SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Andyfly

Andyfly Fly me to the moon.

Likes mottatt:
    924
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk tilogmed sms om forfall, og på epost så grei oversikt her. Men med den syke renten de har er d greit å følge med. Legg til varsel i kalenderen din :)

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk mail for litt siden. Hadde det ikke vært snakk om appen her hadde jeg ikke sjekket nå..
    Jeg spurte om dette når jeg fikk økt bruksgrensa og hun sa forfall var 1.feb....

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk efaktura.

upload_2019-1-18_22-16-53.png

4. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk efaktura samme dato som forfall

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper at Amex nylig fikk efaktura til å fungere. Min kom i forgårs.

6. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg kom hjem i kveld lå det en papirfaktura og venta i postkassa. Sendt fra USA :eek:
    De skrev at de ikke hadde kommet frem på mailadressen min, så får oppdatere det ved anledning.

Spesielt at de sender alt fra USA. Det må da koste en formue...

7. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Markal and Insomnia4u like this.
  8. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke fått papirfaktura. Jeg har ikke fått efaktura. Men fakura med dato 10. januar og forfall 24. januar ligger i appen!

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk faktura på email og måtte opprette ny efaktura-avtale i nettbank. Antagelig pga skifte fra DnB til Amex. Mulig dette er grunnen til at dere også får tilsendt.

Trykkern liker dette
  10. oveovo

oveovo Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    I dag ble betalingen av fakturaen min registrert på konto. Står betalingsdato 14. januar (som stemmer) og transaksjonsdato 18. januar.

11. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    For kjøp utenlands inneholder Amex-fakturaen en spesifisert "transaksjonsavgift". Er dette valutapåslaget eller er det noe annet Amex ikke har tatt seg bryderiet med å informere om?

12. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Virker på meg som et hissig valutapåslag... jeg fant maange av dem

13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også min teori, men for å vite det med sikkerhet må man finregne på hver enkelt transaksjon. Det gidder jeg simpelthen ikke, og doktorgraden min er dessuten ikke i matematikk, for å si det slik. Grunnen til at jeg spør er egentlig at alle utenlandstransaksjonene mine fra desember 2018 er fra Danmark. Dermed oppstår en mistanke om at det på grunn av danskene, som bor i et u-land kredittkortmessig, kan ha blitt lagt til en "transaksjonsavgift" og at valutapåslaget kommer i tillegg til dette igjen på basis av valutakursen. Jeg finner for eksempel ingen 'transaksjonsavgift' på Amex-kortbruk i Helsinki i november (også dette nye Amex, bare for klargjøre det).

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,727
    Bonuspoeng:
    293
    Transaksjonsavgiften på fakturaen finner du igjen som gebyr når du går inn på en valutatransaksjon. Den kommer uavhengig av valuta.

15. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har transaksjoner i både EUR og GBP som er belastet en avgift på rett over 2,4 pst. Antar det er AmEx sitt eget valutapåslag på 2 pst + interchange fee.

Har også noen transaksjoner med SAS MC (på steder som ikke aksepterte AmEx) på samme datoer. Kursen belastet her er typisk 2-3 øre lavere for EUR og 3-4 øre lavere for GBP. Det virker vel rimelig ettersom valutapåslaget hos SAS MC er 1,75 pst.

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,727
    Bonuspoeng:
    293
    Amex har et valutapåslag på 2,5%. I mitt tilfelle 2,4999.

Last edited: 19. jan 2019
  17. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Støtte for Europeiske Amex-kort hos Curve, kan ikke komme fort nok...

oveovo liker dette
  18. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok riktig observert. Danmark er et u-land i både betalingsløsninger og forbrukerrett - det er f.eks. ganske vanlig med skjulte gebyr på fremmede kredittkort. Jeg har sett opptil 5% på AMEX (Sportsworld ute på Fields), deretter kommer valutapåslag i tillegg.

Nå har jo DK endelig fått «tæsk» av EU og har blitt tvunget til operere mer transparent ift. skjulte gebyr. Men både AMEX og Diners har havnet på utsiden av denne reguleringen.

Jeg har bare droppet AMEX helt og holdent så lenge jeg blir boende i KBH - ikke skjønner de hva det er og knapt nok får jeg det brukt.

19. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Skal kanskje gjøre en større betaling (150’) snart (delt i flere deler) som kommer til overstige «grensen».

Hva er beste prosess for å sikre at det går igjennom? Betale inn underveis og/eller ringe?

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,727
    Bonuspoeng:
    293
    Ta kontakt med kredittavdelingen. Send inn dokumentasjon på forhånd, så øker de grensen din i en periode.

Del denne siden