SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg lurer litt da:
    Om man nedgraderer sitt Elite til et Premium
    Mister man da inntjening hittil i år på vei til ny CT & begynner på 0 igjen eller tikker det bare videre ?

2. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,245
    Bonuspoeng:
    183
    Du starter på 0 igjen.
    Hvis du allerede har fått en CT så beholder du den.

3. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Så langt ser jeg ikke at dem øker prisen på gullkortet - som forblir 175,- i måneden. SAS Amex Classic kortet forblir også gratis (men det innføres en innaktivitetsgebyr på 200,-).

4. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Rekker desverre ikke komme til CT innen gitt dato 1 September dette året, men kanskje før jul
    Er jo ikke fullt så enkelt med dette kortets ganske begrensede utvalg av brukssteder

5. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    93
    Litt gebyr for Bill Kill, men kan gå fort med litt regninger. Så spørs det hvor mye i regninger kontra gebyr kontra avgifter på kortet.

6. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk 18.000 award poeng fra Amex i dag. Dette var uventet, da kampanjen jeg tok i februar var på 30.000 poeng. Er det vanlig at de deler opp signon-bonus?

Noen som husker den 30k for Premium i februar og hvilken dato poengene skulle komme innen?

themichael liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk 30.000p inn på konto i dag fra Elite-kampanjen i februar. I følge vilkårene skulle jeg ha fått 45.000p (innen 31. juli), så de har tydeligvis bommet litt her også.

*Søk senest den 28.02.2022 og få 45 000 EuroBonus Ekstrapoeng. Poengene holder til en tur-retur reise med SAS Go innen Europa (Skatter og avgifter kommer i tillegg). Tilbudet gjelder bare nye kunder og under forutsetning av at du handler for minst 45 000 kr t.o.m. den 31.05.2022. Poengene overføres senest 31.07.2022.

The_Dude liker dette
  8. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Siden de nå har kampanje med 30k poeng for premium->Elite som går ut 15 juli... skal jeg ta en frekkas og be dem fylle på de siste 12k poengene nå, slik at jeg kan hoppe på kampanjen?

Eller kanskje bare vente og se om de kommer i tide av seg selv?

9. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    852
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Skal man kontakte dem nå eller vente å se om det kommer mer før 31 juli? :confused:

10. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Du har jo ingenting å tape - så kontakt dem gjerne og si ifra om utfallet. Vi er noen på premiumkampanjen som gjerne har lyst til å hoppe på upgrade før 15 juli dersom orginal signon bonus har kommet inn innen da.

11. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her, 18 000 for AMEX Premium i dag. Det skulle vært 30 000 senest 31. Juli. Et eller annet sted har jeg også skjermbilde.

Samtidig er jeg glad at jeg har fått noe, da jeg allerede hadde to AMEX da jeg søkte om Premium. Og så har jeg hatt et Premium med sign up bonus i fjor også.

Men jeg håper selvsagt at resten kommer.

EDIT: Skjermbilde av vilkårene:
    Capture.PNG

Last edited: 24. juni 2022
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    "Det har blitt dyrere å tilby bonus program"?

SAS forward = alle skal med (og betale for det).

Som Jonas det der, når han sier det er vanlige folk sin tur. Da mener han at absolutt alle med vanlige inntekter skal betale for hans pengebruk i øst og vest.

EndreD and October like this.
  13. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ganske sikker på at det kommer nye poengtabeller i løpet av året, spesielt på Star Alliance tenker jeg det blir kraftig devaluering.

Har ikke lyst til å snakke så mye politikk, men om Jonas har så mye han har å si i akkurat denne saken tviler jeg på. Nå som inflasjonen er helt forskjellig så må pengebruken i offentlig sektor uansett strammes inn. Han kan si hva han vil men uansett er det alltid de med de laveste inntektene som får en forverring. Det vi trenger nå er en etterspørselsnedgang slik at den passer med tilbudet av varer. Akkurat nå har en overveldende majoritet av folk råd til varer som de strengt tatt ikke trenger. Skal vi ha ned etterspørselen må derfor folk få dårligere råd i utgangspunktet slik at de kjøper mindre av slike varer (inklusive flyreiser).

Det som er skummelt er politikere som tror de skal «kompensere» folk for prisveksten. Det blir bare å helle bensin på bålet og inflasjonen øker.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt! Jeg sleivsparket litt, men i bunn og grunn lå det under hos meg også at ingen kan "finne opp" penger som ikke er der. For SAS må Amex = brukerne deres betale. For Norge må vi alle betale mer skatt når pengene flyter ut i alle retninger, inkl i retur til dem som betalte inn i skatten i første omgang.

Som du også skrev, på en veldig bra måte med mer detaljer :)

October liker dette
  15. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Flere som har problemer med å logge inn på appen?

16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,888
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan er det å nedgradere ifra Elite til Premium når man har tilleggskort? Får man nye tilleggskort og nytt kort sendt? Og fungerer elite kortet i mellomtiden?

Søkte etter ett Premium kort men det fikk jeg avslag på pga for mye kreditt. Forstålig det, men snakket med kundeservice og de kunne ikke redusere kreditten på feks elite eller platinium kortet for å legge det på det nye premium kortet... Så jeg ser da at jeg er nødt til å nedgradere Elite kortet ettersom jeg har nådd 2 CT'er der nå..

Er det like enkelt å justere det opp igjen 1 januar? Får man da nye statuspoeng? Sist jeg fikk mine var i november i 2021.

17. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    852
    Bonuspoeng:
    93
    Ser på Facebook at folk har ringt amex ang dette og blitt bedt om å vente til utgangen av juli. Så jeg venter og ser.

The_Dude and themichael like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det går helt fint å nedgradere. Ekstrakort følger automatisk med, men vær obs på at det bare er ett inkludert med premium så hvis du har to vil det ene koste penger.

Elitekortet fungerer som før til en liten stund etter du har fått det nye kortet. Opptjening til ny CT (og lavere poengsum per hundrelapp) starter når kortet endrer seg til Premium i appen, selv med det gamle kortet. Dette fungerer altså på samme måte som hvis du oppgraderer fra Premium til Elite.

Om du får poeng hvis du oppgraderer igjen 1. Januar er mer usikkert. Jeg har nedgradert og oppgradert en gang tidligere og da fikk jeg poeng til samme tid på året (november) som før. Jeg oppgraderte riktignok før november året etter, så det kan være det fungerer anderledes om det har gått mer enn 12 måneder eller det er mulig kundeservice kan hjelpe deg med å flytte datoen. Uansett er det en risiko for at du ikke får statuspoeng før i november 2023.

tobeornot999 and paramberg like this.
  19. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Tror jeg heller kjører upgrade til elite nå uansett.

20. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Elite og statuspoeng: når bruker de å komme, og kan jeg be amex vente til august selv om jeg oppgraderer nå?

Del denne siden