SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,955
    Bonuspoeng:
    183
    Montro om man kan søke på kortene idag eller i løpet av uka?

2. Swaggertarian

Swaggertarian Sunnfjording

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Er det nokon som veit kva som er kjelda til at det skal komme nyhende om AmEx-kort i dag? Eg har tidligare sett at 29. august har vore nemnt på forumet. Er det berre spekk?

3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde ikke vi bonusjegere bedrev med spekulering ? :p

Kaffen, OttoL, DanH and 1 other person like this.
  4. Egat

Egat Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har en CT som går ut 15 januar 2020... må denne brukes før dette året er over nå som avtalen går ut?

5. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Potentiale for dagens mest besøgte tråd ser det ud til. :cool:

Intet der kan trække folk til end potentialet for flere point.

Swaggertarian and snus_mumrikken like this.
  6. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
  7. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Bra med et kort som kan gi to CT per år, selv om årsgebyret ble relativt høyt. Har allerede passert 250k omsetning på mitt Platinum, så kanskje jeg bør vurdere Elite kortet etterhvert. Litt nedtur at Platinum blir Premium, CT grensen økes, og at en går ned fra 20 til 15 poeng. Men samtidig får en et rimeligere kort.
    Her må det nye vurderinger til sammen med finansministeren. Tror 4000 for 2 CT i året er en god deal.

8. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,000
    Bonuspoeng:
    93
    Som vanlig har man jo da noen spørsmål:

- Jeg har ikke tjent opp min CT for 2018 enda, gjelder det fortsatt 100K her, eller er det nå plutselig 150K?

- Må man ha det nye kortet for å kunne benytte CT opptjent i 2018?

Selv kommer jeg nok til å kvitte meg med amex når/hvis jeg får brukt nevnte CT, da jeg kommer til å slite med å omsette for 150K, i tillegg er jo ikke 15p/100kr det helt store (Elite blir uansett for dyrt for min del).

9. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var trist lesning. Hadde håpet at de ikke skulle gjøre som svenskene med 20 000 grunnpoeng. Dette devaluerer jo gullkort/diamant produktene en del(blir vel flere som meg som hvis de gidder kjøpe kortet + SAS MC får diamant hvor de før hadde vært gull). Hadde heller ønsket at de nerfet eller fjernet svenskenes del. Også veldig dumt at de går ned til 15 poeng på "mellomklasse"-kortet. Hadde heller sett ingen statusbygging men billigere kort og likevel 2 CTer, menmen.. Dere med sabla gode årslønner uansett får vel kost dere gløgg med fordelene.

For at dette skulle vært aktuelt måtte det vært mulig å bruke kortet i 90% av større butikker på større steder. Får revurdere om en 3-4 år kanskje, evt vurdere å gå for Premium kortet.

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,955
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg gir 4000,- kroner deg 20 000 i status poeng,

Spørsmålet er vel om å gjøre om Platinium til Elite blir kronglete med nye kredittsjekker, innsendinger av lønnslipp etc eller om de bare lar alle som har fått innvilget Platinium idag få Elite hvis de ønsker det.

11. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    For min del er det kun 1 ting som er bakdelen. At det ikke er ett kredittkort. Jeg bruker det for mye utlegg på jobb, og det tar tid å få tilbake av og til.....

phileas, mfretheim, LNAND and 2 others like this.
  12. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Skuffende endringer. Hvis man ikke har bruk for grunnpoeng eller uansett ikke får brukt 2CT per år så er jo kortet bare blitt fordoblet i pris.

Kan man håpe på at DNB kommer med et bra kort?

13. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
    Du har fram til nyttår på å opptene CT på det gamle kortet, grensa der er framleis 100k.

Eg kan ikkje tru at du vil måtte ha det nye kortet for å nytte CT'en som er opptent i 2018.

awt liker dette
  14. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det i så fall bare å ta Premium-kortet til 1000 kroner i året...

CT et en "verdikupong" som DNB (og AmEx etterhvert) kjøper av SAS, så etter den er opptjent ligger den i SAS sine systemer.

Kalsnes liker dette
  15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Får håpe det. SEB skal vel også konkurrere litt med dette, så kanskje vi kan håpe på at SAS MC Premium blir litt bedre? Flypremium-fordelen er jo meget fin, så hadde det ikke vært for den hadde det vært enklere å si opp dette og vurdere kun Amex elite i stedet til ca samme pris.

-5 poeng kontra nå og 50 000 mer for å få CT. Hadde da heller betalt 1700 for 100k til CT og 15 poeng (20 ville vært en bonus). Jeg har gjennomsnittslønn i Norge, som vil si at jeg må svi av halve min nettolønn nå for å oppnå CT, mens det før var 1/3. Det tror jeg blir en dealbreaker for en del av oss bonusentusiaster som har kunnet være med på dette kjøret med god planlegging, på tross av ikke kjempegod lønn eller jobber hvor vi kan smelle av masse utlegg på firmaet.

Maverick23 liker dette
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,230
    Bonuspoeng:
    293
    Her må det regnes på kostnader og fordeler for å se om jeg skal gå for Elite eller kanskje bare si opp Amex.

Skarven and staledude like this.
  17. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,355
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i dette, men man kan vel fortsatt bruke payr til å betale faktura med eks Shell MC inntil man får refusjon fra jobben.

tgarm liker dette
  18. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var skuffende. Synd og se at utviklingen går dithen at en nå mer eller mindre kan betale seg til status, i stedet for at en faktisk må fly. 20 000 poeng i velkomstbonus på Elite, og 12 000 på MC Premium.. Er ikke mange flyturene som gjenstår da, så skal se at loungene kommer til å bli (enda) fullere i løpet av tiden. Kommer nok ikke til å gå for Elite, og da synes jeg at vi som har Platinum i dag, ble hardt straffet av Amex.

19. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Ja det er mulig. Men blir mye avgift. Har vel lagt ut for over 300' allerede i år. Hadde over 110' på bare 1 mnd.

20. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Enig i det. Det er jo ikke trivielle utlegg som må belastes kortet feks ved reiser.
    På mitt arbeidssted har vi en ordning for dette som heter reiseforskudd. Det er fort gjort å få, kun et kortfattet skjema, og da kan man betale utlegget umiddelbart, uten å måtte vente til reisen er gjennomført eller reiseregning er godkjent.

Del denne siden