptjening mot ny CT, mulighet for reiseforsikringsddkning på kort og bare mindre stress er i seg selv nok for å endre.

Eventuelt kan du ta kontakt med Expedia for å høre om det er mulig å endre kort.

Del denne siden