SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Husker jeg helt feil eller var det ikke snakk om da American Express gikk direkte til markedet at de ikke kan utstede kredittkort i Norge fordi selskapet ikke har eksistert her til lands i minst 2 år?
    1. Januar 2021 så har de vel eksistert i Norge i minst 2 år og ut i fra logikken i den første setningen så burde de fra dette tidspunktet kunne utstede kredittkort i Norge.
    Er det dette vi ser starten på nå, at vilkårene blir endret fordi det er endringer på gang i forhold til betalingskort/kredittkort?
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Viss madammen også bestiller seg Amex Premium no under kampanja, kan dette kortet då bindast opp mot min EB konto? Eller må det mot hennes? Og då familypool for deling av poeng?
     
  3. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Er det slik at spend på ekstrakort (premium) teller i CT opptjeningen? Altså om jeg kan gi ekstrakortet til kona og hennes bruk vil telle opp mot hovedkortets CT? Eller er det bare bruk på hovedkortet (150.000 kr) som gir CT?

    Har prøvd å søke så godt jeg kan, men finner ikke noe klart svar på det.
     
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,076
    Bonuspoeng:
    183
    Spend på ekstrakort teller mot CT, så dere kan samarbeide om å nå 150K.
     
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Må være samme eier av (hoved)kort og EB-konto, men point sharing fungerer jo supert.
     
    snus_mumrikken liker dette
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Supert, takk for svar! Då får madammen bestille seg eit Premiumkort i dag for og prøve på 30k poeng kampanja :D
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg skal søke om et elite ekstrakort står det at personen må identifisere seg med BankID. Personen jeg skulle gitt et ekstrakort til har ikke bankid eller norsk personnummer. Noen vei rundt dette? Kan jeg registrere det på meg selv? Evt med personens navn, men at jeg identifiserer meg med min BankID?
     
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,076
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg neppe er mulig, men eneste som kan svare deg på dette er faktisk kundeservice hos Amex.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Det går helt fint å bestille et ekstrakort til deg selv hvis det ikke er mulig å bestille ekstrakort uten BankID og personnummer. Det er vel noen få situasjoner der det er et problem at kortet ikke står i ens eget navn ved bruk, men i de fleste tilfeller i butikker og sånt burde det jo gå fint.
     
  10. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Men i teorien brudd på vilkårene til AmEx selvsagt. Kortene er personlige.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er sikkert interessant for flere, dersom dere sier opp kort.

    Hvis du ikke fjerner kortet fra appen, så får du opp saldo selv om du har sagt opp kortet. Så da ser du om det kommer inn noen krediteringer.

    I tillegg så sender de brev(!) fra USA med beskjed om at det har kommet penger inn på kortet som er sagt opp. De sender ett brev per kreditering (såvidt jeg kan se), så det kan bli mye brev etterhvert..

    De brevene kommer en stund etter at krediteringen har skjedd. Jeg hadde allerede fått tilbake pengene på konto, før det første brevet kom.
     
    Flyingdutchman, trygveat and ChrisTW like this.
  12. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Kan krediteringer på utgåtte kort brukes til å betale inn regninger på nye kort eller utbetaler de kun til konto?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bemerk at de også sender brev fra Jamaica (New York) om du skylder penger på et kansellert kort. Da jeg fikk det første gangen var jeg overbevist om at det var et svindelforsøk.
    Utrolig amatørmessig av AmEx å ikke håndtere det her.
     
    themichael and Maggie like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk spørsmål om jeg ville flytte pengene over på et annet kort for å få lavere regning, eller overført til konto.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt utrolig at det sendes brev over halve jordkloden, i stedet for en epost, eller melding på nettsiden.

    Nytt kort kom fra England, tror jeg?
     
  16. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man bruke amex kort gjennom nettbutikker som aksepterer Klarna?
    En fra kundeservicen fra en nettbutikk svarte meg at det fungerte om man valgte faktura?
     
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet bare at Klarna lar sine kunder (nettstedene) velge hvilke kort de ønsker å støtte, derfor finnes det enkelte Klarna-steder en kan betale med Amex. Jeg hørte en gang at en skulle kunne betale med Amex via Klarna-appen - jeg testet, men det stemte ikke. Tror det henger på hva kunden deres avtaler, kunden betaler nok kostnader basert på innløsers provisjonskrav.

    Men det hadde vært fint om det var mulig - anyone?
     
    Maggie liker dette
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Nytt kort kom fra England, tror jeg?[/QUOTE]
    Med mindre noen her bekrefter at man ikke får redusert poengopptjening og CT-opptjening på nye kort så tror jeg at jeg går for å få pengene utbetalt til konto ;)
     
    Last edited: 22. okt 2020
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Antar at Amex anser korttransaksjoner som sensitivt nok til at det ikke bør sendes på epost, og jeg ser ikke bort fra at de har rett i det også. Det stopper dem såklart ikke fra å lage en generisk "du har penger til gode"-epost, men da får man problemer med mistanke om phishing igjen ;)
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke blitt trukket noe så langt.. ;)
     

Del denne siden